Is je gender identiteit ooit verschoven?

Pas ik nou in een hokje of niet?

Is je gender identiteit ooit verschoven?

Ja, ik was eerst androgyne, nu MTF of FTM.
6
15%
Ja, ik was ooit transgenderist, nu MTF of FTM.
3
8%
Ja, ik deed ooit aan travestie, nu MTF of FTM.
6
15%
Ja, ik had geen gender gevoel/identiteit, nu MTF of FTM.
3
8%
Nee, ik ben altijd androgyne geweest.
1
3%
Nee, ik ben altijd transgenderist geweest
1
3%
Nee, ik ben altijd MTF of FTM geweest.
10
26%
Nee, niet verschoven. (toelichten mag)
9
23%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Alexandra »

Gabriël schreef: Nu heb ik gewoon een vrouwelijk lichaam en identificeer ik me met androgyn omdat ik me zo voel, maar na mijn transitie als ik mijn borsten weg heb, baarmoeder eruit maar nog wel een vagina behoud, dan zou ik er ook lichamelijk uitzien als een mix van man en vrouw (en dus androgyn).
Dus ik zal dan gewoon in de poll androgyn invullen. :)
Aha, dat is duidelijk. :) Ja androgynie is altijd een wat vage term geweest, vooral sinds de jaren 70, met David Bowie en dergelijke, er werd een soort modeterm van gemaakt. Terwijl het voor Bowie natuurlijk gewoon een "act" was. Dat is wat me steeds in verwarring brengt met personen die bij geboorte er zowel vrouwelijk als mannelijk uitzien (mix, en soms intersexed) maar dan geen lichamelijk aanpassingen willen. Ze voelen zich prima in hun vel. Maar, er kunnen er ook zijn die dan wel het transgender traject in springen. Volgens mij, als je dan lichamelijk aanpassingen wenst, kom je op het terrein (volgende de medici althans) van transgender-> transgenderist (deels, geen srs) -> transseksueel (compleet, en wel srs). In die volgorde van het aantal aanpassingen.

Toch? :)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Alexandra »

Mark schreef:Ik moet zeggen dat mijn situatie er niet echt bij zit, het is meer: eerst niet lekker in mijn vel, ''anders'' -> man.

Ik kwam er op mijn 19e eigenlijk achter. Heel raar, ik was aan het stofzuigen en opeens viel het kwartje. Zonder enige aanleiding :|
Hi Mark, dat is niet eens zo heel raar hoor. :)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij stofzuigen denk ik ook vaak aan Freddie Mercury :-)
Irene
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Laurens2 »

Lmao, toen ik de titel zag wist ik meteen wat je bedoelde Hedwich. Geweldig! Was ik zelf niet op gekomen. :D :D
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Gabriël »

Sasha schreef:Aha, dat is duidelijk. :) Ja androgynie is altijd een wat vage term geweest, vooral sinds de jaren 70, met David Bowie en dergelijke, er werd een soort modeterm van gemaakt. Terwijl het voor Bowie natuurlijk gewoon een "act" was. Dat is wat me steeds in verwarring brengt met personen die bij geboorte er zowel vrouwelijk als mannelijk uitzien (mix, en soms intersexed) maar dan geen lichamelijk aanpassingen willen. Ze voelen zich prima in hun vel. Maar, er kunnen er ook zijn die dan wel het transgender traject in springen. Volgens mij, als je dan lichamelijk aanpassingen wenst, kom je op het terrein (volgende de medici althans) van transgender-> transgenderist (deels, geen srs) -> transseksueel (compleet, en wel srs). In die volgorde van het aantal aanpassingen.

Toch? :)
Ja je hebt inderdaad ook mensen die zich dan (tijdelijk) wat androgyn kleden, maar zich zelf wel duidelijk als man of vrouw zien, maar door de media verder wel als 'androgyn' wordt bestempeld. Zoals Bowie inderdaad. Maar tegenwoordig wordt een mannelijke man die een dun randje oogpotlood draagt ook al androgyn genoemd. En dan vind ik zelf dat de term te losjes wordt gebruikt en het te ver van de orginele kern/betekenis af begint te staan. En dat maakt het alleen maar verwarrender.

Wat ik heb gelezen is dat veel intersexed mensen zich juist weer niet als androgyn zien en de meesten zich toch man óf vrouw voelen.

En ja, je hebt mensen zoals Andrej Pejic die er androgyn uitzien, maar lichamelijk wel gewoon een eenduidig geslacht hebben en verder ook geen lichamelijke aanpassingen willen.

Ik denk dat het verschil tussen androgyn en transgenderist zit op de levels waarop zij zich afspelen. Androgyn is hoe je je voelt/jezelf ervaart, en transgender/transgenderist/transsexueel is de medische stappen die je onderneemt om je lichaam aan te passen naar hoe je je voelt. Dus een androgyn kan besluiten om het volledige transitieproces in te gaan, of een deel, of niet. Net zoals een FtM of een MtF zich zoals het andere geslacht kan voelen en zo kan leven zonder medische stappen en dus niet transseksueel is maar transgender.
En dan zou ik dus zowel androgyn zijn als transgenderist.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Alexandra »

Klinkt prima Gabriël. :)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dat is mijn grootste bezwaar tegen al die hokjes, dat iedereen daar zhaar eigen definities aan geeft en daar conclusies aan verbindt
Irene
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Alexandra »

Ik begrijp wat je bedoeld Irene. Het zijn medische hokjes.

Er zijn ook mensen die zich identificeren als tri-gender. Dus: Man, vrouw, en geen van beide in één. Alleen hoe vat je zoiets samen, zodra je een behandeling voor genderdysforie wenst? enig handvat/hokje lijkt me dan toch gewenst? Ik heb een hekel aan hokjes, maar het hokje "vrouw" is toch het hokje waar ik me thuis voel.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Gabriël »

Ja, met tri-gender wordt het inderdaad lastig. Net zoals genderfluid, dat de persoon zich het ene moment (of dag) mannelijk voelt, de volgende vrouwelijk, soms ook tussenin..
Ik ben nog niet heel veel mensen tegen gekomen die zich als tri-gender of als genderfluid beschouwen, maar van degenen die ik online ben tegengekomen waren ze ok met hun lichaam; ze wensten dus geen medische ingrepen en uitte hun gender via kleding. (en soms hulpmiddelen zoals nepborsten, broekvulling, binders, etc)

Ik vind hokjes soms handig omdat het handvatten geeft en duidelijkheid. (voor jezelf en voor anderen als je iets moet uitleggen) Toen ik wist van het label androgyn kon ik gerichter opzoek naar mensen met dezelfde ervaringen. Maar zodra een hokje/label je begint te limiteren, dan laat ik het vallen en probeer ik niet meer in hokjes te denken. Uiteindelijk blijf ik gewoon ik.
Gebruikersavatar
veronick
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:41
Gender: Trans MtF
Locatie: aan de grens met maastricht ( belgie dus )

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door veronick »

ik heb al op heel jonge leeftijd die vrouwelijke gevoelens gehad , ik had ook altijd een heel sterker band met de meisje en werd altijd gepest door de jongens omdat ik anders was . ik had toen ook enorm veel last van mijn adhd .
ik heb het vanaf mijn 1 de jaren proberen weg te duwen , maar op mijn 30 ste heb ik er voor het eerst over gesproken met een heel erg goede vriendin , zij nam het heel goed op en is zelfs de zondag erop gaan winkelen met mij .
ik ben er steeds meer en meer gaan van genieten van het gewoon als vrouw te zijn , ik werd steeds dan gelukkig .

nu zit ik in de transitie na 7 jaar er voor het eerst uit te komen tegen over een vriendin . maar het is wel moeilijk de laaste tijd .
veel angsten en verdriet . maar ik moet er gewoon voor gaan . alleen mijn ouders hebben het er nog steeds moeilijk mee en aanvaarden niet mijn trans gevoelens