WC gebruik

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: WC gebruik

Bericht door Venusss »

:lol: ikke, want mijn moeder zat destijds in een rolstoel :roll: maar.... ik heb het in die periode een keer meegemaakt in mijn leven. Mijn moeder was kort daarna overleden. Als hulpverlener is de kans groter dat je zo'n dergelijke situatie vaker meemaakt. Als niet hulpverlener dan sta je er godzijdank helemaal niet bij stil en is de kansberekening dat je een invalide aanvaring krijgt erg klein. Ik moet bekennen dat ik zelf ook eens op een miva toilet heb gezeten omdat het heren toilet niet om aan te zien te zien was!!!
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: WC gebruik

Bericht door Jer158 »

Op mijn werk zijn de mindervalidetoiletten ook de gewone toiletten. Op de ene verdieping is het de genderneutrale WC, en op de andere het herentoilet. Duidelijk een gevalletje waar mindervalidetoilet is geïnterpreteerd als ook toegankelijk voor mindervaliden en niet exclusief bedoeld voor.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20180311 »

Sigy schreef:Wellicht betekent voor de één het rolstoelsymbooltje "dit toilet is (ook) geschikt voor gehandicapten" en voor de ander "dit toilet mag uitsluitend gebruikt worden door gehandicapten" en zit daar het meningsverschil.

Ik ben geneigd interpretatie één aan te hangen.
Hoi Sigy,

Die interpretatie, kun je ook gewoon doortrekken:

Rolstoelsymbooltje, " dit toilet is ( ook) geschikt voor mindervaliden.
Herensymbooltje, " dit toilet is ( ook) geschikt voor mannen.
Damessymbooltje, " dit toilet is ( ook) geschikt voor vrouwen.

Ja, en idd rolstoel toiletten zijn genderneutraal, maar niet," niet rolstoelgebruikers/mindervaliden vrij".
Vergeet trouwens niet, dat ook deze kwetsbare minderheid, hard moest vechten om doodgewoon, o.a. een aangepast openbaar toilet/ een lage stoeprand/ een beetje rolstoel vriendelijke, openbare toegankelijkheid te mogen kennen.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20180311 »

Emma schreef:Laten we eerlijk zijn, wie heeft er ooit iemand met een rolstoel zien wachten bij een miva toilet? Dat is erg zeldzaam.
Hoi Emma,

Ik met mijn moeder ( destijds, meer dan eens jammer genoeg) en geloof me, geen lachertje. Het kost al enkele minuten om die persoon te helpen, te kunnen gebruik maken van het nodige toilet en als je dan ook, nog eens onnodig moet staan wachten . Omdat iemand doodgewoon het dichter/gemakkelijker vond, dan gaan je nekharen toch :fpalm: even recht staan.

Ik snap het wel bij lange wacht rijen/dergelijke ( mezelf inclusief). Maar het mogelijke gebruik, mag geen misbruik worden der iemands persoonlijk gemak/keuze/gewoonte.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: WC gebruik

Bericht door Emma »

Op dir moment kan ik prima lopen, maar erg slecht staan. In de rij staan is dus geen pretje.

Dat gaat bij mij wel over, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar, of iets vergelijkbaars, hun leven lang aan vast zitten. Ga je die boos aankijken als ze van het miva toilet komen? Aan de buitenkant kun je niets aan ze zien
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20180311 »

Emma schreef:Op dir moment kan ik prima lopen, maar erg slecht staan. In de rij staan is dus geen pretje.

Dat gaat bij mij wel over, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar, of iets vergelijkbaars, hun leven lang aan vast zitten. Ga je die boos aankijken als ze van het miva toilet komen? Aan de buitenkant kun je niets aan ze zien
Hoi Emma,

Neen totaal niet, maar iemand met mobiele problemen ( b.v. niet lang kunnen staan, wachten) en iemand totaal zonder mobiele problemen, gewoon der gemakzucht/tijdswinst, of wat dan ook, zonder/met lange rijen, is iets totaal anders.

Ik denk trouwens, dat ieder mens wel zijn/haar persoonlijke, tijdelijke/blijvende eigen mindermobiliteit kent en dan ook niet, eerst spontaan zal aansluiten aan de eventuele lange wachtrijen, om dan toch nog "om welke reden dan ook", snel nog, voor een miva toilet te kiezen .

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: WC gebruik

Bericht door Emma »

Maar eigenlijk ging het over de vraag of je als transgender het miva toilet mag gebruiken als je je op dames- en herentoilet niet prettig voelt. En ik vind dus van wel. Het gaat niet om tijdswinst dan.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: WC gebruik

Bericht door Anon20190501 »

Is de kwestie eigenlijk ook wettelijk geregeld in NL?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: WC gebruik

Bericht door Emma »

Sigy schreef:Is de kwestie eigenlijk ook wettelijk geregeld in NL?
Welnee...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: WC gebruik

Bericht door Nate_0 »

Ik vind het met betrekking tot dit onderwerp interessant om te zien dat de meeste voorstanders van het gebruik van het invalidentoilet zelf niet (chronisch) invalide zijn terwijl de tegenstanders dat wel zijn (en in Nick zijn geval heeft hij het daarnaast van dichtbij mee gemaakt).

Natuurlijk ga ik niet aan iemand die uit het invalidentoilet komt vragen waarom diegene er gebruik van maakt. Immers zijn ook niet alle ziektes zichtbaar (iemand met de ziekte van crohn zal bv wellicht niet kunnen wachten).

Dat neemt echter niet weg dat ik GD een vrij slap 'excuus' vind om het invalidentoilet te gebruiken. Zoals ik eerder al aan gaf zul je er toch op enig moment door heen moeten/om moeten. Ontwijken levert in de lange termijn alleen maar meer stress op...

Maar goed. Mijn mening kan 'm ook prima aan mijn rigide opvoeding liggen en de afkeurende blik van mijn vader toen ik eens (met twee krukken) het invalidentoilet gebruike
meerdere zakken met zaagsel