Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Jer158 »

@ Danielle: Ik zou idd niet naar een lingeriezaak gaan voor binders. Zou ze er wel zonder problemen online kopen.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Anon20230219 »

MichelleB schreef:Ik ben helemaal voor!! Wel zou het fijn zijn als je dat toch discreet zou kunnen behandelen. Mooie lingerie lijkt me heel tof, maar om luidruchting geslachtsdelen te gaan bespreken in een volle winkel gaat me weer iets te ver.

Misschien iets dat wat strakker zit (voor MtF's), zodat je de boel toch enigszins kan verbergen?
Tja make up koop ik gewoon in de winkel maar zou geen lingerie zomaar durven te kopen in de winkel.
Aan de andere kant ben ik nog zo plat als een strijkplank van boven dus ja heeft niet veel zin daar Lingerie overheen te draperen :lol:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Lisa1973 schreef: Tja make up koop ik gewoon in de winkel maar zou geen lingerie zomaar durven te kopen in de winkel.
Aan de andere kant ben ik nog zo plat als een strijkplank van boven dus ja heeft niet veel zin daar Lingerie overheen te draperen :lol:

Waarom zou je dat niet durven?
Irene
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk niet dat de markt voor transgenders erg interessant is voor een bedrijf als Hunkemoeller. Ik denk dat de meeste transgenders toch het liefst zo gewoon mogelijk zijn en dus ook gewoon de artikelen van de damesafdeling (sorry heren) willen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Hunkemoeller, maar ik zit echt niet op translabeltje te wachten.
Irene
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door JacquelineM »

Hoi Hanne,
als pre-op (of non-op) transvrouw (bijna 3 jaar HRT) koop ik mijn lingerie in een winkel waar je kunt passen en advies krijgt van deskundig personeel. Mijn BH's heb ik gekocht bij Pavette, een winkeltje in het Apeldoornse Gelre-ziekenhuis waar o.a. borstprotheses verkocht worden voor vrouwen die een borstoperatie ondergaan hebben. Ben daar superfijn geholpen, ook omdat het met de maten vaak moeilijk is. Zoals Dieuwertje hierboven al opmerkte zijn transvrouwen van boven vaak wat breder dan cis-vrouwen en hebben verhoudingsgewijs kleinere borsten.

Heb ook een gewone BH met losse siliconenvullingen gekocht bij Hunkemöller in mijn woonplaats Epe en ben ook daar goed geholpen.

Met slipjes word het vaak moeilijk als je geen SRS hebt ondergaan. Gebruik daarom altijd over het gewone (dames)ondergoed correctie-ondergoed van de Hema, zit superstrak en je ziet 'de kleine jongen' bijna niet. Veel handiger dan 'tucken' als je een sanitaire stop wilt maken.

Ik ga dus naar een gewone dameslingeriewinkel en evenals Irene (zie reactie hierboven) betwijfel ik of een 'trans-label' toegevoegde waarde zal hebben.

Groetjes van Jacqueline.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Anon20230219 »

Irene_de_Vreede schreef:
Lisa1973 schreef: Tja make up koop ik gewoon in de winkel maar zou geen lingerie zomaar durven te kopen in de winkel.
Aan de andere kant ben ik nog zo plat als een strijkplank van boven dus ja heeft niet veel zin daar Lingerie overheen te draperen :lol:

Waarom zou je dat niet durven?
Ja gewoon ik vind het al moedig van mijzelf dat ik gewone dames kleding durf te kopen in een winkel.
Lingerie gaat mij nu gewoon nog te ver, sowieso omdat ik sinds een paar maanden nogal ruige haargroei krijg overal..
Dus zou dan echt geschoren en al pas naar binnen gaan.
Met andere woorden, ben nu nog teveel man om die stap te zetten.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Simão »

Lisa1973 schreef:
Irene_de_Vreede schreef:
Lisa1973 schreef: Tja make up koop ik gewoon in de winkel maar zou geen lingerie zomaar durven te kopen in de winkel.
Aan de andere kant ben ik nog zo plat als een strijkplank van boven dus ja heeft niet veel zin daar Lingerie overheen te draperen :lol:

Waarom zou je dat niet durven?
Ja gewoon ik vind het al moedig van mijzelf dat ik gewone dames kleding durf te kopen in een winkel.
Lingerie gaat mij nu gewoon nog te ver, sowieso omdat ik sinds een paar maanden nogal ruige haargroei krijg overal..
Dus zou dan echt geschoren en al pas naar binnen gaan.
Met andere woorden, ben nu nog teveel man om die stap te zetten.
Lijkt mij dat als ze zich specifiek ook op transvrouwen willen richten, ze echt wel rekening houden met het feit dat het er anders uit kan zien, inclusief haar.
En wat het platte betreft, zelfs daar zijn bh´s voor. Vrouwen die hun borsten zijn verloren door kanker gebruiken die immers ook.
Juist bij een lingerie speciaal zaak kun je voor dat soort dingen terecht.

Dus dat je het nu niet doet snap ik wel, maar als er een zaak zou zijn die juist ook transgericht is, zou je het dan nog niet willen?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Anon20230219 »

Simão schreef:
Lisa1973 schreef:
Irene_de_Vreede schreef:

Waarom zou je dat niet durven?
Ja gewoon ik vind het al moedig van mijzelf dat ik gewone dames kleding durf te kopen in een winkel.
Lingerie gaat mij nu gewoon nog te ver, sowieso omdat ik sinds een paar maanden nogal ruige haargroei krijg overal..
Dus zou dan echt geschoren en al pas naar binnen gaan.
Met andere woorden, ben nu nog teveel man om die stap te zetten.
Lijkt mij dat als ze zich specifiek ook op transvrouwen willen richten, ze echt wel rekening houden met het feit dat het er anders uit kan zien, inclusief haar.
En wat het platte betreft, zelfs daar zijn bh´s voor. Vrouwen die hun borsten zijn verloren door kanker gebruiken die immers ook.
Juist bij een lingerie speciaal zaak kun je voor dat soort dingen terecht.

Dus dat je het nu niet doet snap ik wel, maar als er een zaak zou zijn die juist ook transgericht is, zou je het dan nog niet willen?
Ja uiteraard wel en ga ook naar winkels toe welke niet zo vreemd doen als je bepaalde zaken aanschaft.
C&A en de Etos zijn winkels waar je over het algemeen goed en zonder vervelende blikken wordt geholpen.
Tja ik ben echt een zeurkous hoor als het gaat om mijn lichaam maar als Hunkemoller daar meer rekening mee zou houden dan zou het voor mij minder een drempel zijn er binnen te stappen..
Maar Lingerie is nog niet aan de orde voorlopig hoor :lol:
Worden me knuffels alleen maar hitsig van hahaha
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Ylse »

Ik koop mijn lingerie gewoon bij een speciaalzaak. De eigenaresse is mijn achterbuurvrouw. Voorheen ging ik daar ook naar toe om mijn heren ondergoed / lingerie te kopen.

De drempel om binnen te gaan in die winkel en om lingerie voor vrouwen te kopen was in mijn hoofd enorm, maar de dames daar waren en zijn heel behulpzaam. Ik heb eigenlijk nog nooit rare reacties gehad bij de aanschaf van lingerie, welke winkel dan ook. Dus speciaal gelabelde transgender lingerie / winkels zijn voor mij niet nodig.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Bachelorproef: lingerie voor transgenders?

Bericht door Danielle »

JacquelineM schreef: Ik ga dus naar een gewone dameslingeriewinkel en evenals Irene (zie reactie hierboven) betwijfel ik of een 'trans-label' toegevoegde waarde zal hebben.
Er zijn nog meer mogelijkheden dan alleen een ´trans-label´. Ik vind het een goed idee als een bedrijf als Hunkemoller transvrouwen als doelgroep in kaart brengt en probeert te achterhalen wat de specifieke behoeftes van die groep zijn waar ze als lingerieketen iets mee kunnen. Dat hoeft niet in de vorm van de Caitlyn Jenner Collection te zijn. Als ze alleen al hun personeel gaan opleiden in transgender awareness en daarmee de drempel verlagen is dat ook al een strategie.Wanneer we echt naar producten kijken, dan zie ik wel mogelijkheden in het uitbreiden van het assortiment in de kleine cupmaten.

Omgekeerd: voor transmannen lijkt Hunkemoller me niet het aangewezen bedrijf om op die markt in te spelen. Omdat, zoals ik eerder al zei, mannen naar mijn idee liever niet hun ondergoed shoppen bij een lingeriezaak. Maar ik kan het mis hebben, je zou het ze zelf moeten vragen. Want laagdrempelige verkooppunten voor binders, packers en ander ondergoed afgestemd op de wensen en behoeften van transmannen (en queers/agender/nonbinary met vrouwelijke anatomie) lijken mij wenselijk.
Mijn transitieblog: Fading Gender