Eerste dag HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Ik weet het ook niet, het zou natuurlijk kunnen dat de begin dosering bepaald wordt aan de hand van leeftijd/gewicht oid. En misschien het feit of iemands rookt. Want ik heb gelezen dat bij iemand die rookt een hogere dosering E nodig zou zijn. Maar dat aan de hand van bloedwaarden de dosering aangepast wordt in de loop van het traject

Zolang het maar het gewenste en meest optimale effect heeft zonder te veel hinderlijke bijwerkingen vind ik alles best.

Oja ik heb wel het idee dat ik iets dikker ben geworden terwijl mijn gewicht juist een paar kilo minder is geworden.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: RE: Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Daniéla schreef:Hoi Blue

Mijn traject verliep niet via het VUmc maar volgens mij is er wel wat speelruimte om te experimenteren met de doseringen
Maximalen weet ik niet, maar dacht dat die lager lagen dan in de USA...
Het zou inderdaad kunnen dat in USA hogere dosering E gebruikt word. Maar dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat ze daar geen Cypro gebruiken maar Spiro. En soms helemaal geen AA.

Wat ik wel vreemd vind is dat in andere landen soms naar andere bloedwaarden gestreefd wordt. Ik mag toch aannemen dat inmiddels wel bekend is welke waarden het meest effectief zijn met de minste gezondheids risico's
En de verschillen zouden dan ook minimaal moeten zijn. Zou ik denken.
Als met een hogere dosering de risico's exponentieel toenemen en de resultaten marginaal beter zijn kan ik me voorstellen dat ze daar niet voor kiezen.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20180501 »

Deze discussie komt met regelmaat terug en ik kan alleen maar beamen wat je zegt. Het lijkt er op dat de gd-zorg de experimentele fase nog niet is ontgroeid, en cultuurverschillen spelen mee denk...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Emma »

In de medische wetenschap zijn er maar weinig zekerheden, wel sterke meningen en grote ego's. De aanpak waar wij mee te maken hebben is het resultaat van jarenlang onderzoek van het VUmc, en zoals elke club onderzoekers geloven zij nogal heilig in de juistheid van hun eigen onderzoek.

Of ze bij het VUmc het ook bij het rechte eind hebben, kan ik werkelijk niet beoordelen, daar heb ik geen mening over. Ik vermoed dat ze niet helemaal goed zitten, bijvoorbeeld met hun standpunt over progesteron.

Maar de verschillen zullen dus altijd blijven, tot er sluitend en onomstotelijk bewijs gevonden is voor het een of het ander. Helaas bevindt zich dit op het gebied van de farmacie, en dan ben je afhankelijk van statistiek. En met statistiek is sluitend en onomstotelijk bewijs nu eenmaal niet te leveren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20190122 »

Tja de een wil meer oestrogeen de ander progesteron en de ander wil meer of niet stoppen met androcur (volgens sommige hier het wondermiddel tegen alles) en het vu wil niks behalve hun standaard dosiringen!
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: RE: Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

tanisha schreef:Tja de een wil meer oestrogeen de ander progesteron en de ander wil meer of niet stoppen met androcur (volgens sommige hier het wondermiddel tegen alles) en het vu wil niks behalve hun standaard dosiringen!
Misschien dat het vumc daar dan iets flexibeler mee moet zijn.
Feitelijk zijn er maar drie criteria die men in acht moet nemen.
1. Is het effectief ja of nee. En dat is per persoon verschillend dus een kwestie van uitproberen en bijstellen indien nodig.
2. Gezondheidsrisico's binnen acceptabele marge houden.
3. Hoe voelt de persoon zichzelf erbij.

1 en 2 lijkt mij vooral de taak van de arts. 3 bepaal je zelf.

Los van de effectiviteit weet ik nu dat als er niets aan mijn T gedaan wordt. Dat ik dan een onuitstaanbaar kreng kan zijn, een nymfomane en continu onrustig en opgefokt ben.
Dus voor mij is die 50mg androcur ondanks dat ik last heb van vermoeidheid een zege.
Het geeft me rust, ik heb een normaal libido en ben veel meer mezelf.
Mijn T was voordat ik met HRT begon trouwens 17nmol/l wat volgens mij vrij standaard is.

Maar een hogere dosering zie ik niet zitten want dan blijft er denk ik niets meer over van mijn libido en ben ik bang dat ik dan helemaal oververmoeid en lusteloos zal worden.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Nisss »

Voor mij is het nu dag twee @blue wanneer begon bij jou de vermoeidheid? Ik heb daar nog geen last van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Emma »

Nisss schreef:Voor mij is het nu dag twee @blue wanneer begon bij jou de vermoeidheid? Ik heb daar nog geen last van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Dat kun je na twee dagen ook niet zeggen. En niet iedereen krijgt die vermoeidheid. Ik heb er nooit wat van gemerkt, maar er zijn te veel mensen die dat redelijk snel hadden. Anderen kregen het pas na een jaar of zo.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Nisss schreef:Voor mij is het nu dag twee @blue wanneer begon bij jou de vermoeidheid? Ik heb daar nog geen last van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Ik denk na ongeveer een week, en ik heb er nog steeds wel een beetje last van maar niet meer zo erg als in de eerste maand
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Ik merk nu, (morgen precies twee maanden HRT) dat mijn gevoel van genderdysforie drastisch is afgenomen.

Pre-HRT was ik elke dag met mezelf bezig om er maar zo vrouwelijk mogelijk uit te zien en dacht vaak aan FFS, borstimplantaten, en ik was er voor mezelf ook niet uit of ik al dan niet SRS wilde.

Maar zoals ik me nu voel hoeven al die drastische ingrepen niet meer voor mij. En twijfel zelfs of ik het uberhaubt moet gaan vertellen op het werk (Ik kleed me altijd unisex maar heb wel een dames winterjas, dus typisch mannelijke kleding droeg ik toch al nooit, idem voor hoe ik me gedraag.)
Voordat ik in 2010-2011 echt storende gevoelens van dysforie begon te ontwikkelen heb ik me nooit man of vrouw gevoeld of met één van beide gender identiteiten geassocieerd.
En hoewel mijn vrouwelijke kant sterker is, lijkt het erop dat de HRT mijn hersenen weer deels teruggezet heeft naar hoe ik me voor 2010 voelde.
Een vrouwelijk uiterlijk heeft voor mij nog steeds de voorkeur maar ik zou nu denk ik ook tevreden kunnen zijn met een echt androgyn uiterlijk zolang ik er maar niet mannelijk uitzie. Ik vind mezelf nog wel te mannelijk maar daar zit ik nu niet mee omdat ik weet dat mijn lichaam langzaam aan het veranderen is, de effecten van 44 jaar testosteron wis je niet zomaar uit.

Ik ben eens gaan Googlen en dit schijnt vaker voor te komen, alleen de fout de sommige transvrouwen maakten was dat ze dachten "genezen" te zijn en stopten met HRT, tja en dan begint de ellende gemiddeld 6 weken later weer opnieuw.

Maar ik denk nu dus wel dat enkel HRT voor mij voldoende zal zijn.