Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door janine2363 »

Eva schreef: 03 nov 2017, 11:38 Mijn persoonlijke mening was en is dat ik het ondemocratische beginsel dat aan die raad ten grondslag lag niet wilde bevestigen. Achteraf blijk ik daarin beslist niet de enige te zijn geweest. Misschien is het niet tot volle wasdom komen van die raad wel aan dezelfde democratische gedachte te wijten.
Me dunkt dat het kan zijn dat je hier misschien een beetje een eigen politieke opinie en ideologie boven een doel stelt : "ik ... niet wilde bevestigen", dit zou dan wat op politiek activisme lijken. Als alternatief, misschien kan je wel gewoon aan tafel schuiven en een voorstel doen hoe je een verbetering ziet, je kan altijd nog weggaan, maar op grond van wat -is-, niet op grond van wat -kan zijn-.

In de eerste plaats behoort men aan te schuiven voor het werkelijke doel. Belangen en interessen van transgenders, in veel gevallen moet men daarvoor zichzelf opzij zetten. Het is niet altijd mogelijk het forum en de gelegenheid naar eigen wens te hebben, tenzij, en hier het probleem, iedereen zijn eigen forum creeert.

Misschien ook het "niet tot volle wasdom komen van die raad" kan natuurlijk ook te wijten aan het feit dat mensen, voor wat voor reden dan ook, niet willen aanschuiven aan tafel: "Survival of the insistent"

Paradoxaal heb ik natuurlijk in zoveel woorden aangegeven dat ik ook ergens niet wens aan te sluiten ;-)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Emma »

Even voor de duidelijkheid: we zijn nu wèl het onderwerp van Lucas aan het kapen.

En over dat wel of niet aanschuiven: we hebben dat niet zonder overleg met mensen van TNN gedaan. Dat we niet daadwerkelijk bij een bijeenkomst van de deelnemersraad zijn geweest betekent niet dat we niet met ze gesproken hebben. Dat zou nogal arrogant en dom zijn. Dat TNN nu op zoek is naar een alternatief voor de deelnemersraad geeft aan dat we een juist besluit genomen hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Marijn »

Denk aan zaken die in de media alsvolgt worden aangekaart; 'Genderneutrale toiletten zijn noodzakelijk voor transgenders' of 'Dames en Heren omroepen is niet van deze tijd omdat we rekening moeten houden met transgenders'. Voor sommigen is dat zo ja...Maar veruit de meeste transgenders willen juist met dame of heer aangesproken worden, zij willen geen apart wc hokje, in hun naam hoeft men niet 'Dames en Heren' aan te passen, maar hun naam wordt hier wel voor gebruikt. Ja,dan blijft daar die hele kleine groep van mensen die zich ongemakkelijk voelen omdat ze nog niet door kunnen voor het andere geslacht, en de groep die zich man noch vrouw voelt. Maar die groep is zo klein...Een minderheid onder een minderheid. Daar hoeven in mijn mening echt geen aanpassingen voor worden gemaakt, op 1 aanpassing na; een beetje respect. Zo gaat dat immers ook bij andere minderheden. Maar het is mij geen raadsel waarom een groot deel van de bevolking nu denkt dat alle transgenders aandachttrekkers zijn.
Ik ben het met je eens dat de aandacht in de media averechts kan werken. Maar daarmee vind ik persoonlijk de veranderingen zelf niet verkeerd. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat voor heel wat transgenders tijdens hun transitie een genderneutraal toilet een uitkomst kan zijn. (Op het moment dat je in zowel het dames als het herentoilet raar aangekeken wordt.) Niet in plaats van, maar als aanvulling.

Overigens kom ik op een ander (niet-transgender) forum naast de negatieve reacties ook heel veel positieve reacties tegen. Van mensen die dit gewoon als een positieve ontwikkeling zien en niet-binaire identiteiten zonder moeite accepteren. Daar kom ik ook het idee tegen dat de heftige reacties van sommige mensen misschien meer een teken is dat de maatschappij aan het veranderen is en die mensen zich tegen die mogelijk onvermijdelijke veranderingen verzetten. Zoals er altijd mensen zijn die veranderingen niet kunnen accepteren.

Ik vraag me trouwens ook af of naarmate het fenomeen van niet-binaire genderidentiteiten bekender wordt niet zal blijken dat de groep mensen waar dat voor geldt (en die deels misschien helemaal geen transitie willen) niet veel groter zal blijken te zijn als we nu denken. Ik heb tot dit jaar ook niet over mijn gender getwijfeld. Totdat ik ontdekte dat gender niet een kwestie van of/of is, maar meer een schaal. (Waarbij diegenen die zich gewoon overduidelijk man of overduidelijk vrouw beschouwen simpelweg aan de uiteinden van die schaal zitten.) Overigens is dat nog een oversimplificatie, maar dat terzijde.
Maar misschien blijkt die groep uiteindelijk wel groter te zijn dan de groep transgenders die een duidelijke transitie naar de andere kant willen. Wie helemaal geen transitie wil heeft mogelijk ook niet zo de neiging om zich op een forum als deze aan te melden.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Marijn schreef: 03 nov 2017, 22:19 Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat voor heel wat transgenders tijdens hun transitie een genderneutraal toilet een uitkomst kan zijn. (Op het moment dat je in zowel het dames als het herentoilet raar aangekeken wordt.) Niet in plaats van, maar als aanvulling.
Dit dus. Wat dit puntje betreft volg ik Marijn volledig. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om het damestoilet te gebruiken vooraleer ik daarin gebacked wordt door respectievelijk een "V" en een "K" in mijn BE en SE identiteitskaart.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Sigrid schreef: 04 nov 2017, 10:09
Marijn schreef: Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat voor heel wat transgenders tijdens hun transitie een genderneutraal toilet een uitkomst kan zijn. (Op het moment dat je in zowel het dames als het herentoilet raar aangekeken wordt.) Niet in plaats van, maar als aanvulling.
Dit dus. Wat dit puntje betreft volg ik Marijn volledig. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om het damestoilet te gebruiken vooraleer ik daarin gebacked wordt door respectievelijk een "V" en een "K" in mijn BE en SE identiteitskaart.

Neutrale toiletten kunnen dan wel een uitkomst zijn voor die groep in de periode dat ze in beide hokjes vreemd aangekeken zouden kunnen worden, maar ik denk ook het meer kwaad dan goed doet om extra hokjes te gaan plaatsen. Het draagvlak in de maatschappij om transgenders gewoon als hun wensgeslacht te beschouwen is al matig, als er dan ook nog aparte voorzieningen gaan komen worden we straks allemaal als ‘derde gender’ weggezet. Ik snap wel dat mensen daar niet negatief op reageren hoor- makkelijker om die transen een apart hokje te geven onder het mom van acceptatie en progressief denken, dan zelf te accepteren dat er transgenders op ‘jouw’ toilet kunnen komen. Met al die aparte voorzieningen krijg je straks situaties waar we alsnog niet kunnen leven zoals we willen omdat we als ‘anders’ weggezet worden.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Oplossing: alle toiletten genderneutraal.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Sigrid schreef: 04 nov 2017, 10:36 Oplossing: alle toiletten genderneutraal.

Precies!!! Of allemaal genderneutraal, of gewoon m/v!
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Sara »

Ik stoor me ook mateloos aan het koppelen van genderneutraal aan transgender. Dat er transgenders zijn die vanwege hun (tijdelijke) situatie gebaat zijn bij genderneutrale zaken, neemt niet weg dat een grote (de grootste?) groep qua identiteit en/of uiting zeer sterk binnen het traditionele binaire model passen en hun eigen gender graag bevestigd zien.

Er zijn mensen met non-conformisme als hobby, doel of identiteit, die ook nog eens erg aanwezig zijn in het publieke debat. Ik vraag me inderdaad af of die het beeld niet schever trekken dan dat het eigenlijk is. Het is natuurlijk niet hun schuld dat er in de media doorgaans weinig ruimte is voor nuance, maar het is mijns inziens dan des te belangrijker dat je verhaal ook klopt en daar twijfel ik soms aan.

Zelf voel ik me hier enigszins aangesproken, aangezien ik mezelf niet 'fysiek aanpas' in de context van een transitietraject. Ik zie mijn genderexpressie(s) als valide uitingen van mijn identiteit. Ik heb geen unieke voornaamwoorden, maar kan het wel op prijs stellen als ik word aangesproken in lijn met mijn expressie, zeker door 'onbekenden'. Misschien is mijn situatie voor de gemiddelde Nederlander moeilijker uit te leggen, misschien ook niet. Ik zie mijn verhaal als een aanvulling op het verhaal van degenen die wél een identiteit ervaren die haaks staat op hun toegekende geslacht. Of we dan onder dezelfde paraplu vallen is meer een kwestie van definities. Ik hoop dat er zekere versterkende werking kan ontstaan en daarom ben ik ook lid van de Vereniging.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Marijn »

Even een citaat van mezelf:
Marijn schreef: 03 nov 2017, 22:19 Ik vraag me trouwens ook af of naarmate het fenomeen van niet-binaire genderidentiteiten bekender wordt niet zal blijken dat de groep mensen waar dat voor geldt (en die deels misschien helemaal geen transitie willen) niet veel groter zal blijken te zijn als we nu denken.
...
Maar misschien blijkt die groep uiteindelijk wel groter te zijn dan de groep transgenders die een duidelijke transitie naar de andere kant willen. Wie helemaal geen transitie wil heeft mogelijk ook niet zo de neiging om zich op een forum als deze aan te melden.
En dan een citaat van jer:
Jer158 schreef: 08 nov 2017, 15:30Uit een poll blijkt dat 5% van de mensen zich als nonbinair beschouwt en maar 1% als binair transgender. Het is dus helemaal niet zo iets raars. De meeste nonbinaire mensen hebben ook blijkbaar geen overweldigende behoefte aan de medische transitie. De meeste binaire trans mensen ook niet, maar verhoudingsgewijs wel meer. De nonbinaire mensen die die behoefte wel hebben kun je bijv. op dit forum vinden.
Als deze poll representatief is (Jer, heb je een link?) klopt ik hierboven schreef dus al. Nonbinaire mensen zijn dan niet een minderheid binnen een minderheid (alle transgenders), maar het is precies andersom. Op fora als deze zijn de binaire transgenders in de meerderheid omdat veel niet-binaire transgenders geen behoefte hebben aan een transitie. Maar dat wil niet zeggen dat die verhouding in de maatschappij als geheel ook zo is.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Jer158 »

Marijn schreef: 08 nov 2017, 15:58Jer, heb je een link?
Heb even geen tijd om te zoeken, maar hoorde het volgens mij voor het eerst bij de Universiteit van Nederland: https://www.youtube.com/watch?v=OhBZRQw6elY
Hung her from the branches of a mango tree