Betere screening vereist, spijtoptanten

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door qtr »

Citizen Erased schreef: 08 mar 2018, 22:34 De reden dat ik sceptisch ben over het non-binaire is omdat ik de indruk krijg dat men de collectieve waanzin die gender heet van buiten naar binnen laat slaan (vandaag heb ik zin in nagellak en voel me emotioneel, dus voor nu ben ik een vrouw). Ik vind dat overigens prima. Maar ik zie dat als een gevoel, niet als een op zichzelf staande identiteit.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me een beetje aangevallen voel, maar ik ga proberen om heel rustig antwoord te geven.

Non-binair heeft met presentatie niets te maken. Ik weet zat vrouwen die graag met pakken en kort haar rondlopen en zich desondanks zonder twijfel vrouw voelen, en ik weet ook wel iemand die zich zonder pardon man voelt en laat noemen maar die nou eenmaal graag allerlei rokken en gewaden aantrekt. En aan de andere kant ook mensen die zich er prima bij voelen om er uit te zien, qua lichaam of qua stijl of allebei, als vrij duidelijk een man of vrouw, maar zich eigenlijk geen van beiden voelen, of allebei, of iets anders, of gewoon geen boodschap hebben aan dat hokjesgeneuzel.

Het staat allemaal in principe los van elkaar, ook al gaat het in de praktijk vaak op de zelfde manieren samen, en ik zou willen vragen om daar een beetje respect voor te hebben.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Gebruikersavatar
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door qtr »

Nick schreef: 09 mar 2018, 01:16 En geloof me, je moet je echt vrouw voelen om je nagels te willen lakken.
Geloof ik eerlijk gezegd niet, nee.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

qtr schreef: 10 mar 2018, 10:47
Nick schreef: 09 mar 2018, 01:16 En geloof me, je moet je echt vrouw voelen om je nagels te willen lakken.
Geloof ik eerlijk gezegd niet, nee.
Sorry, ik persoonlijk als trans-man wel. Waarom : Je doet er alles aan om als man gezien te worden, kort haar, mannelijke kledij, hormonen, zware operatieve ingrepen, Enz,....... En dan je nagels gaan lakken ? Beetje vreemd voor me, als trans-man.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Mr.X »

En geloof me, je moet je echt vrouw voelen om je nagels te willen lakken.
Dit soort uitspraken zijn best schadelijk op een support forum. Stel er komt een jonge transman voorbij, al hulp en support zoekende en hij leest dit. Hij kijkt naar z'n nagels en denkt, 'oh, maar dan ben ik dus toch niet transgender'. Terwijl hij dat toch echt wel is.

Dat binaire denken moeten wij, als transgenders, toch wel los kunnen laten?
Het klopt dat het overgrote deel van de mannen hun nagels niet zal lakken. Wat de reden daar ook voor is (eigen preferentie, de maatschappij, sociale druk van hun hond, whatever), het is een feit. Maar zoals met alles zijn er uitzonderingen. En er zijn dus ook wel degelijk mannen die hun nagels wel zullen lakken. Dat maakt hun uitzonderingen, ja. Maar maakt hen dat minder man? Nee. Just rare.

So please. Watch what you're saying.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

Mr.X schreef: 10 mar 2018, 11:05
En geloof me, je moet je echt vrouw voelen om je nagels te willen lakken.
Dit soort uitspraken zijn best schadelijk op een support forum. Stel er komt een jonge transman voorbij, al hulp en support zoekende en hij leest dit. Hij kijkt naar z'n nagels en denkt, 'oh, maar dan ben ik dus toch niet transgender'. Terwijl hij dat toch echt wel is.

Dat binaire denken moeten wij, als transgenders, toch wel los kunnen laten?
Het klopt dat het overgrote deel van de mannen hun nagels niet zal lakken. Wat de reden daar ook voor is (eigen preferentie, de maatschappij, sociale druk van hun hond, whatever), het is een feit. Maar zoals met alles zijn er uitzonderingen. En er zijn dus ook wel degelijk mannen die hun nagels wel zullen lakken. Dat maakt hun uitzonderingen, ja. Maar maakt hen dat minder man? Nee. Just rare.

So please. Watch what you're saying.
Volledig mee eens,

Maar mogen we nog een eigen mening hebben ?

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Citizen Erased »

Mr.X schreef: 10 mar 2018, 11:05 Dat binaire denken moeten wij, als transgenders, toch wel los kunnen laten?
Maak er ‘ns een begin mee door ook meningen te tolereren die niet in je bubbel passen.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

En hopelijk niet minder man, maar zeker niet meer man.

Grtz Nick :)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Sara »

Citizen Erased schreef: 09 mar 2018, 10:48
Sara schreef: 09 mar 2018, 10:20 Is het dan niet mogelijk om je soms mannelijk of vrouwelijk te voelen (of allebei niet), het idee te hebben dat je soms man of vrouw bent (of allebei niet) en derhalve (per sommige definities) non-binair te zijn?
Absoluut. Dat betwist ik helemaal niet. Ik zet alleen mijn vraagtekens bij het doortrekken van het non-binaire over het binaire, geslachtelijke zo je wilt, heen. Een lijf verandert niet mee als de gevoelens veranderen.
Het lichamelijke is dan wellicht inderdaad iets waar non-binary's mee kunnen worstelen, d.w.z. hoe reflecteert mijn lichaam mijn identiteit en/of hoe ondersteunt het mijn (gender)expressie. Dat medische ondersteuning op dit vlak best ingewikkeld kan zijn, wil ik best inzien. Om op basis daarvan dan te zeggen dat non-binariteit 'vals' is of 'meer wens dan realiteit' vind ik geheel onterecht. Ik vermoed dat het niet aansluit bij jouw belevingswereld, maar dat maakt dingen niet vals of onrealistisch.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Anon20180311 »

Als binair niet bestaat : 100% man of 100% vrouw, dan bestaat non-binair eveneens niet, niemand is exact 50% man en exact 50% vrouw.



Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Betere screening vereist, spijtoptanten

Bericht door Citizen Erased »

qtr schreef: 10 mar 2018, 10:14 Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me een beetje aangevallen voel, maar ik ga proberen om heel rustig antwoord te geven.
:mrgreen: Jij moet wel een vrouw zijn.
Grapje. Even tussendoor.
qtr schreef: 10 mar 2018, 10:14 Non-binair heeft met presentatie niets te maken. Ik weet zat vrouwen die graag met pakken en kort haar rondlopen en zich desondanks zonder twijfel vrouw voelen, en ik weet ook wel iemand die zich zonder pardon man voelt en laat noemen maar die nou eenmaal graag allerlei rokken en gewaden aantrekt. En aan de andere kant ook mensen die zich er prima bij voelen om er uit te zien, qua lichaam of qua stijl of allebei, als vrij duidelijk een man of vrouw, maar zich eigenlijk geen van beiden voelen, of allebei, of iets anders, of gewoon geen boodschap hebben aan dat hokjesgeneuzel.
Ik heb in mijn vorige posts aan proberen te geven dat ik het hier dus niet mee oneens ben, maar kennelijk druk ik me verkeerd uit.
Of snap ik er gewoon echt niks van. Dat kan.
Nu de knuppel toch al in het hoenderhok ligt.. wat ik mij altijd afgevraagd heb: hoe kan iemand beweren dat 'ie zich geen man of vrouw voelt, als wij objectief gezien allemaal weten dat een ieder aan die twee hokjes zijn/haar totaal eigen invulling geeft? Er zijn letterlijk miljarden verschillende smaken binnen die hokjes. 'Voelen' dat je daar niet bij hoort getuigt m.i. juist van een vrij 'binaire'/stereotyperende blik op zaken?