WC gebruik

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

invalide-toilet

Bericht door wiggeltje »

In sommige gevallen is de zaak eenmaal zoals het is en dat heeft uiteraard niets met GD, ADHD of iets dergelijks te maken, maar met de strikt persoonlijke dingen die niet zozeer om handigheden gaan. Wie van jullie zitter er tijdens een busreis wel niet op de enkele rode stoeltjes voorin? Maar sowieso staan we wel op voor een ouder of minder valide persoon. Bedoelend dat respect er heus wel is.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Uhm. Ik zit op een van die stoeltjes voorin omdat ik met een kruk loop en het dus ondoenlijk is om fatsoenlijk door het gangpad heen te lopen. Maar de keren dat iemand die niet gehandicapt was op een van deze plaatsen zat en is gaan staan, is op twee vingers te tellen. Daarentegen zijn de keren dat men niet ging staan (tenzij ik nadrukkelijk en in sommige gevallen meerdere keren vroeg/riep) niet op twee handen te tellen. (En de manier waarop mensen glashard de andere kant op kijken, daamn...)

Dat respect is er niet. Echt niet.

En dit? Is niet alleen mijn ervaring. Een van mn beste vriendinnen die in Delft woont en een spierziekte heeft maakt hetzelfde mee. Zelfs als ze samen met d'r moeder met een opgeklapte rolstoel de trein in stapt...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: WC gebruik

Bericht door wiggeltje »

@Nate

voor zulke mensen schaam ik mij ook, die het fatsoenlijke plaatsmaken voor een ander die minder valide is, harteloos en openlijk weigeren. Ik vind dat dan ook onrechtvaardig voor jou en andere mensen die dat overkomen. Het hoort juist zo dat mensen elkaar helpen; een vrouw of man met een kinderwagen en men helpt deze de bus of trein in te tillen, voor oudere mensen als fatsoenlijk opstaan, ervoor opzij gaan en minder valide mensen (jonger of ouder) graag eerbiedig voorrang geven, etc.

Een beetje off-topic mijn verhaaltje:
Laatst zat ik een beetje aso met mijn schoenen op/ tegen de stoel tegenover mij in de bus (wat natuurlijk ook helemaal niet zo hoort). Toen een oudere man, die net binnen kwam, daarvan wat zei bood ik ook mijn excuses aan (beetje schaamtegevoel, beken ik, gelukkig ken ik dat gevoel). Even later hadden we een leuk gesprek samen. Misschien omdat deze man ouder was en ouderen gezag ontlenen, met jongeren heb ik soms meer moeite, geef ik toe. Maar in de meeste gevallen moet er wel een automatische vorm van respect zijn. Iemand die netjes vraagt, al is deze jonger, zou toch gewoon netjes een eerbiedige reactie moeten ontvangen. Als dat niet gebeurd dan is er inderdaad weinig respect en vind ik dat onze geweldige samenleving aardig in de shit is geraakt. De vinger wijst ook naar mij, ja, :) ..en het is ook meten met twee maten.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: WC gebruik

Bericht door Simão »

Nate_0 schreef:Dat betekent nog steeds niet dat je het dan ook maar meteen moet doen. Dat het soms voor komt, oké, maar het heet nog steeds invalidentoilet.

Waarom ik hier een beetje geirriteerd van raak? Omdat mensen die invalide/mindervalide zijn soms niet kunnen staan wachten/soms meteen naar het toilet moeten ivm problemen/etc. en dan is er niets meer irritant dan iemand die naar het gewone toilet had gekund uit de ruimte komt.

Het is niet vaak zo dat er rijen voor de invalide wc staan. Validen gaan er gewoonlijk ook in omdát hij vrij is, ze gaan daar niet in de rij staan. Ze gaan je dus niet opzettelijk in de weg zitten.
Of je moet wachten op een valide of minder valide bij om het even welke wc, is hetzelfde. Het is altijd wie het eerst komt, kan er het eerste in...
En niet om het een of ander, een valide persoon is over het algemeen niet erg lang in een wc. Een mindervalide doet er veel langer over....
Het heeft geen zin om te denken "als die valide er niet in was, kon ik meteen", want dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, het had ook een mindervalide kunnen zijn. Wachten is wachten. Heel vervelend, maar niet altijd te voorkomen en hoort bij het risico van naar een openbare toilet moeten. Soms is er ergens niet eens een wc of invalide wc.
En hoe keur je of iemand invalide genoeg is? Iemand kan er gezond uitzien maar problemen hebben met van een pot komen en dus de steunen nodig hebben (zoals mijn moeder bv).
We hoeven niet te keuren of een transgender wel de "goede" wc ingaat, en we hoeven ook niet te keuren of iemnd wel invalide genoeg is voor gebruik van de invalide toilet.
Verschillende omstandigheden vragen verschillende oplossingen.
Als het okee is voor een vrouw om naar de heren te gaan omdat daar een kortere rij is, is het ook okee om naar een invalide wc te gaan als daar geen rij is. Lijkt mij. Of iedereen moet langs dezelfde "keuring" om ergens in te mogen en dat zijn dus juist de toestanden die we moeten proberen te voorkomen....
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Tja. Niet hoe ik er over denk, and that's ok too.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20190501 »

Wellicht betekent voor de één het rolstoelsymbooltje "dit toilet is (ook) geschikt voor gehandicapten" en voor de ander "dit toilet mag uitsluitend gebruikt worden door gehandicapten" en zit daar het meningsverschil.

Ik ben geneigd interpretatie één aan te hangen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Daar zit het meningsverschil inderdaad :)

Maar wederom, hoe ik opgevoed ben, mijn eigen problemen en die twee samen met mijn ervaringen met de mensheid/maatschappij in zijn algemeen bepaalt hoe ik hier over denk en dat is toch behoorlijk zwart/wit en gewoon liever het gehandicaptentoilet niet te gebruiken als je de geboden voorzieningen niet nodig hebt.

En ja... dan is het idd de vraag wanneer je het toilet wel/niet nodig hebt. Maar als je alleen een plaats nodig hebt om naar het toilet te gaan en je bent te beroerd om even te wachten op het normale toilet dan vind ik dat toch wel een beetje een issue.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: WC gebruik

Bericht door Venusss »

Moreel gezien is het inderdaad fout om gebruik te maken van een invalide toilet als je er geen recht op hebt, maar het staat nergens dat het niet mag (zo ver ik weet). Denk dat ieder wel voor zich kan bedenken (in onzekere periodes van je transitie) dat bij uitkomst je hiervan gebruik kan maken indien het echt niet anders kan. Als het druk is bij het miva toilet dat je deze keuze wel omzeilt en dan kijkt hoe druk het is bij de heren of dames. Wij leven in vreemde tijden en het merendeel is erg op zichzelf gekeerd. Ik acht daarom de kans klein dat iemand met x-ray ogen je aankaakt en wegstaart eigen groter dan dat je aangesproken zal worden. Maar stel dat je door een onbekende bent betrapt bij een invalide toilet, dan is het onbeleefd om te vragen naar jouw beperking. Vroeg geleerd is oud gedaan. Hoe sneller je als MtF of FtM het gewenste toilet bezoekt hoe sneller het went en andersom.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20210626 »

Ach , heel vaak is het verplichte en vaak nooit gebruikte miva toilet een veredelde opslag ....... of het is eeuwig op slot en alleen toegankelijk met een schroevendraaier
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: WC gebruik

Bericht door Emma »

Laten we eerlijk zijn, wie heeft er ooit iemand met een rolstoel zien wachten bij een miva toilet? Dat is erg zeldzaam.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]