Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Nieuwsberichten
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Misschien dat iemand het kan bevestigen maar ik meen ooit gehoord te hebben dat je meerdere jaren geleefd moet hebben in het gewenste geslacht voordat je erkend wordt als zijnde genderdysfoor. Ik dacht 3 jaar maar dat kunnen er makkelijk meer zijn. In ieder geval langer als de RLE als je geen SRS of onvruchtbaarheidsbehandeling wil ondergaan.
Maar nogmaals, ik dacht dit ooit gehoord te hebben dus graag rectificeren als ik er helemaal naast zit.

Liefs, Daniela
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Zef schreef:
Heleen schreef:
Zef schreef:Ik zou wel willen weten hoelang je in transitie moet zijn om zo'n verklaring van de deskundige te krijgen. Zou je dan de RL-fase afgerond moeten hebben of zou het al eerder kunnen? Ik zou de naam- en geslachtswijziging het liefst doen als ik bijvoorbeeld 3 maanden aan de hormonen ben.
De aanvrager moet de duurzame overtuiging hebben tot het andere geslacht te horen. Wanneer de deskundige tot die conclusie komt, zal per persoon verschillen. Dat is iets tussen jou en de psycholoog, hoewel instellingen als het Vu ongetwijfeld met richtlijnen of termijnen gaan komen.
Dank je wel voor je toelichting. Zou het dan toch zo kunnen zijn dat een andere psycholoog deze conclusie ook trekt, als deskundige? Ik ben door mijn huisarts, in afwachting van de wachtlijst van het VUmc, verwezen naar een normale tweedelijnspsycholoog. Als ik daar bijvoorbeeld een jaar in behandeling ben en zij constateert dat ik die duurzame overtuiging heb, is dat dan ook goed?
De deskundigen die een dergelijke verklaring mogen afgeven komen op een lijst te staan. Dus niet iedere willekeurige psycholoog of psychiater.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Daniela schreef:Misschien dat iemand het kan bevestigen maar ik meen ooit gehoord te hebben dat je meerdere jaren geleefd moet hebben in het gewenste geslacht voordat je erkend wordt als zijnde genderdysfoor. Ik dacht 3 jaar maar dat kunnen er makkelijk meer zijn. In ieder geval langer als de RLE als je geen SRS of onvruchtbaarheidsbehandeling wil ondergaan.
Maar nogmaals, ik dacht dit ooit gehoord te hebben dus graag rectificeren als ik er helemaal naast zit.

Liefs, Daniela
Het lijkt mij sterk dat je je langer moet bewijzen als je geen srs ondergaat. De bedoeling was juist om mensen niet meer te dwingen een srs te ondergaan. Bovendien lijkt het mij juist andersom. Als je de duurzame overtuiging hebt tot het andere geslacht te behoren is dat groen licht voor de wijziging in de GBA maar ook voor een eventuele srs.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Zef schreef:Wat dat 'derde geslacht' betreft, de O of de A: ben je in landen waar dat gender bestaat verplicht om dat geslacht aan te nemen als transgender of kun je ook een M of V kiezen? Ik weet dat ik niet een echte man ben maar ik ervaar mijn gender wel als 100% mannelijk en zou het dus verrot vinden om als onzijdig door het leven te moeten gaan. Ik ben echt tegen een speciaal geslacht voor transgenders.
Ik ken helaas niet alle regelingen die er op de wereld zijn ;)

Maar wat ik er van begrijp is, dat het derde geslacht er is voor mensen die zich geen m of v voelen. Dus als jij je wel m of v voelt , lijkt het mij duidelijk dat je 1 van die 2 kiest en niet de derde. Die is er voor de 'inbetweens'.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Heleen schreef:
Zef schreef:Wat dat 'derde geslacht' betreft, de O of de A: ben je in landen waar dat gender bestaat verplicht om dat geslacht aan te nemen als transgender of kun je ook een M of V kiezen? Ik weet dat ik niet een echte man ben maar ik ervaar mijn gender wel als 100% mannelijk en zou het dus verrot vinden om als onzijdig door het leven te moeten gaan. Ik ben echt tegen een speciaal geslacht voor transgenders.
Ik ken helaas niet alle regelingen die er op de wereld zijn ;)

Maar wat ik er van begrijp is, dat het derde geslacht er is voor mensen die zich geen m of v voelen. Dus als jij je wel m of v voelt , lijkt het mij duidelijk dat je 1 van die 2 kiest en niet de derde. Die is er voor de 'inbetweens'.
Het was ook eigenlijk niet echt een vraag maar meer een opmerking/uitgesproken overdenking nav transgenders die zo positief spreken over landen met die wetgeving. Maar het is wel fijn voor mensen die zich 'inbetween' voelen.
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Marlies160264 »

Dank je wel Heleen, inderdaad die gereformeerden kunnen het nog tegenwerken, maar ja die willen toch ook in wezen geen vrouwen in hun partij. Hopen dat het toch wel positief uitvalt, want de SGP heeft het natuurlijk niet alleen voor het zeggen en als er een meerderheid is, en de SGP is tegen dan is het er toch doorheen, lijkt mij.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Heleen schreef:
Daniela schreef:Misschien dat iemand het kan bevestigen maar ik meen ooit gehoord te hebben dat je meerdere jaren geleefd moet hebben in het gewenste geslacht voordat je erkend wordt als zijnde genderdysfoor. Ik dacht 3 jaar maar dat kunnen er makkelijk meer zijn. In ieder geval langer als de RLE als je geen SRS of onvruchtbaarheidsbehandeling wil ondergaan.
Maar nogmaals, ik dacht dit ooit gehoord te hebben dus graag rectificeren als ik er helemaal naast zit.

Liefs, Daniela
Het lijkt mij sterk dat je je langer moet bewijzen als je geen srs ondergaat. De bedoeling was juist om mensen niet meer te dwingen een srs te ondergaan. Bovendien lijkt het mij juist andersom. Als je de duurzame overtuiging hebt tot het andere geslacht te behoren is dat groen licht voor de wijziging in de GBA maar ook voor een eventuele srs.
Laat ik eerst zeggen, Heleen, dat ik het terecht vind en tijd wordenook dat transgenders die geen SRS willen net zoveel rechten krijgen als de degenen die wel een SRS willen ondergaan.
Om erkend te worden moeten je gevoelens tot het andere geslacht te behoren 'bewezen' langdurig van aard zijn. Wat ze precies bedoelen met leven in het gewenste geslacht weet ik niet, moet je jezelf dan uberhaupt presenteren als vrouw/man, prive en in het openbaar???
Het draait om 'langdurig van aard', Als je een SRS wil ondergaan is dat onomkeerbaar, dus langdurig van aard. Meld je je bijvoorbeeld bij het VUMC-genderteam met de wens positief gediagnosticeerd te worden maar geen SRS wil ondergaan moeten ze er dus andere criteria op na houden om vast te kunnen stellen dat je wens langdurig van aard is.
Wellicht tellen ze de tijd die het diagnosticeren kost op bij de tijdsduur van een RLE - waaraan ze dan ook moeten voldoen - dan kom je op zo'n 1,5 tot 2 jaar ongeveer.
Ik weet trouwens niet of getuigenverklaringen van derden, familie, vrienden, huisarts enz. zouden volstaan als bewijs voor je persisterende wens bij het andere geslacht te behoren. Dan zou de tijd voor je aanmelding bij het genderteam meegerekend kunnen worden.

Overigens was het tot nu toe zo dat transgenders pas na de SRS het geslacht en de naam konden laten veranderen, dus niet vanaf het 'groene licht'.

Liefs, Daniela
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Daniela schreef: Overigens was het tot nu toe zo dat transgenders pas na de SRS het geslacht en de naam konden laten veranderen, dus niet vanaf het 'groene licht'.

Liefs, Daniela
Ik heb het over de situatie met de komende wet.

Als het VU (laten wij die maar eens nemen voor het gemak) vindt dat je duurzaam van mening bent dat je tot het andere geslacht behoort en 'het aan kan' (einde RLF) geeft men toestemming voor de srs. Immers, de srs is onomkeerbaar en dus moet men het 'zeker weten'.

Het is niet zo dat de keuze voor de srs het bewijs is dat je gevoel duurzaam is. Omdàt je gevoel duurzaam is, mag je aan de srs, omdat de srs niet teruggedraaid kan worden.

Daarom zei ik, zodra het VU vindt dat je aan de srs mag, is er net zoveel reden om iemand aan de naamswijziging te laten. Want, het gevoel is duurzaam.

(een gedeelte van wat is schrijf is natuurlijk op het moment een gok, want niemand weet nu welke criteria een deskundige zal aanleggen. maar ik ga even uit van de beoordeling zoals die nu in elkaar zit).
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Eva »

Aan de bestaande protocollen verandert niets, verwacht ik. De RLE zal ongetwijfeld blijven, alleen dan zonder HRT.
Die wachtlijsten zullen er dan ook niet korter op worden.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

EvaVanA schreef:Aan de bestaande protocollen verandert niets, verwacht ik. De RLE zal ongetwijfeld blijven, alleen dan zonder HRT.
Die wachtlijsten zullen er dan ook niet korter op worden.
Denk ik ook Eva.