Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Marlies160264 »

Zef, Dank je wel. Heb het even gedownload nog geen tijd om het te lezen, maar zal mij er dit weekend in gaan verdiepen.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Samengevat: 1 geen sterilisatie-eis, 2 geen rechter (en dus geen advocaat en griffiekosten) en 3 voornaamswijziging opgenomen in dezelfde procedure. Wat de deskundige betreft, de diagnose transgender kan in Nederland toch alleen gesteld worden door het VUmc en 1 andere organisatie, ik ben de naam even kwijt. Maar 1 van die 2 moet je dus hebben, denk ik. Een normale tweedelijnspsycholoog is denk ik niet voldoende.
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Tyler »

Zit inderdaad schot in de zaak lijkt me. Ben ik blij mee. Maar ik denk dat ik inderdaad nog maar even ga wachten. Het liefst zou ik ook een O willen hebben. Als ik een M op mijn paspoort zou zetten zou ik het gevoel hebben dat ik een deel van wie ik ben ontken en dat wil ik niet.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Eva »

Heleen schreef:Naamswijziging gaat eveneens via de ambtenaar en niet meer via de rechter :wship:
In het wetsvoorstel zelf heb ik daar kennelijk overheen gelezen, maar de memorie van toelichting is op dit punt in elk geval glashelder:
3.3. Voornaamswijziging
Het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat de ambtenaar van de burgerlijke stand, ingeval is
voldaan aan de voorwaarden voor toevoeging aan de akte van geboorte van een latere
vermelding van wijziging van het geslacht, desverzocht tevens tot wijziging van de
voornamen van de verzoeker kan overgaan (artikel I, onderdeel B, artikel 28b lid 2). Dit is
een wel zo praktische gang van zaken.
Dank je wel, Heleen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Marlies160264 »

Als dit er door komt, per wanneer kunnen wij dan ons geslacht en naam bij de Gemeente laten wijzigen, is dat dan per direkt of gaan er in dit geval weer een paar jaar overheen, tegen die tijd ben ik al geopereerd. Met andere besluiten zoals de norm van die Brussel toen stelde van 3% werd ineens door 5 partijen in 2 dagen er door gejaagd. Dan zou het ook eens loofwaardig zijn als ze dat bij het kabinet ook voor een groep mensen doet die bij dit wetsvoorstel voordeel hebben, maar ja er zal wel weer met 2 maten gemeten worden, behalve als een politicus zelf iemand heeft of zelf transseksueel is dan is het met een paar stappen er door heen. Eigen belang.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Ik zou wel willen weten hoelang je in transitie moet zijn om zo'n verklaring van de deskundige te krijgen. Zou je dan de RL-fase afgerond moeten hebben of zou het al eerder kunnen? Ik zou de naam- en geslachtswijziging het liefst doen als ik bijvoorbeeld 3 maanden aan de hormonen ben.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Marlies160264 schreef:Als dit er door komt, per wanneer kunnen wij dan ons geslacht en naam bij de Gemeente laten wijzigen, is dat dan per direkt of gaan er in dit geval weer een paar jaar overheen, tegen die tijd ben ik al geopereerd. Met andere besluiten zoals de norm van die Brussel toen stelde van 3% werd ineens door 5 partijen in 2 dagen er door gejaagd. Dan zou het ook eens loofwaardig zijn als ze dat bij het kabinet ook voor een groep mensen doet die bij dit wetsvoorstel voordeel hebben, maar ja er zal wel weer met 2 maten gemeten worden, behalve als een politicus zelf iemand heeft of zelf transseksueel is dan is het met een paar stappen er door heen. Eigen belang.
1-1-2013 zou een optie zijn als de verkiezingen niet al te veel roet in het eten gooien. De samenstelling van de 2e kamer verandert na 12-9 a.s. De 1e kamer heeft nog de SGP die vervelend kan doen. Maar niemand kan zeggen wanneer het precies een wettelijke regeling wordt.
Laatst gewijzigd door Heleen op 25 aug 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Zef schreef:Ik zou wel willen weten hoelang je in transitie moet zijn om zo'n verklaring van de deskundige te krijgen. Zou je dan de RL-fase afgerond moeten hebben of zou het al eerder kunnen? Ik zou de naam- en geslachtswijziging het liefst doen als ik bijvoorbeeld 3 maanden aan de hormonen ben.
De aanvrager moet de duurzame overtuiging hebben tot het andere geslacht te horen. Wanneer de deskundige tot die conclusie komt, zal per persoon verschillen. Dat is iets tussen jou en de psycholoog, hoewel instellingen als het Vu ongetwijfeld met richtlijnen of termijnen gaan komen.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Heleen schreef:
Zef schreef:Ik zou wel willen weten hoelang je in transitie moet zijn om zo'n verklaring van de deskundige te krijgen. Zou je dan de RL-fase afgerond moeten hebben of zou het al eerder kunnen? Ik zou de naam- en geslachtswijziging het liefst doen als ik bijvoorbeeld 3 maanden aan de hormonen ben.
De aanvrager moet de duurzame overtuiging hebben tot het andere geslacht te horen. Wanneer de deskundige tot die conclusie komt, zal per persoon verschillen. Dat is iets tussen jou en de psycholoog, hoewel instellingen als het Vu ongetwijfeld met richtlijnen of termijnen gaan komen.
Dank je wel voor je toelichting. Zou het dan toch zo kunnen zijn dat een andere psycholoog deze conclusie ook trekt, als deskundige? Ik ben door mijn huisarts, in afwachting van de wachtlijst van het VUmc, verwezen naar een normale tweedelijnspsycholoog. Als ik daar bijvoorbeeld een jaar in behandeling ben en zij constateert dat ik die duurzame overtuiging heb, is dat dan ook goed?
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Wat dat 'derde geslacht' betreft, de O of de A: ben je in landen waar dat gender bestaat verplicht om dat geslacht aan te nemen als transgender of kun je ook een M of V kiezen? Ik weet dat ik niet een echte man ben maar ik ervaar mijn gender wel als 100% mannelijk en zou het dus verrot vinden om als onzijdig door het leven te moeten gaan. Ik ben echt tegen een speciaal geslacht voor transgenders.