Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 27 sep 2017, 18:40 Inderdaad. Het grote probleem is dat tot nu toe niemand weet wat dat eigenlijk is, een "erkende transgender organisatie". Het is ook niet gedefinieerd in de wet. Er bestaat geen lijst van. Er zijn geen criteria gedefinieerd.
Er is een lijst en er zijn criteria, daar hoeft de transgender zelf zich geen zorgen over te maken want zonder aan de criteria te voldoen komt de psycholoog / psychiater niet op de lijst. Zoals ik hierboven opmerkte is het eerder zo dat van alle gender psychologen, de meesten de verantwoordelijkheid niet individueel willen nemen, dus de meeste, maar niet alle psychologen vindt je bij de genderpoli. Net als in Nederland, al lijkt me dat in Belgie er meer "loslopende" psychologen zijn.
Sigrid schreef: 27 sep 2017, 18:40 This must be Belgium...
De lijst wees mij naar zeer goede & menselijke zorg zonder wachtrijen. Geen klachten tot nu toe ;-)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef: 27 sep 2017, 22:01 Er is een lijst
Bij mijn weten is er geen lijst van erkende transgenderorganisaties en van de criteria waar transgenderorganisaties dan wel aan moeten voldoen om erkend te kunnen worden. Ik hoop dat ik het fout heb.

Het gaat hier niet om een lijst van zorgverstrekkers. Over de kwaliteit van de zorg die ik in België heb gekregen tijdens de psychodiagnostiek en bij en na de start van de hormonale behandeling heb ik ook geen klagen. (UZ Leuven)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Anon20180311 »

Emma schreef: 27 sep 2017, 20:09 In Nederland werkt het anders, daar heb je een specifiek opgeleide psycholoog nodig voor die verklaring.

Voor de Belgische situatie denk ik dat men het meest te weten komt door te informeren bij Çavaria. Ik zie onszelf op korte termijn nog geen vzw T-België oprichten...
Hoi Emma,

Bestaat er een lijst in Nederland van dergelijke specifieke opgeleide psychologen ?

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Linda
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 jul 2017, 15:05
Gender: Transgender

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Linda »

Emma schreef: 27 sep 2017, 20:09 In Nederland werkt het anders, daar heb je een specifiek opgeleide psycholoog nodig voor die verklaring.

Voor de Belgische situatie denk ik dat men het meest te weten komt door te informeren bij Çavaria. Ik zie onszelf op korte termijn nog geen vzw T-België oprichten...
Ik ben lid van Genderflux en dus ook van çavaria,ze weten daar zelf nog niet hoe het word maar ik heb begrepen dat er géén psycholoog op psychiater aan te pas komt,een verklaring van een erkende genderorganisatie zou voldoende zijn.
Dus ik denk dat verdere speculaties hierover nu nog niet aan de orde zijn.We zullen moeten afwachten,Genderflux zal haar pagina aanpassen zodra er meer nieuws omtrent is .
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Emma »

Nick schreef: 28 sep 2017, 10:32 Hoi Emma,

Bestaat er een lijst in Nederland van dergelijke specifieke opgeleide psychologen ?

Grtz Nick
Ja, het bestaan van die lijst is bij wet bepaald: http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR ... 2017-09-01

In dat artikel wordt de lijst zelf niet genoemd, maar wel hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0035235/2 ... informatie

En de lijst is hier te vinden:
https://www.bigregister.nl/registratie/ ... ansgenders
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Anon20180311 »

@Thx Emma.

Verder,

Laten we, terecht of onterecht niet blindelings gaan mierenneuken over een wet die pas in 2018 van toepassing is.
Die ( Dergelijke) lijst komt er mss nog wel. En dan nog, ik ben alvast zeer tevreden met deze nieuwe ( Grote vooruitgang) wet. Als Belgische trans-gender in België.

Grtz Nick :D
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door janine2363 »

Linda schreef: 28 sep 2017, 13:34 Ik ben lid van Genderflux en dus ook van çavaria,ze weten daar zelf nog niet hoe het word maar ik heb begrepen dat er géén psycholoog op psychiater aan te pas komt,een verklaring van een erkende genderorganisatie zou voldoende zijn.
Ik heb van allle bronnen begrepen dat de enige wijzigingen op de bestaande wet waren
- Geen noodzaak tot operaties om vruchtbaarheid teniet te doen
- Aanpassing voor jongeren vanaf 12 jaar om een juridische naamsverandering te kunnen doen

https://zizo-online.be/article/11672

Quote van Çavaria: " Çavaria vindt de nieuwe Transgenderwet een grote stap voorwaarts. Çavaria en haar partners bepleiten al geruime tijd een verandering van de wetgeving rond geslachtsregistratie. De organisatie hoopte wel dat er nog amendementen zouden worden goedgekeurd. De organisatie wil zo veel mogelijk zelfbeschikking

De nieuwe Transgenderwet voorziet geen volledige zelfbeschikking. Jongeren zijn immers nog steeds aangewezen op een verklaring van een kinder- en jeugdpsychiater. Ook genderfluïde personen worden gehinderd in hun zelfbeschikking doordat de wet opnieuw veranderen van geslachtsaanduiding veranderd"
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Emma »

@janine2363 het artikel van Yves is een aanvulling op een eerder artikel op Zizo Online, waar de procedure een stuk duidelijker wordt uitgelegd: https://zizo-online.be/article/10498

Het staat niet met zoveel woorden in de wet. Maar let op hoofdstuk 2, §3, lid 5:”De Koning stelt een informatiebrochure op.”

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2017062503

En daar zal het ‘m wel in zitten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 29 sep 2017, 22:02 Een eerder artikel op Zizo Online, waar de procedure een stuk duidelijker wordt uitgelegd: https://zizo-online.be/article/10498
/quote]

De (oorspronkelijk) vraagstelling in deze thread was of een persoon zelf zijn verklaring omtrend gender identiteit zou kunnen schrijven (in Belgie)
Ik heb nog geen bevestiging gezien dat dat het geval zou zijn.

Het is wel aannemelijk dat het daarheen zou kunenn evolueren, omdat het streven van de wetswijziging is om de naam als blijk van gender identiteit los te koppelen van medische ingrepen om je lichaam aan te passen conform de genderidentiteit. Dat lijkt me in het algemeen een goede stap.

Zelf denk ik dat het zowiezo geen slecht idee is om voor een dergelijke verklaring de hand tekening van een psychologe te vereisen. Psychologen zijn namelijk makkelijk toegankelijk zonder wachttijden. Het wachtlijst probleem en de perceptie/ervaring van de psychologen op het "traject" / van het "process" als obstakel, kwam door de koppeling van het medische en het gender expressie. Bijvoorbeeld mijn erkenning geeft mij de mogelijkheid om zowel mijn naam te veranderen (OK, indien ik Belgische zpu zijn) als mijn hormoon therapie te beginnen. N.B. in Belgie is het natuurlijk ook al zo dat je het "traject" / "proces" ook niet nodig heb voor het laatste. Het "traject" / "proces" is gewoon een van de mogelijkheden.

Door deze twee zaken te ontkoppelen is het "traject" / "process" zoals het nu is dus niet nodig (voor een naamswijziging) maar dat maakt hulp vragen aan psychologen of psychiaters nog steeds een goed idee. Die mensen zijn er om ons te helpen tenslotte