Simão schreef: 07 nov 2018, 11:13
Ik begrijp waar je heenwilt, maar een homo man is bv in sommige situaties dan toch nog prettiger dan bv een lesbische vrouw.... als je dan gaat kijken naar hoe prettig je je voelt bij mensen van bepaalde beroepen. En waar plaats je dan intersexe, androgene of genderfluid mensen bv?
hmm, ik denk dat commercieel gezien dat niet zo opgaat en er best grote lijnen zijn te zien.
over intersex, androgene en trans mensen : wij passen vaak wel of niet, in dit plaatje, ondanks onze gevoelens over gender. Waar ik deze groepen dus plaats is waar de perceptie ligt.
Je kan de gemiddelde mens 100 x vertellen dat iemand die voor hen klinkt en eruit zit als een man, een vrouw is en dus precies waarvoor ze komen, maar zo werkt de wereld niet. In persoonlijke sfeer zijn we allemaal de moraalridders en steun aan bekenden, maar zeggen dat je geen voorkeur hebt voor uiterlijk, geslacht, (vul elke voorkeur in) etc, bij bepaalde diensten met vreemden is niet echt eerlijk denk en daarom het niet bevoegen van diensten hun voorkeur neer te leggen ook niet.
Naar mijn idee, laat je eigen voorkeur daarnaast zien, dat (als je de grote lijnen in de maatrschappij bekijkt) dat voorkeur niet strict persoonlijk is en niet af te dwingen hierdoor. Geen vermelding van geslacht waar niet nodig is oke (dit zijn de meeste beroepen), maar wanneer ik met een psycholoog wil praten over mijn transitie naar vrouw, sorry maar dan wil ik een vrouw. Als ik in intieme sfeer kom tijdens een massage, dan wil ik een vrouw.
De wereld is qua karakter door het verschil in culturen en spanningen tussen man en vrouw, denk ik niet genoeg vredig om dit soort dingen even te veranderen.
Er zijn gewoon beroepen waar door bepaalde spanningen om geslacht wordt gevraagd en die zijn nodig. 100 mensen laten komen en 50 afwijzen door hun geslacht om precies het geen wat je vraagt te kunnen aannemen en regels over geen geslacht vermelding te omzeilen, lijkt me niet realistisch.
Als je een model zoekt, kan je heel veel dingen zeggen over gender neutrale kleding, kleding is niet gemaakt voor man of vrouw, etc etc, maar iemand die de kleding maakt heeft een vorm in gedachten. Niet alles staat iedereen even goed, hoeveel openheid van geest je ook hebt.
IK kan genoeg voorbeelden verzinnen waarom het belangrijk kan zijn.
Aan de ene kant hebben we natuurlijk de strijd tegen de gender hokjes, het strijden tegen onnodig vermelden van op paspoort en alle document, de strijd tegen de stereotypen. Aan de andere kant :gevoel, andere mensen en wij zelf die in de hokjes leven, anderen en wijzelf die herkenning willen voor ons hokje.
Het hele idee alleen al van het niet vermelden van geslacht op een paspoort is een idee dat puur uit onze hoek komt(androgeen, intersex en transen).
Voor de meesten is het namelijk puur een biologische(gekaderde) beschrijving, waar transen, intersex dit kader ontspringen of het belang van het kader ter discussie stellen. We kunnen best wat trappen tegen systeem dat er is nu, maar onze ogen dicht doen voor wat wij en ook anderen zien en voelen, is denk ik niet een goed idee.