Eerste dag HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Eerste dag HRT

Bericht door marianne »

Hoi Blue, ik heb praktisch hetzelfde gevoel erbij .na 5 weken estradiol. voel me ineens zomaar OK, een opmerkelijke afwezighed van een groot ongenoegen, ook bij mij kwam de gedachte op, genezen, dus kan ik zonder... maar dat heb ik al een keer meegemaakt, ik blijf er bij dit keer.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Anon20180501 »

Zal steeds vaker voorkomen, een volledige behandeling is al een tijdje niet meer verplicht, ze zijn er achter gekomen dat ze hierdoor heel veel mensen heel veel onrecht en pijn hebben aangedaan... :(

Maar fijn om te horen hoe jullie het ervaren, en of het ooit naar meer zal gaan smaken zal de tijd uitwijzen... :)
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Elise »

Blue schreef:
Ik ben eens gaan Googlen en dit schijnt vaker voor te komen, alleen de fout de sommige transvrouwen maakten was dat ze dachten "genezen" te zijn en stopten met HRT, tja en dan begint de ellende gemiddeld 6 weken later weer opnieuw.

Maar ik denk nu dus wel dat enkel HRT voor mij voldoende zal zijn.
Klinkt als een bijzondere ontwikkeling die je nu meemaakt. Ik ben best nieuwsgierig waar je via google meer hierover gevonden hebt? Zou je die links willen delen? (Mag ook via PB). Ik herken veel in wat je schrijft.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: RE: Re: Eerste dag HRT

Bericht door Alexandra »

Blue schreef:
Daniéla schreef:Hoi Blue

Mijn traject verliep niet via het VUmc maar volgens mij is er wel wat speelruimte om te experimenteren met de doseringen
Maximalen weet ik niet, maar dacht dat die lager lagen dan in de USA...
Het zou inderdaad kunnen dat in USA hogere dosering E gebruikt word. Maar dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat ze daar geen Cypro gebruiken maar Spiro. En soms helemaal geen AA.

Wat ik wel vreemd vind is dat in andere landen soms naar andere bloedwaarden gestreefd wordt. Ik mag toch aannemen dat inmiddels wel bekend is welke waarden het meest effectief zijn met de minste gezondheids risico's
En de verschillen zouden dan ook minimaal moeten zijn. Zou ik denken.
Als met een hogere dosering de risico's exponentieel toenemen en de resultaten marginaal beter zijn kan ik me voorstellen dat ze daar niet voor kiezen.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Ik heb zelf Spiro gebruikt, maar het is niks in vergelijking met Cypro qua resultaten. Allebei is het rommel natuurlijk, slecht voor de lever en nieren. Het beste is de T-fabriek weg te nemen, met een operatie. Dat is het allerbeste merk ik nu na een operatie.

Hogere dosering van oestrogeen kan eveneens verkeerd uitpakken. Het maakt je in elk geval niet vrouwelijker. Daar is je dna, genen voor verantwoordelijk en het aantal oestrogeen receptoren die over het lichaam verspreid zijn. Als je mazzel heb, dan heb je veel receptoren op de juiste plaats zitten, als je pech hebt, tja, dan heb je pech. Maar meer oestrogeen zal niks doen, anders dan het risico verhogen op vele problemen: kanker, hartproblemen, trombose etc... je bent dus afhankelijk van je genetische opmaak. Het beste voorbeeld is je familie, je moeder, zussen, overgrootmoeder. Dan kun je ongeveer peilen wat het gaat doen, minus een beetje minder door het ontbreken van puberale groeihormonen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Helaas heb ik weinig vergelijkingsmateriaal omdat ik helemaal geen broers of zussen heb.
Alleen oma, moeder en tante.

Maar blijkbaar slaat het wel aan bij mij. Ik zie nog niet heel veel verschil in mijn gezicht maar toen ik recente foto's ging vergelijken met foto's van een jaar geleden ineens wel.

Een jaar geleden had ik ook ruim een uur werk met het hele arsenaal aan makeup om mezelf passabel te maken.
Nu bereik ik dat al in 5 minuten met alleen oog camouflage, poeder, blusher en mascara.

Voorheen moest ik ook uitgebreide gezichts contouring doen, lippenstift en oogschaduw. En kon ik me niet vertonen zonder eyeliner. Maar dit doe ik nu alleen met uitgaan of speciale gelegenheden.

Verder merkte mijn ex partner afgelopen weekend dat mijn borstjes zichtbaar beginnen te worden door mijn T-shirt.
En dat mijn heupen, kont en bovenbenen wat breder beginnen te worden.

Dus ik denk dat ik (zeker na slechts twee maanden) niet mag klagen.

Vermoeidheid begint iets af te nemen. Het verwijderen van de T fabriek is voor mij overigens iets te drastisch omdat het onomkeerbaar is. Dus voorlopig ben ik tevreden met de Cypro/Estradiol combinatie.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

20170129_224326.jpg
Ik durfde het eerst niet aan maar bij deze toch maar even een fotootje.
Afgelopen weekend gemaakt maar geheel naturel. Dus zonder makeup.
Want dat is de beste manier om eerlijk te vergelijken


Lukt geloof ik niet met foto, iemand enig idee wat ik verkeerd doe?



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Dieuwertje »

Als ik naar de bron kijk zie ik de JPG als 'inline attachment' en niet als 'img'.
Voor de rest kan ik alleen verwijzen naar het topic viewtopic.php?f=3&t=2882
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Dieuwertje schreef:Als ik naar de bron kijk zie ik de JPG als 'inline attachment' en niet als 'img'.
Voor de rest kan ik alleen verwijzen naar het topic viewtopic.php?f=3&t=2882

Okay ik snap het. Ik zal later wel account maken op 1 van die foto websites want die heb ik momenteel niet.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Blue »

Toch weer even een update, nu iets meer dan drie maanden HRT, deze week ook Dexa scan gehad maar nog geen uitslag.
De mannelijke trekken in mijn gezicht beginnen nu duidelijk af te nemen, ook mensen gevraagd die mij niet zo vaak zien, en die zien wel verschil.
Zonder make-up zie ik mensen wel naar me kijken omdat ze niet meer kunnen zien wat ik nu ben, ik kan mezelf in 5 minuten passabel maken met een beetje make-up.
Mijn borsten zijn nu een A cup en zichtbaar met wat strakkere kleding . Dus dat vind ik zeker niet verkeerd voor slechts 3 maanden.
De vermoeidheid die ik vooral savonds had is nu ook beduidend minder geworden. Maar ik merk wel dat ik meer moeite krijg met handelingen waar spierkracht voor nodig is. Maar goed, al met al ben ik zeer tevreden tot zover.



nog steeds problemen met foto's dus avatar maar aangepast :D
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Eerste dag HRT

Bericht door Jer158 »

Wow, blue. Als ik mij jouw oude avatar voor de geest haal, vind ik het verschil echt supergroot! Je ziet er goed uit, meis :D
Hung her from the branches of a mango tree