WC gebruik

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Ender schreef:ADHD maakt je niet invalide toch?
De invalidentoiletten zijn voor mensen die fysiek invalide/mindervalide zijn. ADHD valt daar dus niet onder.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: WC gebruik

Bericht door Simão »

Nate_0 schreef:
De invalidentoiletten zijn voor mensen die fysiek invalide/mindervalide zijn. ADHD valt daar dus niet onder.
Ook daar geldt: het bordje is geen gebod of verbod. Het geeft alleen aan dat mindervaliden daar voorzieningen aan zullen treffen die het naar de wc gaan met een rolstoel of krukken makkelijker maakt, maar dat wil niet zeggen dat een ander er geen gebruik van mag maken....
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Dat betekent nog steeds niet dat je het dan ook maar meteen moet doen. Dat het soms voor komt, oké, maar het heet nog steeds invalidentoilet.

Waarom ik hier een beetje geirriteerd van raak? Omdat mensen die invalide/mindervalide zijn soms niet kunnen staan wachten/soms meteen naar het toilet moeten ivm problemen/etc. en dan is er niets meer irritant dan iemand die naar het gewone toilet had gekund uit de ruimte komt.
meerdere zakken met zaagsel
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: WC gebruik

Bericht door Anouk »

Venusss schreef:.
Je bent uit de wc voordat je het weet! Gewoon objectief blijven, zoek een wc en zet je verstand op nul voordat je blaas knapt.
Ik snap op zich wat je zegt, maar voor veel transmensen is juist dat gebruiken van het toilet van het wensgeslacht een issue.
Vergeet niet dat het ook een stukje validatie is . Dus iets meer dan even een plasje doen. "Kan ik een damestoilet gebruiken zonder blikken danwel commentaar van mensen?" Als het antwoord ja is, is dat een stukje bevestiging voor jezelf. Een deel van je zelfvertouwen in het openbaar.
Nothing changes as everything changes
Gebruikersavatar
Petra-S
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2016, 11:32
Gender: Vrouw
Locatie: Hoensbroek, Limburg

Re: WC gebruik

Bericht door Petra-S »

Anouk schreef: Ik snap op zich wat je zegt, maar voor veel transmensen is juist dat gebruiken van het toilet van het wensgeslacht een issue.
Vergeet niet dat het ook een stukje validatie is . Dus iets meer dan even een plasje doen. "Kan ik een damestoilet gebruiken zonder blikken danwel commentaar van mensen?" Als het antwoord ja is, is dat een stukje bevestiging voor jezelf. Een deel van je zelfvertouwen in het openbaar.
Dat is precies hetgeen ik bedoel. Het gaat niet alleen om het feit dat je naar de wc moet omdat er een bepaalde drang is. De keuze voor welk tablet heeft meer met mijn gevoel te maken. Ben ik passabel genoeg om "veilig"voor het damestoilet te kunnen kiezen. Of adersom ben ik zo passabel dat ik beter niet voor het herentoilet kan kiezen.

Het gaat dus meer om het gevoel van zelfverzekerdheid of het gebrek daar aan.

Groetjes,
Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: WC gebruik

Bericht door andreagen »

Petra, ik denk ook dat het een kwestie van zelfverzekerdheid is. Zolang je nog twijfelt, moet als je bij de toiletten bent, er niet teveel over nadenken, en kiezen, waar je het beste gevoel bij hebt. groetjes andrea.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20180311 »

Petra-S schreef:Iets dat mij al langer bezighoudt.

Ik ga al veel naar buiten als Petra, vrouwenkleding, make-up en pruik. Ben ik passabel? In mijn ogen nog niet maar in het gunstigste geval zullen ze denken, "Goh, wat een lelijke vrouw"'. Aan mijn stem ben ik aan het werken met een logopediste en ik ben bezig met HRT.

Mijn dilemma is nu: Naar welk toilet zou ik moeten gaan in een openbare gelegenheid. Ik ben bang om op te vallen in het damestoilet, maar ook het herentoilet is niet, gezien mijn presentatie, de juiste keuze.

Welke ervaring hebben jullie en hoe gaan jullie hiermee om?

Groetjes,

Petra
Hoi Petra,

Geboren als meisje/vrouw-zijnde, zag ik toch " lelijkere cis- vrouwen " het damestoilet gebruiken :fpalm: .

Ook omgekeerd, niet iedere cis- man/trans-man is even mannelijk. Als je, als vrouw door het leven gaat, dan is het damestoilet gebruik, meer dan normaal, laat je niet afschrikken/wegjagen :hug2: . Daar is totaal geen reden voor.

Hoe denk je trouwens dat mannelijke GD personen ( zonder penis) gebruik maken van het herentoilet. Gewoon ! Met of zonder, wat maakt het uit. Je bent wie je bent, gewoon doen.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: WC gebruik

Bericht door wiggeltje »

Berichtje up. Mooi gezegd Nick :) en ik sluit me ook helemaal aan bij wat de meeste zeggen. Deze woorden geven mij ook een extra opbeurend gevoel, bedankt daarvoor.
Ender schreef:ADHD maakt je niet invalide toch?
Uiteraard maakt ADHD je niet invalide, dat "ADHD" was meer een van mijn zouteloze grappen ;)

Maar op serieuze wijze kiest een valide persoon gewoonlijk niet voor een invalide-toilet, op bepaalde uitzonderingen na en deze kunnen zelden zijn en voor sommigen misschien minder zelden, maar ze zijn nooit verkeerd. Het moet dan ook geen schaamte zijn om zoiets te kunnen zeggen. Het betreft situaties waarbij een persoon zeer graag zijn/haar privacy wenst te willen hebben en wat voor deze persoon normale (dagelijkse) bezigheden zijn. Kan vaker voorkomen tijdens het reizen. De kans dat zo'n valide persoon een invalide persoon enkele minuutjes ophoud is voor mijn situatie zeer gering (en is nooit verkeerd of raar).

Al met al, doe je ding..
ps: excuseer mijn invalide (offtopic?) gedoe, want het ging misschien een beetje van het onderwerp af.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

Waarom gebruik maken van iets dat je niet bent ( invalide toilet) ? Schaamte ? GD is trouwens niet minder mobiel zijnde/ invalide zijnde .

Ik ken een persoonlijke parkeerkaart ( één invalide parkeerkaart) en vreemd genoeg als ik, gewoon kan parkeren, dan doe ik dat ( ondanks mijn aangepaste parkeerkaart), waarom, omdat ik op dat moment, die plaats niet nodig heb en andere lotgenoten mss/meestal wel.

Neen nooit de plaats in, van iemand die er, jammer genoeg meer recht op kent dan U persoonlijk.

GD, ADHD, Borderline, ASS, enz,.............Waar is het verband met het eventueel minder mobiel-zijnde . Ik kende jammer genoeg twee zware rug- operatie's , het o.a. vast zetten der bepaalde rugwervels, en een jaren lange revalidatie . Op mijn wagen hangt dan ook tegenwoordig,: Een sticker: " Neem je, mijn plaats in, neem dan ook mijn pijn en last. Alvast, bedankt".

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Dat, dus. Dat het kan en dat het handiger is betekent niet dat je het meteen ook maar moet doen.

Daar komt nog bij dat je als GD zijnde sowieso op *enig* moment die grens over zult moeten.

Zelf kijk ik per keer welk toilet ik gebruik. Dus: Hoe passabel zie ik er uit, hoe voel ik me op dat moment en hoeveel pijn heb ik/kan ik het me veroorloven om op een gewoon toilet te wachten of is het verstandiger om naar het invalidentoilet te gaan (ik loop met een kruk/heb mijn voet verbrijzeld en daarvan nog pijn/ongemak). In de praktijk komt het er op neer dat ik meestal naar het vrouwentoilet ga--wat dus inderdaad soms voor rare blikken zorgt, als mannelijk presenterend/voelend persoon. Niemand die er wat van zegt, overigens.
meerdere zakken met zaagsel