WC gebruik

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: WC gebruik

Bericht door Emma »

Ik vind ook dat je gewoon je 'eigen' toilet moet gebruiken hoor. Maar ook mijn switch was niet heel erg natuurlijk, ik kreeg een zetje van een vriendin die me op een gegeven moment in een restaurant het damestoilet introk en zei dat het herentoilet echt niet meer kon. En ze had gelijk, daar niet van.

Stel nou dat je niet zo'n vriendin of vriend hebt, of dat je sowieso meer met jezelf overhoop ligt, dan vind ik het een redelijk alternatief, in ieder geval tijdelijk. Laten we niet doen alsof dat voor veel mensen nodig is en de miva toiletten daardoor overbevolkt gaan raken met mensen die fysiek niks mankeren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: WC gebruik

Bericht door Simão »

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zomaar gebruik maken van een invaliden wc, omdat er een soort schaamte bij hoort of schuldgevoel.
Een valide persoon die er gebruik van maakt, moet nodig en zal zich ook heus haasten, en ik geloof best dat iemand ooit eens heeft moeten wachten (hoewel dat best zeldzaam is), maar dat kan nooit zo lang zijn...

Er zijn ook toiletten tegenwoordig die helemaal geen onderscheid maken, en een grote ruimte zijn, met steunen bij de wc en alles laag voor rolstoelgebruikers, een alarmkoord en eventueel in een ervan in een hoek een urinoir, maar helemaal geen indicatiebordje hebben behave "wc". Dat hebben we hier in elk geval in de LIDL bv.
En waarom niet? Heb je in elk geval geen problemen met kiezen en (af)keuren....

Deze "whatever" wc´s zijn in opmars en maken een einde aan een heleboel problemen.

Het is prima als je diep respect hebt, en dat zorgt ook dat niet iedereen zomaar naar een invalide wc gaat, maar nogmaals bordjes op de wc zijn geen gebods of verbodsbordjes, maar indicatie van geschiktheid.

http://www.beatrijs.com/invalidentoilet-bij-hoge-nood/

In elk geval kun je als transgender kiezen voor een wc waar je denkt het minst op te vallen of de genderneutrale wc, die nu eenmaal vaak de invalide wc is.
Iedereen heeft recht op wc bezoek zonder gekeurd te worden.
We hebben het over een in en uit gebeurtenis, niet over opzettelijk langduring verhinderen van toegang voor anderen ofzo.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

De spiegel/wasbak/etc zit bij een invalidentoilet in dezelfde ruimte ;) Daar is het aangepast op rolstoelgebruik (gekantelde spiegel, onderrijdbare wasbak).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: WC gebruik

Bericht door Simão »

Vandaar de edit, maar iemand die in "onrechtmatig" een invalide wc gebruikt zal echt niet extra lang daar wíllen verblijven.

Overigens spreek jij van voor- en tegenstanders, maar zo zit het niet in elkaar. Het gaat om tolereren, en dat doen zowel "voor- als tegenstanders" wel als het gaat om bepaalde omstandigheden.

Nogmaals het is niet aan anderen om uit te maken welke wc iemand kiest. Daar ben je vrij in.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Ook bij het tolereren kun je principieel voor of tegen de kwestie zijn... en zoals ik eerder al aangaf zou ik nooit tegen iemand die uit het toilet komt zeggen dat diegene er wel/geen gebruik van mag maken.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: WC gebruik

Bericht door Simão »

Daarom, dan kun je wel een zogenaamde tegenstander zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook hard gaat maken tegen mensen die er gebruik van maken.

Ik denk dat iedereen wel vindt dat invaliden absoluut voorrang hebben en dat je niet zomaar naar een invalidenwc gaat en dat we het daarom in beginsel best met elkaar eens zijn.

Maar het mág wel gewoon. We hebben het hier zuiver om een gevoelskwestie.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: WC gebruik

Bericht door Simão »

Ik vind het vreemd om voor en tegen te definiëren bij iets wat in beginsel gewoon neutraal is...
Het is een genderneutrale wc die ze toevallig zo hebben aangepast dat ook rolstoelgebruikers er gebruik van kunnen maken.
Maar het blijft gewoon een wc.

Voor of tegen gebruik er van komt mij net zo raar voor als zeggen dat je voor of tegen het dragen van een volkomen genderneutrale en voor iedereen bruikbare regencape bent... ipv een jas die voor heren of dames bedoeld is.

(Excuus voor het onder elkaar staan van deze twee posts ipv in 1 samengevat)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
NicolleLaheye
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:27
Gender: Transgender

Re: WC gebruik

Bericht door NicolleLaheye »

Kom zelf niet zo vaak in openbare gelegenheden, maar als dit wel zo is maak ik hoe dan ook standaard gebruik van de dames toilet. Maar dat deed ik ook al in mijn tijd als travestiet. Nu ben ik dan transgender en mag ik zelfs ''officieel ' de dames toilet gebruiken. En het mooie voor mij is ik ben nog nooit vreemd aangekeken of aangesproken dat ik de verkeerde toilet gebruik heb.

Is toch een stukje erkenning. Ja toch! :D
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

...Werd vandaag in een café 2x gegenderd als vrouw door verschillend personeel maar ben wel (deels op advies van MichelleB) de heren binnen gelopen. Niemand die er iets van heeft gezegd (of zelfs ook maar op heeft gelet).

En because idk how active Michelle is... die neemt zelf d'r tas mee naar het toilet omdat het helpt bij het passabel zijn (mensen gaan dan immers toch aannemen dat je wel ongesteld moet zijn, hoe je er ook uit ziet).
meerdere zakken met zaagsel
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20210626 »

je tas achterlaten is sowieso geen goed idee
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.