Scheren (FtM)

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma1981
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 nov 2016, 23:41
Gender: Trans MtF

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Emma1981 »

Ik heb jaren elektrisch gescheerd en daar heb je eigenlijk niks voor nodig. Scheert natuurlijk ook niet glad.

Nu sinds enige tijd ook nat aan het scheren, gebruik gillette fusion hydra gel, blauw spul wat in schuim veranderd. Werkt voor mij prima. Laat ook een gel/creme achting laagje achter op je huid na het scheren wat wel goed aanvoelt. Na het eraf wassen merk ik echter wel dat mijn huid wat begint te trekken, maar als ik er wat dag creme op mijn gezicht smeer dan valt dat wel mee. Nog geen last gehad van geïrriteerde of jeukende huid.

Heb verder niet echt verstand van scheren, maar bovenstaand is mijn ervaring so far.
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Venusss »

Je kan het beste voordat je begint met een warn washandje je baard behandelen zodat porien open gaan. Maar probeer tijdens het scheren je scheermes niet onder warme kraan te spoelen. Want een goed scherp scheermes snijd met veel precisie nauw op je huid. Sommige mensen hebben last van een droge huid en anderen juist een vette huid. Daarom is het type scheerschuim erg belangrijk. Bacterien die op het gezicht of op het mesje zitten die kunnen door een warm metalen mes diep in de porie komen. Talg productie in combinatie met bacterien zal verstopping en of kleine ontstekingen veroorzaken. Na het scheren de huid afspoelen met lauw water en daarna nog een laatste keer met koud water. Puur alcohol dood wel bacterie maar zorgt er ook weer voor dat je huid uitdroogt. Je wilt juist een droge huid verkomen. Een aftershave balsum (eventueel zonder parfum) zou wellicht nog een optie zijn want je huid kan ook reageren op producten waar parfums in zijn verwerkt.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Nate_0 »

Ik hoef maar 1x te scheren, Venus ;) Ik hoef ook geen druk oid uit te oefenen, en poriën worden onder invloed van oestrogeen kleiner, terwijl ze van testo groter worden. Dus over ontstekingen e.d. maak ik me niet druk.

Daarnaast douche ik na het scheren om zeker te weten dat al het zeep weg is en smeer ik na te tijd met neutrale crème die ik bij de drogist haal (moet smeren, of ik krijg last van eczeem). De dag erna (en nu nog) jeukt mijn huid en voelt het droog en geïrriteerd, maar dat is de oppervlakte. Niet in de poriën.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Danielle »

Je favoriete scheerzeep is even zoeken, dat is natuurlijk erg afhankelijk van je eigen voorkeur in geuren en hoe het voelt op je huid tijdens en na het scheren. Dan heb je ook nog keuzes tussen schuim, gel of zeep van de kwast. Met zelf gevoelige huid en eczeemproblemen kan ik je de Nivea Sensitive Gel aanraden.

Qua scheermessen heb je exact hetzelfde als met zeep: je eigen favoriet vinden vraagt wat uitproberen. Ik ken mannen die een ouderwetse straight razor gebruiken, zweren bij de klassieke 'veiligheids scheermessen' met losse messen en natuurlijk de moderne wegwerp en herbruikbare messen. Ik vind wegwerpmessen niet fijn bijvoorbeeld, die 'bijten' wat meer in de huid. Ik vind zelf de scheermessen met niet teveel plastic rondom de mesjes het fijnste, en meer messen is niet altijd beter. In mijn ervaring is 3 het maximum, meer messen maakt geen verschil in mijn ervaring.

Spoel je huid voor het scheren met warm water. Zeep niet te royaal aanbrengen, je moet nog een beetje kunnen zien wat je doet en meer zeep is alleen maar verspilling. En scheer zeker in het begin alleen maar met de haargroei mee, in elk geval tot je huid een beetje aan het scheren is gewend. De haargroei kan alle kanten op gaan en soms rare bochten maken, dat moet je een beetje gaan aanvoelen.

Oh en ik zou, als ik jou was een keer naar een barbier gaan voor een scheerbeurt met alles erop en eraan. Gewoon voor de pure verwennerij. (wellicht als je baardgroei wat steviger is geworden).

Mocht je meer willen weten over het ouderwetse scheren kan ik deze topic reeks aanraden: http://forum.fok.nl/topic/2184389/1/999
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Venusss »

Oooohww je hebt dus na het scheren alleen de dagen er na jeuk.... waarschijnlijk heb je dan last van een droge huid omdat je huid niet vet genoeg is. Kan ook zijn dat je met zeep je huid uitdroogt. Probeer eens koelzalf tegen de jeuk, daar kan je heel zuinig mee doen. Of bij kruitvat een vochtinbrengende/hydraterend creme.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Nate_0 »

Met neutrale creme bedoelde ik een huidneutrale creme die dus idd vochtinbrengend e.d. is, die gewoon voor m/v is. Koelzalf en dergelijke kan ik niet tegen, dat irriteert omdat er vaak menthol in zit (ook bij eczeem is dat niet handig).

Dankjewel voor de tips, Danielle, die zijn A+
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Jer158 »

Heb me net gesneden bij het scheren. Drie mooie lijntjes, dus het is heel duidelijk wat de oorzaak is :lol:

Heb wel eens eerder een wondje gehad op mijn kin waarvan ik mensen vertelde dat het van het scheren was (voordat ik uit was naar die mensen, dus dat was wel grappig). Dat kwam eigenlijk doordat ik van een brug was gevallen :whistle:
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Anon20190712 »

Ik scheer na het douchen, met scheerzeep van de vergulden hand en met de richting van de haren mee ipv tegen om irritatie en vooral om ingegroeide haartjes tegen te gaan. Heb het idee dat aluin na het scheren niet alleen bloed stelpt van scheerwondjes maar ook irritatie tegen gaat. Wegwerpmesjes zijn drama bij mij wat huidirritatie betreft, dus daar ben ik mee gestopt.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Anon20180311 »

Ik scheer me steeds, tijdens het douchen met wegwerpmesjes, in de haartjes richting. Eventueel gesneden, gewoon sig-blaadje ( Rizla) erop. Leerde dit o.a. van mijn oudere broers, der bloed stelpen.

Grtz Nick.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Lucille
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 feb 2017, 11:00
Gender: Vrouw

Re: Scheren (FtM)

Bericht door Lucille »

Ik scheer mij tijdens douchen, en dan alleen mijn onderbuik en liesstreek. Daar ik mijn overige lichaam epileer, maar epileren onderbuik en liesstreek lukt mij niet. Het loopt tot bloedens toe af. Ervaren jullie dit ook?
Het mooiste wat God op aarde bracht! " een Vrouw "