Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Janna »

Lise schreef:
Janna schreef: de schrijver adviseert niet met mensen te praten die een transitie hebben gedaan, want die zijn onbetrouwbaar.
Volgens mij zegt de schrijver niet dat je niet met mensen moet praten die een transitie hebben gedaan, maar dat je met een flinke korrel zout moet nemen wat zij zeggen. Ik denk dat dat in veel gevallen wel terecht is. Ik denk trouwens dat hetzelfde ook andersom geldt.
Most people will tell themselves – even to the point of delusion if necessary – that it was the right thing to do, and I think it’s perfectly understandable why.

So, while there are clearly people who’ve transitioned and are much happier as a result, the simple fact is that we cannot rely on them to objectively report on whether it was the best path to take… they are just too emotionally invested.
Ik vind "met een flinke korrel zout" echt een understatement. Er wordt vanuit gegaan dat mensen bewust dan wel onbewust zwaar oneerlijk zijn om maar geen modderfiguur te slaan of zichzelf te overtuigen dat het een goede keus was. Die je willens en wetens stimuleren een pad te nemen waarvan ze weten dat het erg tegen kan vallen. Dat is in ieder geval neit mijn ervaring.

Maar wat me eraan stoort is dat de mening die afwijkt van die van de schrijver vooraf onderuit wordt gehaald en als (heel erg) onbetrouwbaar wordt betiteld. Voor mij haalt dat de overtuigingskracht er meteen af.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Isabelle »

Wow....
Er staan in dit stuk zo veel aannames , dingen die als feitelijk worden neergezet en elke nuance ontbreekt die nodig is.
'Je ziet er waarschijnlijk uit als trans na transitie, je botten zijn gewoon naar je geslacht, je hebt dit of dat gezicht.
Leeftijd factor wordt nergens genoemd, schoonheid ideaal wordt zwart-wit neergezet.
Zodra ze begonnen over hoe mensen dingen gewoon accepteren maar eigenlijk niet tevreden zijn of bang om terug te krabbelen werd ik echt boos.
De psychologie van de mens 101 ?

Sorry dat het zo opsommend is, maar dit stuk is zo slecht. ongelooflijk.
Ik heb geen zin om er meer over te schrijven.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Lise »

Janna schreef: Er wordt vanuit gegaan dat mensen bewust dan wel onbewust zwaar oneerlijk zijn om maar geen modderfiguur te slaan of zichzelf te overtuigen dat het een goede keus was.
Er staat nergens in het artikel "zwaar oneerlijk" of iets van die strekking, en ik denk dat dat geen rare aanname is. Ik wil niet wijsneuzerig doen, maar wikipedia maar eens op "choice-supportive bias". Als mensen bijvoorbeeld een wasmachine kopen hebben ze al de neiging hun eigen aankoop vanaf dat moment op te hemelen, en alle andere wasmachines af te kraken;
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat effect (maar dat is helemaal mijn eigen aanname) met zo'n enorme, tot op zekere hoogte onomkeerbare beslissing als een transitie nog veel groter is. Als ik dit forum lees (ik lees vooral), komen heel veel mensen, ondanks veel tegenslagen en problemen, toch veel gelukkiger uit de transitie dan dat ze er in gingen. De mensen bij wie dit niet zo duidelijk is, zijn volgens mij op één hand te tellen, even los van de gebruikers die zomaar uit het niets van het forum verdwijnen waarvan je geen idee hebt hoe het ze vergaat. Ik hoop echt heel erg dat dat positieve beeld allemaal helemaal waar is, dat zo weinig mensen die dit proces ingaan er slechter uitkomen, maar ik twijfel. En, ik zal eerlijk zijn, tuurlijk doe ik dat, omdat het helemaal in mijn twijfelstraatje past om mezelf voor te houden dat het allemaal helemaal niet zo rooskleurg is, en misschien wel niet in jouw straatje van zekerheid met wat jij voor jezelf wil.
Isabelle schreef: 'Je ziet er waarschijnlijk uit als trans na transitie, je botten zijn gewoon naar je geslacht, je hebt dit of dat gezicht.
Het wordt neergezet als een worst-case. Als je die worst-case ziet en denkt: ja, maar dat is niet op mij van toepassing, of je denkt: so what, alles beter dan dit, dan was het artikel duidelijk niet voor jou bedoeld. anyway, het lijkt nu alsof ik dit artikel zo geweldig vond, dat is het niet, maar het laat een geluid horen dat ik niet zo vaak lees en ik snap de heftige reacties daarom ook niet zo.
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Janna »

Lise schreef:Ik hoop echt heel erg dat dat positieve beeld allemaal helemaal waar is, dat zo weinig mensen die dit proces ingaan er slechter uitkomen, maar ik twijfel. En, ik zal eerlijk zijn, tuurlijk doe ik dat, omdat het helemaal in mijn twijfelstraatje past om mezelf voor te houden dat het allemaal helemaal niet zo rooskleurg is, en misschien wel niet in jouw straatje van zekerheid met wat jij voor jezelf wil.
Twijfel ken ik heel goed. Ik zag net dat ik al sinds september 2013 hier geregistreerd sta, dus ik ga zelf (ook) langzaam. Twijfel is steeds mijn reisgenoot geweest. Ondertussen heb ik wel meer zekerheid over wat ik ten diepste wil. Dat helpt en geeft rust. Daarmee is de twijfel zeker niet weg trouwens. Dat is een deel van me, dus dat raak ik niet kwijt. :-)

Ik hou ervan alles tegen elkaar af te wegen. Zowel positieve als negatieve verhalen/ ervaringen te horen en te lezen. Met eenzijdigheid heb ik helemaal niets. Dus het negatieve van het stukje stoort me ook niet. Het is goed om die kanten ook te horen. Maar de manier waarop vind ik gewoon minder.

Gelukkig ervaren we het niet allemaal hetzelfde. Ik hoop dat je er zelf wel wat aan hebt. :hug:


Wat de 'wasmachine' betreft, als ik iemand advies vraagt en die is positief over iets wat ik wil aanschaffen, en het blijkt achteraf niet waar te zijn, dan ben ik niet blij met diegene. Andersom zou ik een ander ook geen verkeerd advies geven. Liever toegeven dat ik een verkeerde keus heb gemaakt, dan iemand anders dezelfde 'fout' te laten maken. Maar ik weet dat ik nogal naief in het leven sta wat mensen betreft.... :fpalm: :whistle:

Groetjes,
Janna
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Er staat allen maar dat je niet van ze op aan kunt omdat ze vanuit hun eigen situatie uitgaan en dus niet echt objectef advies kunnen geven.
Mensen de niet in transitie kunnen of willen, hebben niks aan mensen die beweren dat in transitie gaan het beste is dat ze kunnen doen omdat zij dat nu eenmaal hebben gedaan. Daar gaat het om.

Het gaat om het feit dat je niet snel iemand een transitie af gaat raden als je het zelf zo graag gewild hebt, terwijl iemand die niet in transitie kan of wil veel meer heeft aan iemand die hem of haar echt snapt in het níet willen of kunnen.

(Ik ga even uit van hier getoonde quotes, nog steeds geen tijd gehad het geheel te lezen)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Jer158 »

Tja, mensen zijn nu eenmaal niet objectief. Dat hoeft ook niet, en betekent zeker niet dat hun mening daarom totaal geen waarde heeft. Het kan geen kwaad om je bewust te zijn van wat mensen drijft, maar overdrijven is ook een vak.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Natuurlijk zijn er zat mensen die ondanks hun eigen mening en positie prima die van een ander kunnen begrijpen en er in meegaan, maar dat kun je niet van te voren weten.
Als je geen kinderen wilt, stap je juist niet op zwangeren af om een mening over sterilisatie en als je anti bont bent, stap je niet juist op mensen met bontjassen af voor hun mening over bont.
Als je niet in transitie gaat, is het niet logish om op mensen af te stappen die duidelijk in transitie zijn (geweest) voor advies.

Laat ik het zo stellen, zou jij die aan gaan raden bij mensen die niet in transitie willen of kunnen als zijnde de beste raadgevers voor ze?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20210626 »

Ik vond en vind nog steeds de ervaringen van anderen zeer waardevol . Maar ik denk ook dat het komt dat ik sowieso geen andere weg voor mij zie en dus niet voldoe aan de doelgroep van dit artikel
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Jer158 »

Ik zou zeggen dat uiteindelijk iedereen er baat bij heeft om verhalen van verschillende kanten te horen. Zo krijg je immers de meest gebalanceerde antwoorden. Iemand die niet in transitie kan/wil gaan hoeft niet objectiever te zijn dan iemand die dat wel is gegaan. Iemand die niet in transitie is gegaan kan bovendien niet uit eerste hand meepraten over transitioneren, terwijl mensen die wel in transitie zijn gegaan wel kunnen meepraten door hun pre-transitietijdperk. Daarom: laat je goed informeren. Daar hoort ook bij dat je niet alleen dat leest of met die mensen praat die in jouw straatje lullen.
Hung her from the branches of a mango tree
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Amy »

Ik denk dat deze persoon echt een heel lichte vorm van gender dysforie heeft anders zou die er niet zo over praten. Er lijkt niet echt of helemaal geen besef te zijn van het leiden wat ergere mate van gender dysforie met zich mee brengt.
In die tabel ook bij de dingen onder no transition en dan dat stukje van Sef-Confidence:
High. After therapy, he learns to accept that gender is all in the mind… he still wishes he could be female but realises that transition just won’t have sufficiently satisfactory results. He invests time in reinventing himself, finds new friends, new job, new means of creative expression.
"Gender is all in the mind" wat een onzin zeg. En alle therapie op de wereld had mij persoonlijk dus echt niet aan zelfvertrouwen kunnen helpen in die rol.

Praat ook best veel over seks en dergelijke, ik begin bijna te denken dat het meer een fetish ding is voor deze persoon en er geen sprake is van gender dysforie en dan lijkt het me inderdaad niet verstandig om in transitie te gaan.