Simão schreef: 07 dec 2018, 13:05
Maar dat er over niet alle lange tijd om drinkwater gevochten moet worden en alles wat je eet vergiftigd of radioactief is, en de lucht vervuild is, daar kun je weinig aan doen. Het verval gaat gewoon door en daar heeft de volgende generatie echt wel direct mee te maken.
Het kinderen krijgen gaat verder dan zwangeren, baby en kindertijd. Ze worden ook groot en oud, als het meezit. En wat voor een wereld leven ze dan in?
Ik snap je punt, maar ik moet zeggen dat dit wel heel pessimistisch is bekeken. Wij mensen zijn toch ook erg inventief en als de nood aan de man is, zullen zij nieuwe manieren van leven vinden. Bovendien, zoals Wolfy_girl ook al zegt, is jouw kind wel degene die meewerkt aan de oplossing. Ik bedoel, alle grote namen uit de geschiedenis hebben ouders gehad.. En heel veel van hun idealen, principes en werkhouding zijn te danken aan de opvoeding van deze ouders.
Simão schreef: 07 dec 2018, 13:05Wat adoptie betreft: Ik ben tegen het adopteren van babies en peuters en helemaal van die nog levende ouders hebben.
Mijn probleem zit m niet zo zeer in het adopteren zelf, maar in het idee dat kinderen als marktproducten worden gezien ipv mensen. Wat dat betreft kan t mij niks schelen hoeveel familie dat kind nog heeft, als ze allemaal niet voor hem/haar kunnen zorgen, is hij/zij beter af bij andere ouders. Maar dat is eigenlijk ook het hele principe van pleegzorg.
Simão schreef: 07 dec 2018, 13:05Als je een ouder - , ziek-, of gehandicapt kind wilt adopteren, zijn er volgens mij helemaal geen wachtlijsten.
Over dat soort wachtlijsten weet ik niet zoveel. En het zal me inderdaad niks verbazen dat dat zo is. Maar aan de andere kant kan ik dat ook juist weer wel begrijpen. Zieke en (geestelijk)gehandicapte kinderen brengen vaak ontzettend veel extra zorg met zich mee, extra kosten, extra stress. Dat wens je geen enkel gezin toe. En als je gaatadopteren, zoveel geld moet betalen en dan ook nog aan jaren zorg zit en mogelijk nóóit iemand tot aan volwassenheid kunnen opvoeden, dat is heftig. Ik begrijp dat het etischer is om juist die kinderen een thuis te geven, maar ik snap ook heel goed waarom mensen hier niet voor kiezen. Gelukkig kunnen dit soort problemen steeds eerder ontdekt worden, zodat het voorkomen kan worden.
Simão schreef: 07 dec 2018, 13:05Maar wat ik zeg, ik ben gewoon een slechte gesprekspartner betreffende kinderwens. Ik ben me daarvan bewust en verontschuldig me daarvoor.Mensen die babietjes willen denken gewoon heel anders over dingen, dat staat haaks op hoe ik in elkaar zit.
Ik vind het allemaal prima, dat roze wolken gedoe, en ben echt blij voor ze als het dan eindelijk lukt, want ik snap best dat het niet over rozen gaat en dat er een intens verlangen bij hoort, maar ik begrijp mensen die geen kinderen willen gewoon beter. Gek genoeg moeten die zich vaak verantwoorden.
Integendeel, het is juist heel interessant om hierover in gesprek te gaan met jou, vanwege een ander perspectief. Daar leren we juist van :P En betreft die verantwoording, ik denk dat dat enerzijds te maken heeft met het feit dat wij instinctief geprogrammeerd zijn om kinderen te krijgen. Anderzijds, als je wel een kind wil, moet je je wat mij betreft even goed verantwoorden. Ik bedoel men kan voor hele verkeerde redenen kinderen willen. Of nog erger: mensen die ineens een kind hebben, en er niet voor kunnen zorgen. Die hebben echt wat te verantwoorden, wat mij betreft...
Maar goed, die discussie die ik met je aanga, ik bedoel het niet als een aanval ofzo en hopelijk komt het ook niet zo over. Ik vind het juist leuk om dit soort discussies te houden en andere perspectieven te zien (en daar dan natuurlijk vol tegenin te gaan met eigen argumenten :P). You're a worthy opponent