geboren in het buitenland

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Alice »

Zou idd. alles een stuk makkelijk maken. Eens goed informeren wat benodigd is. Misschien heb je alleen gewaarmerkte afschriften daarvan nodig.
Later als je geboortebewijs/akte aangepast is zal die registratie vermoedelijk in Den Haag plaats vinden denk ik.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Anne V »

Als je in het buitenland geboren bent moet je bij de gemeente Den Haag zijn voor de wijziging.
Eerste aanmelding doe je digitaal.
INFO
Op deze pagina staat ook een email adres voor als je vragen hebt.
Nodig bij uw aangifte
Na ontvangst van uw digitale aanvraagformulier neemt een medewerker van de afdeling Landelijke Taken contact met u op om te bespreken welke documenten u verder nog moet toesturen. De gemeente heeft in ieder geval de volgende documenten nodig die u dient te uploaden bij het digitale aanvraagformulier:

- een verklaring van een deskundige. Hierin staat dat u tegenover deze deskundige heeft verklaard de overtuiging te hebben tot het andere geslacht te behoren dan in uw geboorteakte staat. En dat u begrijpt wat de gevolgen van uw beslissing zijn om uw geslacht te veranderen. Deze verklaring mag op het moment van aangifte niet ouder zijn dan 6 maanden. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor informatie over de deskundigen die een verklaring kunnen afgeven.
- een gewaarmerkt afschrift van uw buitenlandse geboorteakte.
- als u de Nederlandse nationaliteit heeft: een bewijs van Nederlanderschap. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van Nederlanderschap.
- als u een andere nationaliteit heeft: een kopie van uw paspoort en de voor- en achterzijde van een geldig verblijfsdocument.
- als uw ouders getrouwd zijn: een origineel, volledig gewaarmerkt afschrift van de huwelijksakte. Als uw ouders niet getrouwd zijn, heeft u een erkenningsakte nodig.
- als u geadopteerd bent: de adoptiedocumenten.

Voorwaarden
- U bent 16 jaar of ouder.
- U kunt uw geslacht en voornamen alleen in Nederland wijzigen als u minimaal 1 jaar in Nederland woont. Ook moet u een rechtsgeldig verblijfsdocument hebben.
- Of u uw naam ook kunt veranderen, is afhankelijk van het land waarvan u de nationaliteit heeft. De geboorteakte moet volgens de plaatselijke voorschriften opgemaakt zijn door een bevoegde instantie. Deze instantie mag geen Nederlandse ambassade of consulaat zijn. U heeft uw geboorteakte laten verwerken in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u woont.
- Kunt u geen geboorteakte krijgen? Dan moet de rechtbank uw geboortegegevens eerst vaststellen. Hiervoor moet u contact opnemen met een advocaat.
- Voor bepaalde buitenlandse documenten is soms een (vertaalde) legalisatie of apostille nodig. Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht.
- Buitenlandse documenten moeten soms eerst vertaald worden door een beëdigd vertaler. Lees meer over de eisen bij vertalingen van buitenlandse documenten.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Ender »

Thanks Anne!
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Ender »

Na veel heen er weer gemaild te hebben met de ambtenaar in Den Haag ben ik eindelijk zo ver dat ik de originelen op mag sturen. Aangetekend.

Wat ze uiteindelijk willen is:
- afschrift van geboorteakte
- officiele vertaling
- originele verklaring van de deskundige
- begeleidende brief (werd mij per email gestuurd, die moet ik uitprinten, invullen en ondertekenen.)
- aangifteformulier (werd mij uiteindelijk ook per email gestuurd, nadat ik 2x had gemeld dat ik deze nog niet had ontvangen. moet ook worden geprint, ingevuld en ondertekend. en is heel vaag.)

Formulier invullen op de site ging niet goed want ik kreeg geen OPK nummer. Dus toen heeft de ambtenaar voor mij nogmaals het formulier ingediend. Toen kreeg ik wel een OPK nummer. Digitaal willen ze:
- afschrift van geboorteakte (voor- en achterkant)
- officiele vertaling (voor- en achterkant
- originele verklaring van de deskundige
- bewijs van nederlanderschap (ID kaart of paspoort, maakt kennelijk niet uit als deze al meer dan een jaar verlopen is)

Huwelijksakte van mijn ouders heeft hij het verder niet over gehad. Dus voor niks een afschrift daarvan opgevraagd. Was gelukkig maar 12 euro ofzo.
Nu dus die originelen ophalen bij m'n ouders en dan het hele ratteplan opsturen naar Den Haag. En dan duurt het nog zo'n 3 maanden voordat het verwerkt is. Yay... One does not simply walk into Mordor..
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Alice »

Een heel gedoe maar dan ben je klaar, meneer.

Wat is een OPK nummer? Op Google kwam ik uit op Oud-Papier-Karton, dat zal het wel niet zijn.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Dieuwertje »

Ender schreef:Nu dus die originelen ophalen bij m'n ouders en dan het hele ratteplan opsturen naar Den Haag. En dan duurt het nog zo'n 3 maanden voordat het verwerkt is.
Pffff, ging het Groningen traject best wel snel dan is er wel weer een sub-traject dat heel traag gaat. Gelukkig heeft het geen invloed op je vervolg in Groningen.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Ender »

Alice schreef:Een heel gedoe maar dan ben je klaar, meneer.

Wat is een OPK nummer? Op Google kwam ik uit op Oud-Papier-Karton, dat zal het wel niet zijn.
Geen idee, zal wel een intern nummer zijn om alles te kunnen volgen.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Ender »

Dieuwertje schreef:
Ender schreef:Nu dus die originelen ophalen bij m'n ouders en dan het hele ratteplan opsturen naar Den Haag. En dan duurt het nog zo'n 3 maanden voordat het verwerkt is.
Pffff, ging het Groningen traject best wel snel dan is er wel weer een sub-traject dat heel traag gaat. Gelukkig heeft het geen invloed op je vervolg in Groningen.
De psych van de verklaring vroeg nog hoe ik dat ging doen, er nog uit zien als een meisje maar een M hebben op m'n paspoort.. toen had ik gezegd dat, tegen de tijd dat ik officieel van geslacht ben gewijzigd, ik ws al een paar maanden aan de testo zit :D
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Ender »

Haha, nu gaat Den Haag weer sneller dan t UMCG.

3 juli had ik dus alles aangetekend verstuurd. 10 juli kreeg ik een bevestiging, dat ze de documenten hadden ontvangen.

Eergister per email geïnformeerd naar de voortgang van de verwerking. Krijg ik gistermiddag dit mailtje terug:

"Beste heer S,

Ik kan u melden dat de geboorteakte met de vermelding van de wijziging is ingeschreven.

De originele documenten worden zo spoedig mogelijk aan u retour gezonden.
Samen met de bevestiging van inschrijving.

Het aangetekende nummer van de retour zending is: xxxxx.

Tevens is een kennisgeving naar de Basis Registratie Personen van de gemeente G verzonden.
Zodat zij uw persoonsgegevens kunnen aanpassen.

Ik neem aan u voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,"

Omg zo blij :D
Komt ook nog goed uit want mijn rijbewijs verloopt in november xD
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: geboren in het buitenland

Bericht door Aliss »

Ender, ik heb je net een pb gestuur:)d
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Plaats reactie