Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Gwendolyn »

Heleen schreef:Ben wel benieuwd in hoeveel gevallen het daadwerkelijk geklukt is. Dus, dat mannelijke trekken in het gezicht bij een transvrouw (of andersom bij een transman) daadwerkelijk tot een machtiging voor aangelaatschirurgie geleid hebben. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Heleen, dat klopt, ik vermoed........ :fpalm: dat er geen één dat ( volledig ) vergoed zal krijgen. Al hebben velen van ons M>V wel overduidelijk mannelijkheden in het gelaat, en voor de V>M idem, al zal dat vermoedelijk bij de V>M veel minder het geval zijn. ik ken een trans vrouw die wel wat hulp zou kunnen gebruiken, en ik zelf ook misschien wel wat, en die dame heeft 0 op het request gekregen.

Ik denk dat die check lijst erg streng opgesteld is, en vooral subjectief. Want uiteindelijk als jij aangeeft problemen met mannelijk trekken in het gelaat, zou dat steek houdend moeten zijn, ondersteund door psychiaters die jouw begeleiden.

Wie het wel vergoed heeft gekregen, melding daarvan zou op prijs gesteld zijn.

Gwendolyn
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Alexandra »

Heleen schreef:Ben wel benieuwd in hoeveel gevallen het daadwerkelijk geklukt is. Dus, dat mannelijke trekken in het gezicht bij een transvrouw (of andersom bij een transman) daadwerkelijk tot een machtiging voor aangelaatschirurgie geleid hebben. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Ik heb er inderdaad ook nooit iets van vernomen bij het VU. Maar het staat wel in de voorwaarden/aanbevelingen van het CVZ die ik vorig jaar in z'n geheel heb doorgespit. Het heeft dus enige waarde zodra het CVZ dit bepaald. Ik zal kijken of ik het nog kan terug vinden, anders kun je zelf ook even zoeken in de publicaties van het CVZ. Maar dat er met een puntenstelsel wordt gewerkt is zeker. Ik vraag me dan wel af wie dat binnen het VU gaat bepalen. Een ding is wel zeker: meerdere personen moeten onafhankelijke punten geef over hoe mannelijk het gelaat is en daar komt dan een cijfer uit die het CVZ hanteert. Ik zal het is voorleggen bij het VU als ik er binnenkort weer ben.

Ik ben trouwens zelf al een tijdje bezig met voorbereidingen voor een FFS. Qua kosten zal ik op de 11K uitkomen, veel minder dan ik in eerste instantie had verwacht.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Aster »

Jessy schreef:Even offtopic, een stembandoperatie zou ik echt wel afraden. Je stem wordt er enkel hoger van, maar hoger is nog niet automatisch vrouwelijker. Komt veel meer bij kijken, probeer het eerst maar met enkel logopedie.
Het risico bij stembandoperatie is ook niet te onderschatten, als daar iets mis gaat zul je nooit meer kunnen spreken.
Klopt....ik ken een MTF die al een hoge stem had maar koste wat kost een stemband operatie wilde, die ze uiteindelijk ook kreeg.

Resultaat: een hogere stem....die niet vrouwelijk klinkt omdat ze vlak en monotoon spreekt, zonder stembuigingen etc zoals een man...met een hoge stem.

Er zijn namelijk genoeg mannen met een hoge stem die niet per definitie als vrouwen klinken.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Aster »

Sasha schreef:
Heleen schreef:Ben wel benieuwd in hoeveel gevallen het daadwerkelijk geklukt is. Dus, dat mannelijke trekken in het gezicht bij een transvrouw (of andersom bij een transman) daadwerkelijk tot een machtiging voor aangelaatschirurgie geleid hebben. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk weinig.
Ik heb er inderdaad ook nooit iets van vernomen bij het VU. Maar het staat wel in de voorwaarden/aanbevelingen van het CVZ die ik vorig jaar in z'n geheel heb doorgespit. Het heeft dus enige waarde zodra het CVZ dit bepaald. Ik zal kijken of ik het nog kan terug vinden, anders kun je zelf ook even zoeken in de publicaties van het CVZ. Maar dat er met een puntenstelsel wordt gewerkt is zeker. Ik vraag me dan wel af wie dat binnen het VU gaat bepalen. Een ding is wel zeker: meerdere personen moeten onafhankelijke punten geef over hoe mannelijk het gelaat is en daar komt dan een cijfer uit die het CVZ hanteert. Ik zal het is voorleggen bij het VU als ik er binnenkort weer ben.

Ik ben trouwens zelf al een tijdje bezig met voorbereidingen voor een FFS. Qua kosten zal ik op de 11K uitkomen, veel minder dan ik in eerste instantie had verwacht.
Ik ken een MTF die (jaren geleden!!) haar voorhoofd, neus en kaakhoeken door dr Beckting vergoed en wel in de VU heeft laten doen...dwz: dr B deed het botgedeelte maar niet het huidgedeelte, waar daar had ie geen kaas van gegeten.

Resultaat: idd een bijgewerkt voorhoofd, neus en kaakhoeken maar...een zakkende want 'te groot geworden' gezichtshuid die het botresultaat teniet deed.

Ze heeft er na haar boven en onder oogleden laten liften omdat de huid daar ook gezakt was en heeft een voorhoofds en lower facelift nodig.

Overigens is FFS een hulpmiddel en geen wondermiddel. Als het goed is verzacht het je gezicht maar als je groot/lang/grof gebouwd bent en je hebt een (uitgesproken) mannelijke motoriek....dan zal het niet veel doen vwb passabiliteit.
Ik ben trouwens zelf al een tijdje bezig met voorbereidingen voor een FFS. Qua kosten zal ik op de 11K uitkomen
Welke procedures bij welke chirurg(en) dan?
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Aster »

Marlies160264 schreef:Dank jullie wel voor jullie reacties. Toch vind ik dat er wat ons betreft nog genoeg kan veranderen. Per slot van rekening worden wij in een aantal opzichten gelijk op 1 hoop gegooid met biologisch geboren vrouwen. Wat zij dus niet krijgen vergoed wij ook niet. Ik vind toch wel dat daar duidelijk eens een verschil voorgoed in gemaakt moet gaan worden.

Over dat inspuiten van plasma dat vertelde mij een buurvrouw, en dat blijft dan ook blijvend onder je huid zitten, dus de verandering is permanent. Dat schijnt ook volgens haar op televisie geweest te zijn.

Aster schreef:
Plasma inspuiten bij jukbeenderen zodat mijn gezicht vrouwelijk wordt
Waar haal je dat vandaan? Daar heb ik nog nooit van gehoord, (bloed?)plasma als filler...
Ehm....een 'plasma' verhaal van een buurvrouw zou ik maar niet te serieus nemen hoor.

Wat wel regelmatig op tv wordt besproken zijn de horrorverhalen over permanente fillers zoals bio alcamid, dermalive, aquamid enz.
Dwz: het is idd permanent in die zin dat de onstekingen, gaandeweg groeiende bulten, vervormingen en overige ontstekingsreacties op termijn idd permanent zijn.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Alexandra »

Aster schreef:
Welke procedures bij welke chirurg(en) dan?
Heb onlangs een foto-setje naar Dr. Bart van de Ven gestuurd. Die heeft ze bekeken en kwam uit op deze procedures: Rhinoplasty, Canthopexy, Liplift, Lipofilling en forehead recontouring.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Aster »

Sasha schreef:
Aster schreef:
Welke procedures bij welke chirurg(en) dan?
Heb onlangs een foto-setje naar Dr. Bart van de Ven gestuurd. Die heeft ze bekeken en kwam uit op deze procedures: Rhinoplasty, Canthopexy, Liplift, Lipofilling en forehead recontouring.
Dan is 11.000 euri idd niet zo duur....maar zijn de operatiekamerkosten, anesthesie, medicijnen, verblijf in kliniek dan wel meegerekend?
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Alexandra »

Ja, alles inclui.

Alleen weet ik niet of ik forehead recontouring wil hebben. Ze maken namelijk een incisie bij de gehele haargrens en trekken dan de huid van het voorhoofd over je neus, dan halen ze een stuk bot eraf die ze dan gaan bijschaven en monteren dat stuk bot met titanium schroefjes terug. En dit alleen maar voor de "brow bossing". Ik vind het wel erg heftig allemaal, en het schijnt dat het litteken er heel lang over doet om te helen.

De Rhinoplasty, Canthopexy, Liplift, en Lipofilling (lip) wil ik sowieso wel hebben.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Aster »

Sasha schreef:Ja, alles inclui.

Alleen weet ik niet of ik forehead recontouring wil hebben. Ze maken namelijk een incisie bij de gehele haargrens en trekken dan de huid van het voorhoofd over je neus, dan halen ze een stuk bot eraf die ze dan gaan bijschaven en monteren dat stuk bot met titanium schroefjes terug. En dit alleen maar voor de "brow bossing". Ik vind het wel erg heftig allemaal, en het schijnt dat het litteken er heel lang over doet om te helen.

De Rhinoplasty, Canthopexy, Liplift, en Lipofilling (lip) wil ik sowieso wel hebben.
Ik heb mijn voorhoofd eind 2004 door dr C laten doen. Het litteken is aanvankelijk 'angry red', dan 'angry pink' dan lichtroze en uiteindelijk blijft een heel dun wit lijntje over van minder dan 1mm...na ongeveer een half tot een heel jaar.

Vergis je trouwens niet over de effecten van oa voorhoofds FFS....die halve tot hele cm verschuiving in je gezicht doet andere dingen tevoorschijn komen of benadrukken.

Zoals dat je ogen 'voor in je gezicht' komen te liggen omdat de overkapping weg is. En dat dat je jukbeenderen EN je onderkaak en kin accentueert.

Als het goed uitgevoerd wordt door een kundig FFS chirurg dan stellen de littekens die overblijven niets voor hoor.

Oh, enneh, een Canthopexy...is makkelijk uitgevoerd maar of het met de vorm van je oogkassen overeen komt is maar de vraag.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Worden deze behandeling/operaties vergoed ?

Bericht door Alexandra »

Waar heb jij het laten doen Aster? en heb je nog andere FFS procedures ondergaan?
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb