Hierbij het antwoord van Aegon:
Geachte heer
U hebt via Twitter bij ons uw ongenoegen geuit over het feit dat wij vragen om een kopie ID en een geboorteakte. Deze gegevens hebben wij opgevraagd om uw geslacht te kunnen wijzigen in de polisgegevens. U bent het hier niet mee eens, u vindt dat wij niet om deze stukken mogen vragen en dan met name de geboorteakte. Op uw verzoek reageer ik graag per e-mail op uw klacht.
Wij mogen om een kopie ID vragen
Uw polis is gekoppeld aan een hypotheek bij ...Wij zijn de pandhouder van deze polis. Kortom .... voert voor ons de administratie uit van uw hypotheek. De polis betreft een Kapitaal Verzekering Eigen woning die verpand is aan uw hypotheek. Deze vormt een onlosmakelijk geheel met uw hypotheek. Voor uw polis moeten wij onder meer elk jaar opgave doen aan de belastingdienst.
U kunt begrijpen dat wij niet zomaar een wijziging op uw, of op de polis van iemand anders uitvoeren. Wij moeten kunnen controleren en identificeren of degene die de wijziging aanvraagt ook daadwerkelijk de persoon is die wijziging aanvraagt en ook daartoe bevoegd is. Daarnaast mogen wij als levensverzekeraar om uw ID vragen, dit kunt u nalezen op de volgende internet pagina op de site van de Rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf
Voor het wijzigen van uw geslacht hebben wij twee documenten nodig
Voor uw identificatie hebben wij een kopie van uw ID nodig. Het andere document wat wij nodig hebben is het aangifteformulier wijziging geslacht en voornamen. Op dit formulier staat bevestigd welke wijzigingen zullen worden doorgevoerd bij de burgerlijke stand. Deze informatie hebben wij nodig om uw geslacht en uw voornaam(en) (indien gewijzigd) in onze systemen aan te passen. Op deze manier komen onze gegevens overeen met uw gegevens bij de burgerlijke stand.
U hoeft geen afschrift van uw geboorteakte aan te leveren. Het opvragen van de geboorteakte in deze situatie is inderdaad niet nodig. Ik heb uw klacht intern besproken en wij gaan onze dienstverlening ook aanpassen. Dit betekent dat wij voortaan in vergelijkbare situaties geen geboorteakte zullen opvragen.
Ik begrijp dat het voor u veel werk is om bij elke partij uw gegevens te wijzigen. Maar het is niet voor elke partij even eenvoudig om uw gegevens te wijzigen, dit komt mede omdat wij een zorgplicht tegenover u hebben. U zou het ook niet op prijs stellen als iemand anders een wijziging aanvraagt die wij zonder enige controle uitvoeren.
Het wijzigen van de polis kan gevolgen hebben voor de premie
Uw polis stamt uit de periode voordat er gender neutrale tarieven van toepassing waren. De voorwaarden die bij het afsluiten van toepassing waren blijven van kracht. Uw bestaande polis heeft een overlijdensdekking en in het verleden was het geslacht van de verzekerde onderdeel van de premievaststelling. Er werd onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen, waarbij de premies voor mannen hoger zijn vanwege een hogere kans op eerder overlijden. Wanneer wij uw geslacht op de polis gaan aanpassen, kan dit invloed hebben op premie van uw polis. Hoe groot dit verschil zal zijn, kunnen wij op dit moment niet vaststellen. Omdat u een premiedepot heeft kan de wijziging ook hierop van invloed zijn.
Nu val ik toch over de laatste alinea:
Begrijp ik het nu goed dat ik “gestraft” word omdat mijn geslacht van vrouw naar man is gegaan?
En dat ze het hebben over dat mannen eerder kwamen te overlijden dan vrouwen? Maar dat het tegenwoordig schijnbaar niet meer zo is aangezien ze nu gender neutrale tarieven hebben?? Dat betekent in mijn optiek dat mannen ineens niet meer eerder komen te overlijden?
Graag hier jullie input en mening over....
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk