Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door jacqueline »

ik dacht dat bij de RLE tegelijkertijd ook de HRT start. Of moet je eerst een jaar als vrouw leven om daarna pas aan de hormonen te beginnen?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Eva »

The times, they are a-changing ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Ik wilde echt niet zeggen dat iemand die voor een SRS kiest meer of minder vrouw of zekerder van zichzelf is, dat men alleen hierdoor zou bewijzen gevoelens van langdurige aard te hebben. Zo'n maffe discussie hebben we net gehad en ik distancieer me van dergelijk aannames, Heleen. :)
Nee, wat ik bedoelde was dat de KEUZE voor een SRS als het bewijs voor langdurig aanhoudende gevoelens wordt gezien door de 'deskundigen' omdat het tot voor kort zo was dat wanneer je voor een volledige transite ging je mogelijk in aanmerking kwam voor Groen licht. Vreemd genoeg wordt dat groen licht in 2 fases gegeven. De eerst fase voor je HRT en wanneer je de RLE hebt volbracht krijg je groen licht voor de 2e fase, de SRS.
Ik vraag me dus ook af welke criteria zullen gaan gelden in de nieuwe situatie waarin je ook wordt geholpen als je niet voor de volledige transitie gaat. Tijdens welke fase van het traject kan je dan in aamerking komen voor het groene licht. En ja, we blijven voorlopig nog in het ongewisse.

Liefs, Daniela
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Marlies160264 »

jacqueline schreef:ik dacht dat bij de RLE tegelijkertijd ook de HRT start. Of moet je eerst een jaar als vrouw leven om daarna pas aan de hormonen te beginnen?
Als je je diagnostische fase hebt doorlopen en het 'groene licht' hebt gekregen begint vanaf dat momeent de RLE en start je ook met de HRT.
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Bij het VUmc begin je met hormonen (na groen licht althans) en de RLE tijdens de diagnostische fase. Gelukkig maar want ik zou niet weten hoe ik de RLE zou moeten doen zonder hormonen
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Jannet V »

Dankjewel Zef voor de link. RLE startte voor mijn gevoel al toen ik uit mijn kooitje gekropen was, ik had echt geen zin meer om na 56 jaar in de verkeerde verpakking ook nog maar een seconde als man door het leven te moeten. In het begin zal het er wel raar uitgezien hebben maar ook toen al kreeg ik complimentjes, niet om mijn uiterlijk maar omdat ik deed wat ik deed.
Voor mij kan de wetsverandering niet snel genoeg gaan. Wat als je, je moet legitimeren en ze geloven je niet, bij de verkiezingen bv.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Marlies160264 »

Ik heb nog een probleem, als het 1 januari 2013 nog niet in bekrachtigd is, maar later in het jaar, is dat voor mij een duur geintje. Namelijk in januari verloopt mijn paspoort. Dan nog heb ik een haarwerk tegen die tijd, hoop niet dat dat ook dan nog eens een probleem gaat geven, het wordt op zo'n manier wel gecompliceerd hoor. Voor mij kan het ook niet snel genoeg er door heen zijn. Met ander dingen zijn ze in de Kamer er snel bij, maar als het om ons gaat dan laten ze het gewoon op zijn beloop.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Raisa »

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat deze regelgeving nog niet in januari komend jaar van kracht is.
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Anne1957 »

De wetswijziging is welliswaar naar de Tweede Kamer gestuurd, maar het zal de nieuwe Kamer zijn die er over gaat praten. Die komt niet eerder bijeen dan een dag of tien na de verkiezingen. Dus voor de 22ste gebeurd er niets (oude Kamer is op reces). Als het al door de Kamer is geweest moet het ook nog naar de Eerste Kamer. Zelf ga ik voor het gemak maar uit van 1 april of 1 juli.

Anne
pieta
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2012, 22:00
Gender: Trans MtF

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door pieta »

Zojuist navolgende email naar Alexander Pechtold gestuurd na eerder een persoonlijkere email met vergelijkbare tekst naar Linda Voortman te hebben gestuurd. Doen jullie mee? Pas 'm wat aan aan jou situatie en stuur 'm naar de partij van je voorkeur of beter nog ook naar andere partijen. Doen!!!

Beste Alexander,

Wij hebben elkaar na afloop van het COC verkiezingsdebat kort even gesproken over de noodzaak van een deskundige zoals in het toen nog niet bekende wetsvoorstel vermoed werd. Zoals je ongetwijfeld weet heeft staatssecretaris Teeven eindelijk woord gehouden door een voorstel tot wijziging van art 28 deel 1 BW naar de 2e kamer te sturen. Het voorstel is een enorme verbetering ten opzichte van de huidige wetgeving of eigenlijk inhaalslag, want de huidige wetgeving is eigenlijk onvoorstelbaar. (Toen ik er voor het eerst tegenaan liep was de eerste associatie die bij me opkwam: "Mengele WOII".) Het voorstel zou daarom zo snel mogelijk van kracht moeten worden. Vooral het vervallen van de eis tot permanente sterilisatie en geslachtsaanpassende operatie(s) en het vereenvoudigen van de procedure waarbij de rechter er niet meer aan te pas hoeft te komen is een geweldige vooruitgang. Ook het feit dan een wijziging van de voornaam in dezelfde procedure bij de ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden meegenomen is een applaus waard.

Toch heb ik en de nodige transgenders met mij een aantal bedenkingen:

De voorwaarde voor het kunnen wijzigen van het geslacht bij de burgerlijke stand is een verklaring van een deskundige dat er sprake is van een 'duurzame genderdysforie'. Het voorstel geeft vervolgens aan dat er bij algemene maatregel van bestuur een aantal deskundigen zullen worden aangewezen. Ik en vele transgenders met mij hebben grote bezwaren tegen deze eis en ik zal daar later nog op ingaan. Even ervan uitgaande dat deze eis zal blijven bestaan, dan is het heel erg noodzakelijk dat er middels de aanwijzing van de deskundigen nu eindelijk wat gedaan wordt aan de onacceptabele wachttijden. Dit kan eenvoudig door niet alleen de genderpsychologen/psychiaters van het VUMC en het UMCG als deskundigen aan te wijzen, maar bijvoorbeeld ook de genderpsychologen van de Psycho Informa Groep in Schoonhoven en de genderpsychologen/psychiaters waarmee zij samenwerken voor de 2nd opinion die volgens het huidige protocol vereist is. Beter nog zou het zijn wanneer de kwalificaties van een 'genderdysforie' deskundige zouden worden beschreven, zodat meer psychologen die aan die kwalificaties voldoen zich aan kunnen melden als deskundige. Daarnaast zou er een einde gemaakt moeten worden aan de huidige situatie dat een verklaring van bijvoorbeeld het internationaal zeer gerenomeerde genderteam in Gent in Nederland niet wordt erkend.
In het kader van de deskundige is het overigens ook geheel onduidelijk wat dan het protocol gaat zijn voor de beoordeling van de duurzaamheid van de 'gender dysforie'. Het huidige wetsvoorstel spreekt zich hier niet over uit en ook al kan ik me voorstellen dat zoiets niet in de wet geregeld wordt, is er toch grote behoefte aan dat daar duidelijkheid over komt. In het kader van het beperken van de kosten van de gezondheidszorg, er zitten flinke financiele consequenties aan en als het aan de deskundigen overgelaten wordt, die hebben financieel belang bij het zo lang mogelijk laten duren van de diagnostiek. Aan de andere kant zijn er de transgenders, die hebben om te beginnen duidelijkheid nodig: Is dat na het deel van de diagnostiek waar in de huidige procedure het 'groen licht' voor hormonen wordt gegeven? Of is dat pas na de huidig gebruikelijke 'real life experience' (RLE)? In het eerste geval zou het zonder de ~2-jarige wachttijd van het VUMC na 4 - 6 maanden zijn. Als het na de RLE is, pas na 1.5 jaar (zonder wachttijden). Of wordt het protocol dat van de 2nd opinion psycholoog/psychiater, d.w.z. na een tot twee gesprekken? Één en ander maakt nog al wat uit! Het zal je duidelijk zijn dat als de deskundige-eis blijft bestaan mijn voorkeur uitgaat naar de laatste variant. Of als het nou per-se moet de eerste (vooropgesteld dat de huidige wachttijden verdwijnen). Het moeten doormaken van de RLE zonder dat je naam en genderidentiteit in paspoort en/of identiteitskaart is aangepast, levert nu zoveel praktische en psychologische problemen op dat daar toch echt een einde aangemaakt zou moeten worden! NB een vriendin van mij heeft hiervoor drie uur in een cel op Schiphol mogen doorbrengen.

Ik moet je bekennen dat het me wat duizelt bij de voorstellen rond het ouderschap met een transgenderouder. Wat ik er van begrijp komt bij mij als nodeloos kwetsend voor. Nodeloos omdat ik nergens een steekhoudende argumentatie aantref waarom er in plaats van "moeder" en "vader" niet de term "ouder" gebruikt kan worden. Ik weet uit eigen ervaring hoe dat je steeds weer confronteert met die jaren waarin je met een opgelegde, foutieve genderidentiteit moest leven! Iets wat je zo graag achter je zou willen laten!

Wat een enorme omissie is dat het voorstel geen plaats inruimt voor de gender queers of hoe ze ook allemaal mogen heten, die transgenders die niet in de hokjes vrouw of man kunnen of willen passen... Heel schrijnend want dat is een groep die het nog moeilijker heeft dan de transmannen en -vrouwen!

Het huidige voorstel noemt een zogenoemd “vast verandermoment”, d.w.z. op 1 januari of 1 juli van enig jaar na de plaatsing ervan in het Staatsblad voor de inwerkingtreding. Jammergenoeg geeft dat dan direct weer aan dat het kabinet niet begrijpt hoe belangrijk deze wetswijziging is voor de betrokkenen. De brief nr. 309
van de minister van Justitie van december 2009 waarin de verbreding van de systematiek van Vaste Verandermomenten (VVM) wordt aangegeven, geeft in paragraaf 2.4 een duidelijk mogelijkheid om in dit geval hier van af te wijken, namelijk Uitzonderingsgrond 1 (Hoge c.q. buitensporige) private of publieke voor- of nadelen van vertragingen of vervroeging van invoering, eerste bullet • Indien doelgroepen gebaat zijn bij spoedige inwerkingtreding. Ik kan je verzekeren dat hiervan sprake is!!

Tot slot wilde ik toch nog even terugkomen op de vermeende noodzaak van de 'genderdysforie deskundige'. Allereerst is de voorgestelde wetswijziging al direct gedateerd door van 'dysforie' te spreken. En dat terwijl het Europarlement zich oktober vorig jaar in grote meerderheid uitgesproken voor het verwijderen van transgender uit de categorie van geestesziekten en gedragsafwijkingen in de nieuwe editie van de internationale ziektenclassificatie ICD van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO <http://alles-over-genderdysforie.blogsp ... r-als.html>.
Wat betreft de noodzaak voor een verklaring van een genderdysforie deskundige, ik doorloop zelf nu sinds een jaar de 'procedure' bij een genderpsycholoog die uiteindelijk moet leiden tot 'groen licht' voor de benodigde operatie(s). Ik ben door de eerste fase van de diagnostiek heen ('groen licht' voor de hormonen) en wat me vooral opviel is hoe eenvoudig het zou zijn om de 'deskundige' om de tuin te leiden als je wat verstand van zaken hebt. Uiteindelijk weet elke trans wat de 'gewenste' antwoorden zijn. Ik heb me vooral geamuseerd. Maar wat ook duidelijk was, is de afhankelijkheid van de 'deskundige' die veel mensen zullen voelen. Ik ben het proces ingegaan net zoals ik m'n hele leven leidt met dat ik dat niet zou accepteren, me daar niet van afhankelijk zou laten zijn, maar voor veel mensen ligt dat anders. Dat blijkt keer op keer tijdens de Transvisie avonden... Heel kwalijk en het interfereert ook enorm met de geestelijke gezondheidszorg die een aantal transgenders rond het 'uit de kast' komen nodig hebben. Kortom voor mij een belangrijke reden waarom ik groot voorstander ben van het laten vervallen van de deskundige eis!
Een veel gehoord argument tegen is dat 'iedereen dan zomaar zijn/haar genderidentieit kan veranderen'. Gezien de lage maatschappelijke acceptatie van transgenders is het niet bepaald iets dat je voor de grap doet. Dan worden ook wel zwakbegaafden genoemd. Mij lijkt het dat zolang iemand in andere opzichten voor de wet handelingsbekwaam geacht wordt, ook dat geen argument is.
Zelfs onder transgenders wordt dan de relatie met 'veiligheid' (security) gelegd, maar steekhoudende argumenten heb ik nog steeds niet gehoord. Dit weekend nog hebben we met een groepje van vier transen gegrapt dat we aangifte van identiteitsfraude tegen elkaar zouden gaan doen op het politiebureau. Uiteindelijk reis ik nu al meer dan een jaar de wereld rond met een paspoort en een identiteitskaart met een "M" terwijl ik uiterlijk (en innerlijk!) zolang je niet in mijn ondergoed kijkt toch echt wel een "V" ben. Recentelijk heb ik beide vernieuwd, omdat de pasfoto nog stamde uit de tijd voor mijn transitie en mijn huidige uiterlijk zodanig afweek dat zelfs goede kennissen mij niet herkennen. Ik was achteraf verbaasd hoe eenvoudig het geweest zou zijn voor iemand die mijn paspoort had gestolen en een beetje op mij lijkt om mijn paspoort bij burgerzaken te vernieuwen en dan met zijn/haar vingerafdrukken... En moet een man die lang haar en een zware baard laat groeien, zijn paspoort vernieuwen en hoe weten we dan dat hij dezelfde persoon is? Kortom het huidige systeem is al lek.
De reden dat ik wat terughoudend ben met de wens om de deskundige te laten vervallen, is dat ik ook tijdens het verkiezingsdebat bij het COC in Amsterdam merkte dat daarvoor de nodige watervrees is bij diverse politieke partijen en ik in geen geval het van kracht worden van de wetswijzing wil vertragen! Het is echt urgent!

Overigens, ik gaf het deels al aan, het laten vervallen van de 'deskundige' zou ook flink wat zorgkosten besparen in de gevallen zoals de mijne waar geen geen begeleiding van een genderpsycholoog nodig is. En overigens zou naar mijn idee ook het verstrekken van hormonen en de bijbehorende bloedonderzoeken door de huisarts gedaan kunnen worden met de endocrinoloog op afstand beschikbaar voor het geval de bloedwaarden te veel gaan afwijken.

Het is uiteindelijk een heel verhaal geworden en er zullen ongetwijfeld nog gaten in zitten. Ik hoop dat je er wat mee kan en mocht je nog vragen hebben, ik geef graag nadere toelichting en kom zo nodig met alle liefde naar Den Haag. In elk geval hoop ik dat je je uiterste best gaat doen om het wetsvoorstel nog dit jaar door de beide kamers te krijgen!!

Groetjes, Pieta

Pieta Kluytenaar