Eerste dag HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Cait »

ik rook ook als een ketter (nog)..het zou vast kunnen dat het hormoon gebeuren beter is zonder roken, maar dat maakt bij mij iig weinig uit
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Nisss »

Bleu bedankt voor je update. Ook een update van mij dan. Ik ben nu 74 dagen verder met hrt.
Innerlijk: ik heb rust en voel me enorm positief met alles. Mentaal merk ik kleine dingen. Emotioneel ben ik altijd geweest en zo erg is het niet veranderd. Ik merk wel als ik huil dat ik langer huil en heftiger voelt.
Fysiek: ik merk nu al switch in vet verdeling. Ik ben aangekomen hoewel ik daar niks van merk (4 tot 5 kg).
Lichaamsbeharing groeit enorm langzaam en haartjes zijn fijner
EN de fijnste van alles wat ik ook persoonlijk vind... Mn aders zijn niet tot nauwelijk zichtbaar op mn armen.huid is ook mooi zacht en gloeid als het ware.
Borstontwikkeling is voelbaar. Ik had altijd al een beetjeiets als borsten. Ik merk nu ook dat de tepels iets groter zijn geworden.
Gezichtbeharing groeit langzamer. Ben momenteel bezig met elektrisch epileren. Ik had voorheen al heel wat sessies diode laser verricht gelukkig waardoor het voor mij makkelijker is om me klaar te maken.
Voor mij lijkt het trouwens dat mn haren sneller groeien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Eerste dag HRT

Bericht door JacquelineM »

@ Blue,

De beste plaats om pleisters te plakken is het bovenste buitenste bilkwadrant. Injecties worden bij voorkeur op die plaats gegeven.
Pleisters op het schouderblad plakken is m.n. in de zomer een slecht idee, evenals op armen, benen of rond je middel. Wanneer je in zwembroek, bikini of anderszins je huid wilt bruinen en vitamine-D wilt opdoen komt er Uv-licht op de pleister. UV-licht breekt het estradiol af en maakt dat je niet meer de 100 ug transdermale overdracht per etmaal haalt.
Op de bijsluiter staat niet voor niets dat je de pleisters niet aan direct zonlicht mag blootstellen. Ook in de schaduw buiten is er Uv-straling, maar minder. De pleisters zitten daarom verpakt in aluminiumfolie.
Zonnige groet van Jacqueline.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Alice »

Goede tip over de afbraak van estradiol door UV-straling.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Toch even een kleine update.

Ik merkte sinds halverwege maart dat ik steeds depressiever en meer lusteloos begon te worden, mijn libido was gedaald naar 0,0.
Totdat ik op een gegeven moment zelfmoord gedachten kreeg en het niet meer zag zitten. (zelfs al plan uitgewerkt).
Ik vermoedde dat het misschien toch te maken kon hebben met cypro, wel gemaild met VUMC maar geen antwoord gekregen. Dus maar besloten de cypro te halveren van 50mg naar 25mg. En twee weken later begon ik zowaar op te knappen. En na drie weken begon mijn libido weer een beetje terug te komen.

Ik denk dat 50mg misschien teveel is voor mij (mijn T was 0.6 nmol/l) en met 25mg voel ik me echt vele malen beter.
Dus nu 100 microgram Estradiol Pleisters en 25mg cypro. Wat verder het verschil is met het vervrouwelijken van mijn lichaam en gezicht is weet ik natuurlijk niet, maar zoals ik me bij 50mg voelde had ik niet veel langer meer volgehouden.
Ik zit nog steeds niet helemaal lekker in mijn vel maar dat heeft met mijn situatie te maken, ik heb in ieder geval weer de energie om door te gaan en kan ook weer genieten van leuke dingen in het leven.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Nisss »

Bellen naar de vu is beter (altijd bellen!) en hoe zijn je vitamines? Ik neem multi vitamine en 10mg vitamine d. Misschien helpt dat? Vervelend zg dat je libido naar 0 punt was gegaan. Ben blij om te lezen dat het nu toch beter gaat met je.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Nisss schreef:Bellen naar de vu is beter (altijd bellen!) en hoe zijn je vitamines? Ik neem multi vitamine en 10mg vitamine d. Misschien helpt dat? Vervelend zg dat je libido naar 0 punt was gegaan. Ben blij om te lezen dat het nu toch beter gaat met je.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Vitamines zijn in orde, ook vitamine D is goed. Ik gebruik ook multi vitaminen.
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Eerste dag HRT

Bericht door JacquelineM »

@ Blue:
Vanaf augustus 2016 gebruikte ik Systen 100 pleister (2 x per week) en Cypro 50. Deze hoeveelheden waren voorgeschreven door de VU-endo bij mijn eerste bezoek. Vóór die tijd gebruikte ik Systen 100 en Spiro 50 die ik van mijn huisarts kreeg. Na 3 weken bleek mijn T-waarde 0,8 nmol/l te zijn (was voor die tijd 28 nmol/l).
Na ongeveer 3 maanden merkte ik dat mijn uithoudingsvermogen achteruit ging: een uurtje bungeedance was teveel geworden. Ik heb toen de cypro gehalveerd tot 25 mg. Bij mijn laatste bezoek aan de endo enkele maanden later heb ik haar dat gemeld. Ze ging akkoord en zei dat ik dat voorlopig consequent vol moest houden. Mijn T-waarde was toen 0,6 nmol/l, dus nog steeds acceptabel laag. En de bungeedance gaat weer super.

De genderkliniek van het VUmc is ook een onderzoeksinstituut en mijn endo zei me dat ze voortdurend evalueren wat de laagste nog werkzame dosis is die een aanvaardbaar resultaat oplevert. Wij zijn als mensen allemaal verschillend en het zal bij ieder persoon iets anders uitpakken. Blijkbaar heb jij aan Cypro25 ook voldoende.

En wat de vitamines betreft, ik gebruik op voorschrift van mijn huisarts vit D (Divisun 800) omdat uit de Dexascan bleek dat er sprake is van een tamelijk ernstige vorm van osteoporose (botontkalking) en het vit D-gehalte te laag was. Ik laat de zon graag op mijn armen, benen enz. schijnen (niet op mijn gezicht: krijg je rimpels van :-( ), en ook niet op de 'ladystickers' maar blijkbaar gaat mijn lever slordig met vitamine-D om.

Veel succes verder met de HRT en lieve groet van Jacqueline :-) .
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

@Jacqueline,


Ik ben ook wel benieuwd wat nu met 25mg cypro de T waarde zal zijn. 28 nmol/l lijkt mij wel erg hoog, mijn begin waarde voor de HRT was 17 nmol/l . Volgende maand weer afspraak met VUMC dus even afwachten nog.
Gebruikersavatar
Rianne
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 sep 2012, 18:55
Gender: Transgender

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Rianne »

Wilde graag aanteken dat de oestradiol waarde mede ook o.a. afhankelijk is van de afbraak van oestradiol door de lever.

Een hoge waarde is niet altijd goed. Mijn oestradiol waarde is in het verleden wel eens 1000 pmol geweest. Dit kwam doordat de lever tijdelijk minder goed werkte.