De laatste paar twijfels weg werken

Psychologen en procedures
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door Anon20190501 »

Ik heb lang nauwelijks getwijfeld. Ik was er namelijk vrij zeker van dat ik de SRS niet wilde en nooit zou willen.

De zware narcose, de risico's op complicaties, de lange nazorg met eventuele herstelingrepen, de kans dat seksualiteitsbeleving er post-op niet meer inzit, de maandenlange beperkte fysieke paraatheid (hetgeen niet verenigbaar is met mijn leefsituatie), de (be-)last(-ing) op mijn partner waren voor mij allemaal overwegingen om het niet te laten doen en me te beperken tot kleinere minder invasieve ingrepen.

Tenslotte is er ook het beperkte percentage mensen die na afloop tevreden zijn/bij wie het helemaal lukt. Afhankelijk van de bron is dat namelijk slechts 85 à 90%. Dat vind ik inderdaad erg laag. Enkele jaren geleden heb ik namelijk een ingreep ondergaan met 98% slaagkans. De chirurg meldde nog dat het eigenlijk "vrijwel altijd" goed ging maar dat 100% natuurlijk niet te garanderen was. Rara bij wie het helemaal mis ging...Dus vind ik 10 à 15% kans op niet (geheel) slagen een groot probleem.

Maaaaarrrrrr - en nu komt de crux ;-) - onlangs las ik op meer dan één plaats dat je het jezelf als MTF in transitie niet moeilijker kan maken dan door non-op te blijven. En dat zou dan vooral met sociale (e.g. sport, kleedruimtes, zorg, bijvoorbeeld later onaangepaste ouderenzorg), praktisch/juridische (reizen, op steeds meer plaatsen body scanners) en relationele factoren te maken hebben.

Die factoren hebben intrinsiek eigenlijk niets met de GD te maken. Bovendien weet ik dat die GD voornamelijk tussen de oren zit en minder tussen de benen.

Toch is de twijfel naar binnen geslopen. En zolang ik twijfel blijf ik zitten, zoals een konijntje in het licht van de schijnwerper :-)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door Jill »

Hartstikke bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Voornamelijk is dit ook gewoon fijn te horen, om het realistisch te houden. Ik heb altijd geweten dat er in feiten kwa geluk weinig verandert maar wel dat het leven verdraagzamer zal gaan worden.

Ik waardeer jullie opinies en ervaringen heel erg. Zonder peers wat zouden we moeten. Bij deze nogmaals in ieder geval bedankt voor de berichten tot zo ver. Ik sta deels ook mede dankzij jullie behulpzaamheid sterker in mijn schoenen.

Ik ben er achtergekomen dat ik, desondank het goede twijfels zijn, het ook wel door de spanning laat opblazen. Ik voel me goed in mijn lichaam en bijna elke haar op mijn lichaam zegt, doen. Ik ben dus weer een stap dichterbij.

<3
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door Jill »

Sigrid schreef: 31 aug 2017, 13:14 Ik heb lang nauwelijks getwijfeld. Ik was er namelijk vrij zeker van dat ik de SRS niet wilde en nooit zou willen.

De zware narcose, de risico's op complicaties, de lange nazorg met eventuele herstelingrepen, de kans dat seksualiteitsbeleving er post-op niet meer inzit, de maandenlange beperkte fysieke paraatheid (hetgeen niet verenigbaar is met mijn leefsituatie), de (be-)last(-ing) op mijn partner waren voor mij allemaal overwegingen om het niet te laten doen en me te beperken tot kleinere minder invasieve ingrepen.

Tenslotte is er ook het beperkte percentage mensen die na afloop tevreden zijn/bij wie het helemaal lukt. Afhankelijk van de bron is dat namelijk slechts 85 à 90%. Dat vind ik inderdaad erg laag. Enkele jaren geleden heb ik namelijk een ingreep ondergaan met 98% slaagkans. De chirurg meldde nog dat het eigenlijk "vrijwel altijd" goed ging maar dat 100% natuurlijk niet te garanderen was. Rara bij wie het helemaal mis ging...Dus vind ik 10 à 15% kans op niet (geheel) slagen een groot probleem.

Maaaaarrrrrr - en nu komt de crux ;-) - onlangs las ik op meer dan één plaats dat je het jezelf als MTF in transitie niet moeilijker kan maken dan door non-op te blijven. En dat zou dan vooral met sociale (e.g. sport, kleedruimtes, zorg, bijvoorbeeld later onaangepaste ouderenzorg), praktisch/juridische (reizen, op steeds meer plaatsen body scanners) en relationele factoren te maken hebben.

Die factoren hebben intrinsiek eigenlijk niets met de GD te maken. Bovendien weet ik dat die GD voornamelijk tussen de oren zit en minder tussen de benen.

Toch is de twijfel naar binnen geslopen. En zolang ik twijfel blijf ik zitten, zoals een konijntje in het licht van de schijnwerper :-)
Weloverwogen beslissingen maken gebasseerd op informatie. Dat helpt wel ja, maar ben je niet bang dat het je ook remt?

Dat van het niet moeilijker kunnen maken dan non-op te blijven lijkt me ook wel logisch. Het is namelijk nog al een proces om het te tucken elke dag en de angst om geklokt te worden. Voor mijn speelt voornamelijk dat klokken, omdat ik er niet voor kies om te tucken.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door Anon20190501 »

Jill schreef: 01 sep 2017, 08:24
Weloverwogen beslissingen maken gebasseerd op informatie. Dat helpt wel ja, maar ben je niet bang dat het je ook remt?

Dat van het niet moeilijker kunnen maken dan non-op te blijven lijkt me ook wel logisch. Het is namelijk nog al een proces om het te tucken elke dag en de angst om geklokt te worden. Voor mijn speelt voornamelijk dat klokken, omdat ik er niet voor kies om te tucken.
Ik wou even nadenken over hoe ik een antwoordje zou formuleren. Je raakt met je vraag een belangrijk punt aan.

Jazeker remt het me. En neen, daar ben ik niet bang (meer) voor. Dat ben ik wel geweest, overigens. Ik heb de snelheid van mijn transitie aangepast (= verlaagd) aan zowel mijn draagkracht als die van de mensen om wie ik geef en die om mij geven. Dat houdt in dat ik op sommige terreinen vooruit ga met baby steps. Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik niet stagneer. Het tempo komt op de tweede plaats.

Het bovenstaande betekent ook dat het voor mij zinloos zou zijn om angst te hebben om geklokt te worden. Ik word geklokt. Vooralsnog passeer ik niet voor de grote boze buitenwereld. Dat heb ik voor nu geaccepteerd. Leuk is anders, maar het is mede het gevolg van de manier waarop ik mijn transitie aanpak.

Voor mijn partner, mijn vrienden en een groot deel van mijn familie ben ik nu Sigrid. Ze noemen me zij en haar. Ik prijs me gelukkig. I count my blessings.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Aukjew83
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2017, 22:53
Gender: Vrouw

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door Aukjew83 »

Mm , wat blokkeert je vooral ? Is het het permanente verlies van je huidige genitaliën, of is het de kans op problemen tijdens de operatie ? Of is het wat anders.
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door Jill »

Aukjew83 schreef: 10 okt 2017, 23:59 Mm , wat blokkeert je vooral ? Is het het permanente verlies van je huidige genitaliën, of is het de kans op problemen tijdens de operatie ? Of is het wat anders.
Niet zoveel meer eigenlijk ik ben nu alles aan het bewerkstellige voor het grote avontuur en heb er mega veel zin in! 😊

Ik was bang dat als ik na de operatie en herstel opeens een impuls aankoop gevoel zou krijgen. Zo van dat ik misschien te vroeg er aan begonnen ben. Of dat ik het gewoon niet nodig had.

Maar de twijfels zijn al een tijdje weg ik weet ook niet echt wat precies de kern van mijn twijfels waren. Het heeft misschien ook met partner issues te maken, die ik toen der tijd had. Het gaat een stuk beter tussen ons en voel mij weer 99% goed en fijn in mijn lichaam en bij mijn keuze voor SRS 100% fijn.
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: De laatste paar twijfels weg werken

Bericht door TessB »

Emma schreef: 30 aug 2017, 21:01 Ik heb geen twijfels gehad tussen het vertrekken van huis en het vertrekken van het hotel naar het ziekenhuis. Dat waren welgeteld 4 dagen... Daarvoor en daarna wel. Mijn twijfels waren het grootst toen ik op een bed naar de OK werd gereden. Maar ik ben kalm gebleven... ;)
Echt precies dit. Ik heb vanaf het moment dat ik in februari mijn operatie plande tot aan de dag voor vertrek twijfels gehad. Het hoort erbij, het is gezond. Komop, je laat iets aan je lichaam weghalen zonder dat je zeker weet dat je tevreden gaat zijn met wat je ervoor terug krijgt. Ik zou het gekker vinden als je had gezegd nooit twijfels te hebben gehad. Bij mij speelde bijvoorbeeld ook mee dat ik in oktober 2015 de eerste stappen voor mijn transitie heb gezet en ben begonnen met laseren en zowat de hele medische transitie in de twee jaar erna heb gedaan. Stiekem is dat toch wat snel. Uiteindelijk heeft elke stap mij meer tevreden gemaakt, maar kende elke stap ook zijn eigen periode van twijfel, afscheid nemen en het omarmen van je nieuwe zelf. De dag na de FFS vroeg ik me af waar ik aan begonnen was. De weken erna was ik zo enorm blij dat ik het had gedaan! Het belangrijkste is denk ik dat je niet twijfelt aan wie je bent. In dat geval zou ik heel voorzichtig zijn.