Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Irene_de_Vreede »

De hoofdreden dat ik lid geworden ben van T-Nederland (de vereniging, niet het forum) is dat er teveel organisaties menen namens mij te mogen spreken zonder ooit met mij te spreken.
Irene
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Charlotte_C »

Irene_de_Vreede schreef: 02 nov 2017, 22:55 De hoofdreden dat ik lid geworden ben van T-Nederland (de vereniging, niet het forum) is dat er teveel organisaties menen namens mij te mogen spreken zonder ooit met mij te spreken.
Hier ben ik het nu eens helemaal mee eens, daar komt nog eens bij de complete laagdrempeligheid die er absoluut is bij de vereniging. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij andere verenigingen is geregeld, maar ik heb ook niet de drive om dat te onderzoeken

--

Natuurlijk wil ik het topic van Lucas niet hijacken en dat ga ik ook niet doen, ik wilde in eerste instantie al zeggen dat ik het op heel erg veel punten zéér eens ben met wat je schrijft in je openingsbetoog. Het is een goed verhaal dat ook nog eens heel helder en (voor de buitenwereld, als ik me in hen verplaats) begrijpelijk uiteengezet is.

Groetjes,

Lotte / Charlotte (mag allebei, als het beestje maar een naam heeft :) )
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door wiggeltje »

Eva schreef: 02 nov 2017, 08:49Doe je mee?
Zeker ;) al houd ik me niet echt mee bezig met wat er gaande is, maar heb ik er gewoon alle vertrouwen in een vereniging te steunen dat voor mijn doelgroep staat. En we moesten er allemaal eens doorheen.

Ikzelf ben een activiste en een demonstrant :mrgreen: Heb ook interviews, vandaag nog op het strand, maar vooral met mijn groep optrekken is mijn ding. Ik weet wat het is om een activiste te zijn. Jij doet je ding, doet je best en anderen staan erbij en kijken ernaar. Natuurlijk zijn we het er niet allemaal exact over eens, maar dat hoeft niet.

Buitenom dat ben ik natuurlijk geen activiste voor deze kwestie, maar voor iets anders wat hier niet van toepassing is. Toch op het onderwerp, meningsverschil in activisme, wat maakt het uit. Laatst werd ik "per ongeluk" verliefd op een van de tegenzijde, smoorverliefd. Maar toen hij erachter kwam dat ik bij de andere zijde zat brak hij met mij, en zo ook brak mijn hart. Ik snap niet waarom sommige dingen door meningsverschil moeten breken. :cry:

Maar goed, misschien zweef ik een beetje nu...
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Charlotte_C »

Ik voel nu toch echt even de noodzaak om iets te zeggen, met een welgemeend excuus vooraf naar Lucas toe omdat ik nogmaals niet zijn topic wil hijacken. Maar ik word een beetje kriebelig van het echte activisme, van dat type dat echt over alles op de barricades springt. Let wel: ik wil hier niemand mee tegen het verkeerde been schoppen. Ik wil alleen maar zeggen dat naar mijn zéér bescheiden mening teveel en te fanatiek activisme ook weer een averechtse werking heeft / kan hebben. Immers zijn er genoeg mensen of instanties die wel in gesprek willen, maar daardoor ontmoedigd worden door al te gekke of fanatieke acties.

Ik ben de mening toegedaan dat met een gematigd en gemodereerd activisme niets mis hoeft te zijn, maar dat je met overleg en gewoon meedraaien met de samenleving (immers hoeft niet elk minderheidsbelang van elke minderheidsgroepering met grote woorden uitgedragen of tot wet gemaakt te worden).

Nogmaals, dit is mijn mening. Een mening waarvan ik hoop dat deze A) GOED BEGREPEN gaat worden en B) waarmee ik echt niemand, zoals ik al aangaf, tegen het hoofd wil stoten.

Peace And Love For All,

Lotte / Charlotte (mag allebei, als het beestje maar een naam heeft)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Dieuwertje »

Ja hoor Charlotte, ik begrijp het goed :)
En ook een onderdeel van T-Nederland, de T avonden. Natuurlijk om lotgenoten te ontmoeten. Zeker zo belangrijk is dat wij ons daar laten zien als heel gewone mensen. Wel zichtbaar, niet als activisten.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Eva »

Om te beginnen meen ik niet dat we Lucas' topic kapen, integendeel. Dit blijkt gewoon heel belangrijk te zijn.

Laat me om te beginnen één ding duidelijk maken:

T-Nederland gaat niet de barricaden op.

Dat is ook helemaal niet nodig, dat wordt echt al wel genoeg gedaan. Helaas maar al te vaak op VUDZU-basis.
Er zijn in ons land meerdere organisaties die ons menen te mogen en zelfs te moeten vertegenwoordigen. Qua zorg springen de beide onderdelen van Transvisie er wel uit, qua wet- en regelgeving treedt Transgender Netwerk Nederland vaak op de voorgrond. We weten dat zij het gebrek aan 'voeling' met een achterban vaak missen. TNN bijvoorbeeld heeft jarenlang geprobeerd een zogenoemde deelnemersraad in het leven te houden. Is niet echt gelukt.

Zij en andere organisaties hebben één ding gemeen: ze bedoelen het beste voor ons soort mensen. Voor hun achterban. Achterban...?
Nou nee; die hebben ze in feite niet. Ze doen hun best, organiseren allerlei gesprekken in het land, proberen samenwerking tussen initiatieven tot stand te brengen en komen dan in feite altijd weer bij dezelfde 'activisten' uit. Het komt veel te vaak neer op VUDZU. Voor U Doch Zonder U.

Wat de Vereniging T-Nederland kan doen en waar de vereniging zich voornamelijk op richt is de meningen over bepaalde onderwerpen peilen. Te bespreken waar nuttig en de uitkomsten daarvan voor te leggen aan organisaties die inmiddels wel degelijk hun sporen hebben verdiend als het aankomt op contacten met overheid, zorg, en zo voort. We gaan dus niet naast ze staan schreeuwen.
Anders gezegd: we gaan mandaat geven.

Met onze stem, met een beroep op onze peilingen en besluiten kunnen zij zich sterker maken. Sterker voelen ook, want ze vertegenwoordigen dan een achterban!

Betekent dit dat de Vereniging T-Nederland geen eigen positie inneemt? Nooit zelf ergens actie voor gaat voeren?
Zeker niet. Er zijn nog voldoende onderwerpen die op dit moment te weinig aandacht krijgen. Welke bijvoorbeeld?
Nou, dat laat ik hier nog even buiten beschouwing. Daarover beslis ik niet, maar de vergadering. De vergadering van stemgerechtigde leden van de vereniging. Zo werkt dat.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Een naieve vraag wellicht:

Hoe komt het dat TNN en Transvisie geen achterban hebben en die blijkbaar ook niet kunnen creëren of activeren?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Eva »

Sigrid schreef: 03 nov 2017, 09:36 Een naieve vraag wellicht:

Hoe komt het dat TNN en Transvisie geen achterban hebben en die blijkbaar ook niet kunnen creëren of activeren?
Nou, zo naïef vind ik die vraag niet :)
Het zijn stichtingen, zij hebben geen leden, zoals een vereniging. TNN heeft het wel geprobeerd met hun 'deelnemersraad', die gevraagd of ongevraagd advies kon uitbrengen, maar daar zaten (of zitten nog?) alleen mensen in die daarvoor door TNN zijn aangezocht. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook Emma en ik meermaals zijn gevraagd als toch wat kritische deelnemers tot de raad toe te treden. We hebben daar wel degelijk over getwijfeld, maar vonden het uiteindelijk toch niet de bedoeling.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door janine2363 »

Eva schreef: 03 nov 2017, 09:46 De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook Emma en ik meermaals zijn gevraagd als toch wat kritische deelnemers tot de raad toe te treden. We hebben daar wel degelijk over getwijfeld, maar vonden het uiteindelijk toch niet de bedoeling.
Da's wat ik een gemiste kans noem.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Eva »

janine2363 schreef: 03 nov 2017, 11:25
Eva schreef: 03 nov 2017, 09:46 De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook Emma en ik meermaals zijn gevraagd als toch wat kritische deelnemers tot de raad toe te treden. We hebben daar wel degelijk over getwijfeld, maar vonden het uiteindelijk toch niet de bedoeling.
Da's wat ik een gemiste kans noem.
Mijn persoonlijke mening was en is dat ik het ondemocratische beginsel dat aan die raad ten grondslag lag niet wilde bevestigen. Achteraf blijk ik daarin beslist niet de enige te zijn geweest. Misschien is het niet tot volle wasdom komen van die raad wel aan dezelfde democratische gedachte te wijten.

Maar wie weet stuurt onze vereniging ooit een afgevaardigde naar die raad, als die dan nog bestaat.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)