Wel of geen school

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Wel of geen school

Bericht door Harro »

Hey Mark
Heel veel succes met je gesprek. Vervelend dat je inderdaad nog niet eerlijk kunt zijn. Maak je geen zorgen voor dat gesprek. Gewoon doen. altijd een antwoord geven op vragen en zelf ook vragen stellen.
In mijn functie voer ik zelf sollicitatiegesprekken en dat zijn zaken waar ik onder andere op let. Heeft iemand zich goed voorbereid (website gecheckt), wat is het beeld van diegene van de functie, wat voor uitstraling heeft hij/zij
en daarnaast natuurlijk de specifieke zaken gericht op de functie.....

wat betreft dat transgender: veel hangt af van je eigen opstelling (niet mijn wijsheid, maar vandaag geleerd van iemand en ik denk dat inderdaad klopt) dus als jij er geen big issue van maakt, zullen zij dat wellicht ook niet doen. Doen ze het wel dan is het wellicht geen plek waar je zou willen werken

Nogmaals succes, ik zal voor je duimen
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Wel of geen school

Bericht door Laurens2 »

Hey Henrico! Heel erg bedankt voor de tips.
Ik had de website van UPS op wikipedia al eens bekeken maar ik ga er nog wat meer over lezen nu. De mevrouw van Tempo Team gaat mij ook dingen uitleggen maar het is goed als ik mee kan praten inderdaad. Over de vacature is me nog weinig verteld, alleen dat het magazijnwerk is.

Wat betreft transgender maakt het mij niks uit als men het weet, maar natuurlijk kan ik niet van te voren zeggen hoe zij erop reageren. Ik hou me er dan gewoon aan om het eerste jaar er niet over te hebben. Al lijkt het me dat mensen aan mijn uiterlijk mij meteen in het hokje lesbisch stoppen. Vind ik geen probleem overigens, maar ik hoop alleen niet dat ze het tegen mij gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Wel of geen school

Bericht door Laurens2 »

Gesprek is gisteren goed gedaan, ze vroeg helemaal niet naar mijn uiterlijk (maar dat had ik wel verwacht van de ene kant).

Ze zei nog: "als je met de fiets komt laten we je niet tot 00:00 werken want je moet dan 's nachts door het donker op een industrieweg fietsen en je bent dan ook nog een vrouw". Toen wilde ik schreeuwen "zie ik er dan zo uit dan?!" maar ik kon het nog net laten ;)

Verder ging alles goed, ik hoor volgende week meer, kan niet wachten :D Leek me een heel leuk bedrijf.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Wel of geen school

Bericht door Eva »

Mark schreef:Ze zei nog: "als je met de fiets komt laten we je niet tot 00:00 werken want je moet dan 's nachts door het donker op een industrieweg fietsen en je bent dan ook nog een vrouw". Toen wilde ik schreeuwen "zie ik er dan zo uit dan?!"
Ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen, ja. Maar de bedoeling was wel lief :)
Gaat goedkomen, jongen!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
petra
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2012, 22:41
Gender: Vrouw

Re: Wel of geen school

Bericht door petra »

Mark schreef:Ik zit met een dilemma waar ik jullie mening erg op prijs stel. Ik heb me namelijk aangemeld voor een hbo studie omdat de personen die dicht bij me staan graag willen dat ik ga leren. Zij weten ook van mijn 'situatie' maar vinden nog dat school voorgaat.

Het is zo dat ik me als vrouw niet lekker in mijn vel zit. Ik ben daardoor erg verlegen en heb ervaring met psychische problemen (depressie, sociale fobie etc.) Hier ben ik op de havo dan ook erg mee gepest. Ik ben bang dat als ik naar school ga de geschiedenis zich herhaalt. Omdat ik doodongelukkig ben als vrouw (ik denk dat iedereen zich wel kan indenken hoe het voelt als je in het verkeerde lichaam zit).

Zelf wil ik liever eerst aanmelden bij VU (de papieren heb ik hier liggen) en het hele proces ondergaan. Dat zal dan ongeveer 4 of 5 jaar duren neem ik aan (incl wachttijden). Ik weet dat ik dan eindelijk mezelf kan zijn en pas aan mijn leven kan beginnen.

Nu was mijn vraag; wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik hecht veel waarde aan jullie meningen.

Mvg Laura (<wat haat ik die naam toch :| )
Ik weet niet of het toepasbaar is in jouw situatie. Maar ik kan wel mijn ervaring delen. Hopelijk helpt het.

Ik heb tijdens mijn bachelor-fase ook veel moeite met mijn studie gehad vanwege mijn gender-issue. Ik werd niet gepest maar ik was gewoon bang om door andere mensen gezien te worden. Toen ging ik naar de universiteit alleen voor de tentamens. Ik heb met mijn docenten afgesproken dat mijn cijfers alleen bepaald werden door de tentamens en niet door andere factoren zoals aanwezigheid en groepsdiscussies.

Het was moeilijk maar gelukkig ben ik afgestudeerd. Vóór de master-fase had ik al mijn documenten, behalve de bachelorbul, laten wijzen en daarna melde ik me gewoon als meisje bij een andere universiteit aan. Dat had een jaar geduurd. Maar daarna ging ik gewoon in stealth. Behalve een paar administratieve mensen bij de universiteit wist niemand van mijn verleden. Zonder het gender-issue werd alles veel makkelijker.

Achteraf gezien was het heel belangrijk dat ik een wo-diploma heb gehaald. Het heeft mijn leven veel makkelijker gemaakt.
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Wel of geen school

Bericht door Laurens2 »

Bedankt dat je dit wilde delen. Ik ben ondertussen naar mijn hogeschool gegaan en verrassend gezien reageerde niemand raar op mijn situatie en ook werd ik niet raar nagestaard in de gangen.
Ik denk dat het met de tijd veranderd, we schelen iets van 10 jaar. Ook had de school al eerder op dezelfde opleiding een transvrouw als studente gehad. De leraren die ik gesproken had reageerde allemaal even positief.

Het zal ook aan mijn houding hebben gelegen. Omdat ik nogal gepest ben op de middelbare had ik verwacht dat het daar ook zou zijn gebeurd. Het verschil was dat ik me nu als jongen kleed en daardoor een zelfverzekerde houding heb gekregen.

Toch was de opleiding niks geworden uiteindelijk en ben ik nu op zoek naar werk.
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Wel of geen school

Bericht door Laurens2 »

Mark schreef: Ik heb wat gesprekken met het UWV gehad en besloten werk te gaan zoeken. Ik heb dinsdag al mijn (aller)eerste sollicitatie gesprek bij de UPS in het magazijn (beetje mannen-baan :D)
Even een update: vandaag ondertussen mijn 3e! gesprek bij de UPS voor die baan. Ik heb er een beetje genoeg van dat ik mij moeite moet doen om mij goed te presenteren en dat terwijl ik steeds maar van het kastje naar de muur word gestuurd. Maar na dit gesprek krijg ik te horen of ik ben aangenomen, alleen zeiden ze dat bij het vorige gesprek ook.

Het is onderhand onmogelijk in deze tijd werk te krijgen. Het voelt alsof ik voor een doktersfunctie ga, terwijl het simpelweg een magazijnmedewerker baan is.

Maar volgens mijn zus komt het door mijn uiterlijk, ik moet me van het UWV als vrouw presenteren (alleen de naam en dus niks zeggen over de genderdysforie) en dat brengt verwarring met mijn mannelijk/jongensachtig uiterlijk. Volgens haar willen ze me eerst aan iedereen laten zien om me dan die baan niet te geven. Laat haar maar geen gelijk hebben...
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Wel of geen school

Bericht door Arike »

Veel succes vandaag, ik zal voor je duimen!

(het lijkt wel of de UWV er juist alles aan doet :( te voorkomen dat transgenders een baan krijgen. Ik vraag me af of de opstelling van de UWV niet strijdig is met beginselen van mensenrechten....)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Wel of geen school

Bericht door Arike »

Mark, heb jij die "naams-eis" van het UWV op papier (of hebben andere forumleden die) ?

Ik vind dit een kwalijke zaak en met wat bewijs op papier wil ik daar achteraan gaan of daar wat tegen te doen is
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Wel of geen school

Bericht door J1nny »

Ik heb het idee dat het UWV er nu juist geen donder mee te aken heeft hoe jij je presenteer.
Zolang je niet stinkend en stomdronken arriveer hebben ze weinig poot om op te staan.