Autigender

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Autigender

Bericht door Saskia-Vince »

ThornTundra schreef: 22 mei 2023, 01:09 Het is in principe een xenogender, een gender dat valt buiten de gebruikelijke perspectieven van genderervaringen (mannelijk, vrouwelijk, androgeen). Ik zit toevallig in een community waar de grenzen van identiteit heel erg worden gepusht. Daar betrekken veel mensen hun gender met dieren, zoals wolfgender of katgender. Tuurlijk kun je je op zo'n moment de vraag stellen wat gender dan uberhaupt nog betekent, maar naar mijn weten is dat ook een beetje de essentie: je mag zelf weten hoe jij je gender wilt omschrijven. Dus als autisme daar een grote rol bij speelt, waarom ook niet?
Maar zoals jij zegt katgender dat is toch ook hoe iemand zich voelt?
Ik heb daar wel eens naar gegoogled ( om dat in de lhbti groep waar ik de meetings van bezoek iemand is de zich geen man/vrouw voelt maar ook geen mens maar een felidae ) en kwam ik dit tegen, https://www.bodyandsoul.com.au/mind-bod ... 9-VpdLqSd8 .
Na dit gelezen te hebben vindt ik dit niet echt gek of zo ( wat ik eerst wel vond toen die persoon er voor uitkwam in de groep dt hen een felidae is ) dat jij je ook zo kan voelen en denk dat dit ook wel weeer onder de non-binaire paraplu kan vallen, dat niet alleen het geslacht passend is maar ook het menselijk ras.
Maar hoe ver kan je daar in gaan?
In onze groep wordt hen inmiddels al felidae/poes beschoud/genoemd en noemen we hen met diens nieuwe voornaam Cymric ( zoals hen genoemd wil worden Cymric is een kattenras met een dikke vacht ) maar hen wil nog veel verder gaan in het kat zijn, heeft inmiddels toestemming van de rechter om de geslacht naar x te veranderen, zit nu in de 3 maanden wachttijd voor eventuele bezwaar, gaat Cymric als diens nieuwe voornaam laten registreren, hen wil zich ook laten chippen en registreren als felidae/Cymric in zoveel mogelijk katten/huisdieren registers, en wil deze registratie gaan aanvoeren als diens ware identiteit, en wil de chip als diens echte paspoort gaan beschouwen ( de andere is volgens hen maar een bijzaak voor de mensheid ) , ik vraag mij af of dat allemaal kan en mogelijk is, zet persoonlijk mijn vraagtekens er bij, maar nee zo raar of gek vindt ik dit niet en door google weet ik dat er meer zijn ( heb er zelf geen interesse in, maar vindt het wel een interessant inzicht ).
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8028
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Autigender

Bericht door Emma »

Toch denk ik wel dat dat over de grens van 'gender' heen gaat. Gender is het spectrum dat je hebt op de lijn die door de twee punten 'mannelijk' en 'vrouwelijk' heen gaat. Net zo voor expressie, geslacht en seksualiteit.

Het valt vast ergens onder een paraplu, maar ik ben het niet met je eens dat je het als een vorm van non-binairiteit gaat. Het is een heel andere schaal in een heel andere dimensie. Je kunt je ook poes of kater voelen dan toch? En da's knap binair.

Een vriendin van me had vroeger een labrador die voorzover we wisten een reu was mar zich als een teefje gedroeg. Het beest had ook de afmetingen van een teefje. Maar misschien was die alleen wat klein en homoseksueel? We zullen het wel nooit weten.

Waarmee ik maar zeggen wil: laten we nou niet zomaar een spectrum nemen en daar naar believen allerlei dimensies aan toevoegen. Je doet daar iedereen mee tekort: degenen die zich niet als mens identificeren stop je in een hokje dat niet past, en degenen die 'alleen maar' non-binair zijn doe je er ook niet allemaal een plezier mee, het is al lastig genoeg om uit te leggen wat dat is. Ook nog moeten uitleggen dat je je geen kat of hagedis voelt ljkt me een taak waar je echt niet op zit te wachten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Autigender

Bericht door Saskia-Vince »

Emma schreef: 15 jun 2023, 21:24 Toch denk ik wel dat dat over de grens van 'gender' heen gaat. Gender is het spectrum dat je hebt op de lijn die door de twee punten 'mannelijk' en 'vrouwelijk' heen gaat. Net zo voor expressie, geslacht en seksualiteit.

Het valt vast ergens onder een paraplu, maar ik ben het niet met je eens dat je het als een vorm van non-binairiteit gaat. Het is een heel andere schaal in een heel andere dimensie. Je kunt je ook poes of kater voelen dan toch? En da's knap binair.

Een vriendin van me had vroeger een labrador die voorzover we wisten een reu was mar zich als een teefje gedroeg. Het beest had ook de afmetingen van een teefje. Maar misschien was die alleen wat klein en homoseksueel? We zullen het wel nooit weten.

Waarmee ik maar zeggen wil: laten we nou niet zomaar een spectrum nemen en daar naar believen allerlei dimensies aan toevoegen. Je doet daar iedereen mee tekort: degenen die zich niet als mens identificeren stop je in een hokje dat niet past, en degenen die 'alleen maar' non-binair zijn doe je er ook niet allemaal een plezier mee, het is al lastig genoeg om uit te leggen wat dat is. Ook nog moeten uitleggen dat je je geen kat of hagedis voelt ljkt me een taak waar je echt niet op zit te wachten.
Misschien heb je wel gelijk, zit ook niet zo in die materie, en is het een totaal andere dimensie.

Maar als je googelt op de term " born with the wrong species " kom je ook weer termen als Non-binair tegen en dan naast de gebruikelijke term geen man geen vrouw, gebruiken ze het ook voor geen mens/homo-sapiens, misschien gebruiken ze de term non-binair dan ook wel verkeerd.
Ik heb ook gezien ( uit 2016 ) over een vrouw uit Noorwegen die claimde dat ze een kat is opgesloten in een menselijk lichaam, kwam later een artikel hier over tegen meende 2 jaar later na de video ( link kan ik niet zo vinden google geeft veel weer van hen ) daar in stond dat hen naar Denemarken was verhuisd, om dat hen daar gelegaliseerd kon worden als non-binair en een X in diens paspoort kon krijgen, dat was een tussenstep, om dat er niet veel regelgeving en beperkingen zijn nog voor deze gender, heeft hen zich daar na met behulp van de x registratie, zich heeft laten uitschrijven als mens/homosapiens en zich heeft laten registreren en beschrijven als feline waar mee hen legaal een feline was geworden met een volledige beschrijving als poes, ik bedoel maar....
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8028
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Autigender

Bericht door Emma »

Het lijkt me niet de bedoeling om Youtube, Insta of Tiktok dan maar als gezaghebbende bron te gaan nemen... niet dat we hier de wijsheid in pacht hebben hoor, maar we hebben er tenminste een discussie over. Met een video poneer je gewoon je eigen waarheid zonder praktisch zichtbare tegenspraak. Comments bij videos worden slecht gelezen, zeker voor wie op zoek is naar bevestiging van de eigen overtuiging.

Hoe dan ook, ik kan me de gedachtengang voorstellen. Je voelt je niet thuis bij de mensenmannen en mensenvrouwen. Maar dat is niet omdat je je niet bij de mannen of vrouwen thuisvoelt en dus non-binair zou kunnen zijn, want bij de non-binaire mensen voel je je dan ook niet thuis, anders zou je toch stiekem mens zijn. Dat wij als transgendergemeenschap, en in het bijzonder de groep non-binaire mensen gemiddeld genomen uiterst accepterend en ruimdenkend zijn betekent voor mij niet dat het dan ook maar een vergaarbak moet worden voor alles waar we ons geen raad mee weten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Re: Autigender

Bericht door ThornTundra »

Zoek het woord Therian op en je komt mij tegen ;)
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Autigender

Bericht door Saskia-Vince »

ThornTundra schreef: 18 jun 2023, 15:31 Zoek het woord Therian op en je komt mij tegen ;)
Ben je tegen gekomen op YouTube:-) jammer dat je video’s in het Engels zijn, zo goed ben ik daar nog niet in Hi :-)
Misschien eens leuk om een Nederlandse video te gaan maken met een duidelijke uitleg wat dat allemaal is.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud