Reizen met het vliegtuig

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Arike »

finesse schreef:Maar op luchthavens..nee hoor het gebruikelijke gedoe met je laarzen en oorbellen uit
oh is dat het ;)
Hmmm, ik wandel meestal gewoon op mijn hakken door ... dat levert dan vaak wel weer gezeik op ... maar daar lig ik weer niet wakker van :mrgreen:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door finesse »

ik mis nog steeds eigenlijk iemand die kan vertellen over ervaringen met als t naar new york gaan...
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Arike »

hmmm als iemand een vliegticket naar New York over heeft ;) , ben ik best wel bereid om mezelf als proefpersoon ter beschikking te stellen :mrgreen:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Tyler »

Laatste keer dat ik vanaf New York vloog was dit nog niet aan de orde voor mij. Ben deze keer naar Engeland gewoon al wat op mn paspoort staat gegaan. Meer dan 2 dagen achter elkaar mn binder aan gaat te veel schuren dus ach.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door NaomiClareNL »

Ik dacht dat op Schiphol voor de Europese vluchten tegenwoordig ook zo'n totale bodyscanner gebruikt wordt maar dat was niet zo, gewoon een ouderwets poortje.
Anyway, in boymode vandaag en dat leverde veel geestelijke pijn op. Zelfs als ik alleen maar erge resultaten overhoudt aan de hormoonvervangende therapie dan nog ga ik niet meer terug naar de status van man. Echt never nooit niet. Dan liever, ach nee daar aan denken maakt ook zo depressief.

De oudere serveerster die de scepter leek te zwaaien glimlachte allerliefst naar me :oops: :hbeat: , RTL2 had een kostelijke editie van vrouwenruilen (moeder van 11 kinderen met nog 5 thuis en een zeer stugge echtgenoot tegen een hoerenmadam die een gezin vormt met haar beste vriend, een homo (medeeigenaar van het bordeel) en een kind waarvan ik niet begrepen heb van wie het was. Maar vermakelijk was het wel... Dat verlicht de stemming dan weer een beetje :lol:
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
pieta
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2012, 22:00
Gender: Trans MtF

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door pieta »

Ik ben vorig jaar voor m'n werk naar China gevlogen. Mijn paspoort had toen nog een oude foto. Na de bodyscanner op Schiphol werd ik gefouilleerd, heel netjes door een dame. Die leek er wat verlegen mee. Het hielp haar dat ik zei dat er niet mee zat en dat zij dat dus ook niet hoefde. Ze controleerde overigens vooral m'n bh (het bandje aan de achterkant ;-) In China was ik wel heel blij met het pasje van Transvisie, want daar werd ik zowel heen als terug apart genomen. Het Transvisie pasje deed echter wonderen. Bij andere vluchten (binnen Europa) geef ik ook steeds het Transvisie pasje mee met m'n paspoort en heb tot nu toe geen gedoe gehad. Heb overigens wel een werkbezoek aan Bulgarije afgezegd vanwege de homofobe situatie daar...
Gebruikersavatar
Jaqueline
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jun 2012, 20:28
Gender: Transgender
Locatie: Hoogkarspel

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Jaqueline »

Afgelopen donderdag zijn we met een groep van 13 'meiden' naar Manchester in Engeland gereisd
om daar het Sparke Festival te bezoeken. Hieraan vooraf natuurlijk de vraag wie als dame
met het vliegtuig durft te reizen....
Ik had de reacties hier op het forum al eerder gelezen en zei met een gekke bek dat ik wel durf.
Okay, misschien wat overmoedig van me maar ik had nu wel een probleem ..... of niet?

De avond voor het vertrek netjes mijn koffer ingepakt met allemaal dameskleding en daarna overnacht bij
een 'vriendin' in Purmerend. Ik had geen mannenkleding mee genomen, dus er was maar 'one way to go'....
Op de ochtend van de reis mezelf netjes als meisje gekleed, opgemaakt en pruik op en gezamenlijk als meisjes de taxi in naar Schiphol.
Uiteindelijk waren we me z'n vijven die als vrouw de douane passeerden. Wat mij eigenlijk het meeste opviel is dat
wij als vrouw veel eerder door de douane waren als de mannen, wij konden zo doorlopen, en zij mochten allen door de bodyscanner (hihi).

Ook in het vliegtuig geen enkel probleem ondervonden, het leek wel dat iedereen het de gewoonste zaak van de wereld vond.
In Engeland zijn we ook zonder enig probleem door de douane gegaan. Alleen mijn koffer, die heeft er op een of andere manier
12 uur langer over gedaan om in Engeland te komen.....

De terugweg verliep al even soepel, zowel in Engeland als in Nederland geen enkel probleem gehad met douane en in en uit checken.

En het festival..... geweldig, 5 dagen lang alleen maar vrouw zijn, heerlijk. En het mannetje, sorry ik maar ik heb hem niet gemist....

Jaqueline
The mind is like a parachute, it only functions when it's open.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Arike »

Mooie ervaring, jaqueline! :D
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Eva »

Geweldig verslag, Jaqueline! Je steekt hier ongetwijfeld weer een aantal mensen een hart onder de riem! ♥
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door Sabrina40 »

Ik ging in 1990, met mijn huidige vriendin, 6 weken op een soort huwelijksreis naar de V.S. en Hawaï. Voor het allereerst 6 weken permanent als vrouw de wijde Wereld in ! De heenreis tot en met het ophalen van de eerste huurauto in L.A. , heb ik toen als man gedaan, omdat ik absoluut niet het risico wilde lopen, dat deze fantastische reis al gelijk al bij een strenge douane controle de mist in zou gaan. Daarna echter uitsluitend tot en met de thuiskomst alleen nog maar “heerlijk” als vrouw geleefd. Het meest enge van die reis was de door mij al maanden van tevoren geboekte overnachting voor twee vrouwen in een vrouwenslaapzaal op de bodem van de Grand Canyon. Als daar een knokploeg van puriteinse mannen mij even uit dat vrouwenverblijf zouden komen rammen, dan kun je daar langs doe Colorado rivier helemaal geen kant meer op. Maar na gezellig met een groepje vrouwen nog wat nagebabbeld te hebben over die fantastisch mooie afdaling, zijn wij toen gewoon rustig gaan slapen. Op het vliegveld van L.A. kreeg mijn vriendin vlot haar instapkaart, maar ik dus niet. Reden was, dat op mijn ticket, dat via een airmiles programma gratis was verkregen, de aanhef Mr. stond en die kist tot op de allerlaatste plaats was volgeboekt. Die grondstewardess wilde niet het risico lopen om mij een instapkaart te geven en die later aan een “echte” Mr. met dezelfde naam te moeten weigeren. Nu had ik meegewerkt aan een boek over transgenders door de toenmalige VUmc psycholoog Dr. Anton Verschoor en dus had ik toch de beschikking over zo’n verlooppas met twee pasfoto’s plus diverse stempels en handtekeningen van het VUmc. Die legde ik toen met mijn toen nog mannelijke paspoort voor haar neer. Zij heeft zeker twee minuten beurtelings naar die documenten en naar mij gekeken en schreeuwde toen ineens : “WOW” door die stampvolle vertrekhal en kreeg ik mijn instapkaart. Op Hawaï liet ik mijn vriendin de door mij bestelde huurauto ophalen. Maar als wij die allebei wilden berijden, dan moest ook mijn rijbewijs geregistreerd worden. Dus moest ook ik naar dat kantoortje komen en mijn toen nog mannelijke rijbewijs plus die VUmc verlooppas op de balie leggen. Dat was voor dat baliemeisje echt even te moeilijk, dus riep zij haar chef er bij. Maar die wist ook niet wat hij hier nu mee aanmoest en dus werd de baas van het spul opgetrommeld. Die gaf uiteindelijk toestemming en konden wij met de sleutel naar onze huurauto. Buiten keken wij alleen nog even om en zagen toen voor een smal zijraam van dat kantoortje drie koppen stijf tegen mekaar ons nakijken ! Zoiets schitterends vergeet je je leven nooit meer, maar helaas kun je er geen foto van maken, want dan zijn die koppen natuurlijk subiet verdwenen, dus hebben wij alleen nog maar even gezwaaid. In 1984 hebben wij nog zo’n 8 weekse reis naar Indonesië gemaakt maar daar en bij vele autovakanties zijn nooit meer spectaculaire dingen gebeurd.
In 2007 wilden wij naar kennissen in Senegal en op safari naar Kenia en Tanzania. Al met al zo’n twaalf grensovergangen. Maar in 1998 heb ik mijn voornaam officieel in Sabrina laten veranderen en heb ik natuurlijk een paspoort en rijbewijs op die naam en met pure vrouwelijke pasfoto’s. Op mijn paspoort staat alleen nog wel die rotletter “M”. Ook al zou ik dat willen kan ik natuurlijk niet meer als man reizen. En mijn pols weigert doodgewoon om een kruisje in het keuzevakje “ Male” van die debarcation en embarcation kaarten te zetten. Slechts één douanier merkte die discrepantie met die letter “M” in mijn paspoort op en nam toen het hele lange visumnummer uit mijn paspoort op zo’n embarcation kaart over. En die halve minuut was die hele reis gelukkig de enige vertraging, die ik door die rotletter “M” heb ondervonden.
De V.S. zullen er na het WTC drama van 9/11 niet makkelijker op geworden zijn. Maar onlangs las ik dat met name ook Canada heel erg moeilijk op dit thema is geworden. Ik dacht, dat dit laatste een bericht op http://www.transman.nl" target="_blank of http://transgendernetwerk.org/" target="_blank was, maar ik heb het daar helaas niet terug kunnen vinden.