Stoppen met hormonen voor SRS

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Amy »

Ik ben laatst goedgekeurd voor SRS en ben op de wachtlijst geplaatst. De volgende dag werd ik al gebeld door de operatie planning en is het ingeplanned.
Er werd mij ook verteld om 2 weken van tevoren te stoppen met de hormonen en dat zie ik dus echt niet zitten al helemaal niet nu het VU zelf een tijdje terug onderzoek heeft vrijgegeven over het gebruik van hormonen tijdens zo'n operatie. Wat ik uit dat onderzoek begreep is het risico niet groter dan voor vrouwen die aan de pil zitten en die worden ook niet gevraagd om te stoppen voor een operatie. Ik confronteerde de dame aan de telefoon daar mee en haar antwoord was simpel dat daar nog geen concrete afspraken over gemaakt zijn en dat ik het toch moet doen.
Stoppen met de hormonen vóór de operatie, zin of onzin?
Op 26 januari heeft het VUmc op haar publieksdag de uitkomsten van het onderzoek naar het al dan niet stoppen met hormonen voor een operatie gepresenteerd. Enige tijd geleden heeft Transvisie een aantal onderzoeksvragen aan het VUmc voorgelegd, waarvan dit er een was. Het VUmc heeft dit onderzoek laten uitvoeren.
De reden dat transgenders, ruim, tot 6 weken voor de operatiedatum, voordat zij een geslachtsbevestigende operatie moeten ondergaan, moeten stoppen met hormonen, is gelegen in het feit dat er een vergrote kans op trombose werd vermoed. Een trombose is een verstopping van een bloedvat. Mensen hebben een grotere kans op een trombose na een operatie, bij bedlegerigheid, na een lange vliegreis, als gevolg van het gebruik van de anticonceptiepil en als gevolg van erfelijke factoren.

De uitkomst van het onderzoek is niet precies gelijk voor transmannen en transvrouwen:
Bij transmannen heeft het onderzoek uitgewezen dat transmannen geen vergroot risico hebben op een trombose door het gebruik van testosteron. Transmannen hoeven dan ook niet langer eerder te stoppen met het gebruik van de testosteron.

Bij transvrouwen blijkt er een licht vergrote kans op trombose. Deze kans is net zo groot als de kans die vrouwen hebben die de anticonceptiepil slikken. Deze vrouwen hoeven in de praktijk, over het algemeen, niet te stoppen met het innemen van de pil. Het VUmc wil dit ook doorvoeren voor transvrouwen. Dat betekent dat ook zij gewoon de hormonen kunnen blijven gebruiken.

Het VUmc meldt dat er door het licht vergrote risico, geen absoluut antwoord mogelijk is. Toch acht men het risico op trombose acceptabel naast het feit dat de gevolgen van 6 weken stoppen met hormonen vrij groot kunnen zijn.
Let wel: er kunnen hier wel uitzonderingen op zijn. Er moet wel gestopt worden met de hormonen in speciale situaties bv. als er een erfelijke aanleg is op trombose of als iemand al eerder een trombose heeft gehad.
Bron: http://www.transvisie.nl/transvisie.nl/ ... sch-nieuws

Ik ben erg blij met wat de hormonen voor mijn lichaam gedaan hebben en zit er dus erg mee als dat weer deels ongedaan gemaakt wordt. Ik heb ook ergens gelezen dat als je stopt met de T blokkers je vrij snel weer een enorme piek van dat vergif (testosteron) in je lichaam hebt omdat dat hele systeem dan uit balans is.
Met de oestrogeen stoppen zou ik nog wel willen overwegen maar de T blokkers dus absoluut niet tot de operatie gedaan is en die ellendefabriek verwijderd is.
Er is in mijn familie ook geen aanleg voor trombose van beide kanten, ik rook niet en heb dat ook nooit gedaan, ik ben niet te dik (BMI 18,4 laatst), drink zo goed als nooit alcohol, beweeg de laatste tijd veel, mijn bloeddruk/hartslag metingen hebben volgens de endo altijd een perfecte waarde en mijn cholesterol niveaus zijn ook altijd goed bij de bloed testen. Het risico lijkt me dus in mijn geval nihil.

Nu vraag ik me dus een paar dingen af namelijk: bij wie kan ik dit aanvechten zonder weer direct op het simpele antwoord gewezen te worden dat er nog geen regels over gemaakt zijn? Mocht dat geen effect hebben dan vraag ik me af of ze bij de preoperatieve screening je hormoon niveaus controleren en zo ja wat de halfwaarde tijd van oestrogeen in je bloed is.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Anon20190122 »

Je zal na je srs toch weer een hormonale balans moeten krijgen en hoe langer je t Blokkers blijft gebruiken hoe langer je er over gaat doen die balans te krijgen.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Amy »

Je bijnieren kunnen nooit zo veel testosteron produceren als die ellende daar onder dus ik wacht liever tot na de operatie daar mee.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Amy »

Dubbelpost en beetje off-topic... ik was aan het zoeken naar de halfwaarde tijd van oestrogeen in je bloed en kwam dit: http://www.hemingways.org/GIDinfo/hrt_m2f.htm tegen wat misschien wel interessant is. Staat ook een heel stuk over progesteron en de voordelen daar van in.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Jannet V »

T blokkers is het probleem niet, daarmee kon ik vlak voor de operatie stoppen. De oestrogeen wel omdat het voor iemand die er gevoelig voor is trombose kan veroorzaken in de week na de operatie omdat je weinig beweegt. Trombose kan zich heel snel openbaren waardoor je kans hebt op een fatale verstopping. Als je het risico wilt nemen, dan moet je dat doen. Of vragen of je aan een antistolling medicatie mag. Dat moet dan een Heparine of iets dergelijks zijn want, Ascal of Sintrom mag niet.Maar of je dat lukt... Op tijd stoppen met de oestrogeen is de beste oplossing of je moet er van houden extra risico te lopen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Cait »

Wat progesteron betreft ben ik ook altijd nieuwsgierig . Maar voor dat je daarmee naar de huisarts gaat moet je wel weten in welke hoeveelheid en wat. Wat betreft het stoppen met hormonen ben ik het ook met tanisha eens maar ik begrijp je daarin maar al te goed amy. Hoe dan ook is er een kleinere kans op trombose zonder de hrt . Maar in hoeverre verwaarloosbaar
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Anon20190122 »

Amy schreef:Dubbelpost en beetje off-topic... ik was aan het zoeken naar de halfwaarde tijd van oestrogeen in je bloed en kwam dit: http://www.hemingways.org/GIDinfo/hrt_m2f.htm tegen wat misschien wel interessant is. Staat ook een heel stuk over progesteron en de voordelen daar van in.
GID info hoe oud is deze info wel niet als ze het nog steeds over GID hebben?

Sorry hoor maar de diagnose GID hebben alleen de oldtimers hier gehad!
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Amy »

Jannet V schreef:T blokkers is het probleem niet, daarmee kon ik vlak voor de operatie stoppen. De oestrogeen wel omdat het voor iemand die er gevoelig voor is trombose kan veroorzaken in de week na de operatie omdat je weinig beweegt. Trombose kan zich heel snel openbaren waardoor je kans hebt op een fatale verstopping. Als je het risico wilt nemen, dan moet je dat doen. Of vragen of je aan een antistolling medicatie mag. Dat moet dan een Heparine of iets dergelijks zijn want, Ascal of Sintrom mag niet.Maar of je dat lukt... Op tijd stoppen met de oestrogeen is de beste oplossing of je moet er van houden extra risico te lopen.
Dankje, daarmee ben ik denk ik al geholpen. Oestrogenen stoppen kan ik me wel overheen zetten denk ik, dan maar even nog irritanter zijn dan ik normaal al ben. :P
Niet handig van het VU dat ze me niet verteld hebben dat ik daar niet mee hoef te stoppen.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Amy »

tanisha schreef:
Amy schreef:Dubbelpost en beetje off-topic... ik was aan het zoeken naar de halfwaarde tijd van oestrogeen in je bloed en kwam dit: http://www.hemingways.org/GIDinfo/hrt_m2f.htm tegen wat misschien wel interessant is. Staat ook een heel stuk over progesteron en de voordelen daar van in.
GID info hoe oud is deze info wel niet als ze het nog steeds over GID hebben?

Sorry hoor maar de diagnose GID hebben alleen de oldtimers hier gehad!
Daar gaat heel het artikel niet eens over. Als je al over termen gaat vallen tja dan zal er ook niet veel met je te beginnen zijn. Het ging me er meer om dat er naar mijn mening best interessante dingen in staan, oud of niet. Een van de dingen die er in staan en ik persoonlijk nog niet wist is dat stukje over dat progesteron de omzetting van testosteron naar DHT verhindert of tegen gaat.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Stoppen met hormonen voor SRS

Bericht door Jannet V »

Heel graag gedaan Amy. Succes!
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.