Diagnostiek Fase

Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Diagnostiek Fase

Bericht door Holden »

I have just received my confirmation letter that I will be starting the diagnostiek in November :D .

My question at the moment is though; what can I expect in that first conversation? Will it just be about my history in general or will we be heading straight into business about me being transgender? Is it only going to be about the administration parts of the whole procedure? Also, how long do these sessions usually last?

A lot of questions at once. I am incredibly excited though, as I am sure you all understand like no one else..
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Gabriël »

Sadly I can't give any answers to your questions, since I am still waiting for my screening...
But still, I want to wish you a lot of luck with the diagnostics!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Eva »

Ik las dat ik in het Nederlands kan antwoorden, Holden. Dat doe ik dan maar.
De vragen die je krijgt kunnen van persoon tot persoon nogal verschillen, dus daar kan ik je geen voorspelling over doen.
De gesprekken duren gewoonlijk ongeveer 50 minuten. De inhoud van de gesprekken gaat over jou. Men wil vaststellen of er niet iets anders met je aan de hand is.
Bereid je voor op het schrijven van je levensverhaal. Dat is vrijwel altijd een eis. Of dat in het Nederlands moet weet ik niet; dat zul je moeten overleggen. Vermoedelijk is Engels niet zo'n probleem.

Should you need translation of any part, please, let me know ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door jacqueline »

google vertaalt ook heel goed...... :mrgreen:
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Holden »

Thanks for those answers Eva.

I do understand (and can speak) Dutch, I just don't feel comfortable writing in Dutch (not haven written it since the basisschool) ;).

Don't think it will be much of a problem to do the sessions in English, it was fine to do so during the screening.

Now all I have to do is wait impatiently.
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Holden »

Eindelijk de eerste afspraak gehad (12 Nov.). Ging wel goed, meer een kennismakinggesprek met de psychologe. Ik weet nog niet wat ik van haar vind - zal na maandag waarschijnlijk wel een beter beeld hebben (heb dan alweer m'n tweede gesprek :D). Morgen mag ik weer langskomen om 2.5 uur land vragen(lijsten) beantwoorden.. Word langzamerhand wel moe van al die vragenlijsten (heb meerdere psychologen gehad, en het begon altijd met zo'n vragenlijst). Weet nu dus ook wat voor antwoorden ze zoeken (niet dat ik daar iets mee ga doen - ga 'm gewoon eerlijk invullen). Dan vraag ik me wel af hoe "reliable" die vragenlijsten zijn (vooral als een persoon ze al vaker is tegen gekomen - al die lijsten zijn ongeveer hetzelfde).

Maar goed.. Morgen die dus invullen, Maandag m'n levensverhaal doornemen, afspraak daarna (in Januari) hebben we hopelijk wat meer vooruitgang geboekt. Ik wil die hormonen! :P
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Eva »

Die vragenlijsten zijn behoorlijk gemeen, hahaha.
Je denkt dat je de vraag herkent en dat is ook wel vaak zo. Toch geef je een (iets) ander antwoord dan eerder.
Ik heb de lijntjes gezien die daarop getrokken worden. Eigenlijk best leuk.
Een goed opgeleide (!) psych is moeilijk voor de gek te houden, dat is me inmiddels wel duidelijk.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Fay »

Ik vind dat je ok niet elke repeterende vraag met hetzelfde antwoord hoeft te beantwoorden omdat het niet exact dezelfde vragen zijn, alleen een iets andere vorm

Op een vraag als: wil je iets aan je handen veranderen , heb ik nee en ja geantwoord, nee omdat het gewoon niet kan, ja omdat ik het wel zou willen, maar het kan dus niet

Ach mij en zorg, als ze over dat soort zaken gaan vallen komen we wel weer in gesprek

Joyy
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Eva »

Bij een volgende test is het een kwestie van vakjes aankruisen. Dat beperkt de keuze.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Diagnostiek Fase

Bericht door Anon20180501 »

Ze hebben graag dat je de vragenlijsten zonder al te veel getreuzel invult. Dat moeten ze dus niet aan mij vragen want ik verwacht en zie dat de op het oog dezelfde vragen toch in nuance verschillen. Soms zit die nuance in een subtiel toegevoegd of weggelaten woordje waar snel overheen gelezen wordt en soms worden dezelfde vragen gesteld vanuit andere perspectieven dat door onverschilligheid of repeterend automatisme snel over het hoofd kan worden gezien.
Noem het mierenneuken maar ik heb er echt de tijd voor genomen om de vragenlijsten in te vullen omdat ik niet gevangen wilde worden in een beeld dat mijn denken en gevoel als bevooroordeeld, kortzichtig of egocentrisch gezien zou worden. Het resultaten staatje vertoonde dan ook menig botsende controverzen die pas na mijn uitleg van mijn manier van vragen en dilemmas benaderen geplaatst kon worden als zijnde het gevolg van mijn genuanceerde manier van denken en visie. Voordeel is dat je het nooit fout kan doen dus hoefde ik niet op herhaling. :)