Pagina 2 van 2

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 17:37
door Anon20200101
AJpoekie schreef: 30 mar 2019, 17:06 Daniet, het is wel handig om te weten dat ziekenhuizen je niet als patiënt willen aannemen als je niet binnen een bepaalde straal van het ziekenhuis woont. Ze kijken daarvoor gewoon naar je postcode (dat zei mijn therapeut).
Ligt er dus echt aan waar je woont, of je eventueel naar een ander ziekenhuis doorverwezen kan worden (zelfs al zou jij dat wel oké vinden, ondanks langere reistijd, meer kosten, etc.).
Dit geldt misschien in principe voor ALLE ziekenhuizen en andere zorginstellingen, maar hoeveel daarvan beroepen zich daadwerkelijk op dit voorrecht?
Ik heb nu vanaf 2002 mijn eigen verzekeringpolis, voorheen zat ik bij mijn ouders erin, of woonde ik in het buitenland, en heb nog geen enkele keer zelfs maar een strubbeling gehoord van een zorginstelling hierover.

Het is in beel grotere mate afhankelijk van zowel je verwijsbrief, je verzekeringspolis (natura vs restitutie), en een stuk minder of er dichter bij je in de buurt dezelfde behandeling wordt aangeboden.
Ik heb een restitutiepolis, en woon letterlijk op kruipafstand van een ziekenhuis (en heb er dan nog eens zo'n 30 - buitenpoli's en kinderziekenhuizen niet meegerekend - op kortere afstand van me dan Haga of Maxima), maar daar kan ik voor HRT (binnen transgender traject) niet terecht.

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 17:38
door Alice
Ik was in de veronderstelling dat dit alleen voor huisartsen geld i.v.m. rijtijd huisbezoek patiënt.

Toen ik in N-Brabant woonde kon ik behandeld worden in een Enschedee's ziekenhuis, is niet door gegaan omdat ik geen vertrouwen had in de kennis en kunde van die chirurg daar.

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 17:41
door Anon20200101
Ja, huisartsen en tandartsen maken hier wel geregeld gebruik van; voor ziekenhuizen heb ik dit nog niet gehoord of meegemaakt, als is me wel bekend dat binnen de transgenderzorg het UMCG in Groningen er een postcodebeleid op nahoudt/nahield.
(is dit nog steeds zo? Ik heb een paar weken geleden gesproken met iemand op 30 autominuten van het VUmc vandaan die in het UMCG wordt behandeld)

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 21:05
door Daniet
Ik heb ook gekeken naar mogelijkheid om in UMCG voor een behandeling te gaan. Ik ben een randstadter en ze deden daar soort van moeilijk over "Het is niet eerlijk voor de mensen in Groningen" Die snap ik nog steeds niet. Maar ze hebben me niet geweigerd.

Had daarna Stepwork gevonden en 3 uur reizen was toch wel een beetje veel, maar het had in principe gekunt

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 21:07
door Anon20190508
Daniet schreef: 30 mar 2019, 21:05 Ik heb ook gekeken naar mogelijkheid om in UMCG voor een behandeling te gaan. Ik ben een randstadter en ze deden daar soort van moeilijk over "Het is niet eerlijk voor de mensen in Groningen" Die snap ik nog steeds niet. Maar ze hebben me niet geweigerd.

Had daarna Stepwork gevonden en 3 uur reizen was toch wel een beetje veel, maar het had in principe gekunt
Ik reis af en toe ook 2 uur heen en 2 uur terug voor 3 kwartier praten dat voor mijn gevoel weinig toevoegt aan mijn voortgang enzo, maar ach. Plan verder gewoon niks in die dag.

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 21:14
door Sander
Ik zat net even te kijken.
Ik heb een verzekering met vrije zorgkeuze. Alle endocrinologen benoemd in het rapport van de kwartiermaker staan ook gecontracteerd bij mijn verzekeraar. Ik zou dus zelf moeten kunnen kiezen.

HAGA is hemelsbreed dichterbij, maar Schiedam is minder reistijd. Als het hier 3-4 maanden duurt tot intake en ergens in Limburg 3 weken, dan maar wat langer in de auto 😉

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 30 mar 2019, 21:46
door AJpoekie
LauraHeleneN schreef: 30 mar 2019, 17:37
Dit geldt misschien in principe voor ALLE ziekenhuizen en andere zorginstellingen, maar hoeveel daarvan beroepen zich daadwerkelijk op dit voorrecht?
Ik heb nu vanaf 2002 mijn eigen verzekeringpolis, voorheen zat ik bij mijn ouders erin, of woonde ik in het buitenland, en heb nog geen enkele keer zelfs maar een strubbeling gehoord van een zorginstelling hierover.

Het is in beel grotere mate afhankelijk van zowel je verwijsbrief, je verzekeringspolis (natura vs restitutie), en een stuk minder of er dichter bij je in de buurt dezelfde behandeling wordt aangeboden.
Ik heb een restitutiepolis, en woon letterlijk op kruipafstand van een ziekenhuis (en heb er dan nog eens zo'n 30 - buitenpoli's en kinderziekenhuizen niet meegerekend - op kortere afstand van me dan Haga of Maxima), maar daar kan ik voor HRT (binnen transgender traject) niet terecht.
Ik weet niet of ziekenhuizen zich daar daadwerkelijk op beroepen.
Ik wilde alleen aangeven wat ik van mijn therapeut had gehoord, dat kan voor Daniet misschien helpen in zijn research (door contact op te nemen met zo'n ziekenhuis).

Zelf heb ik gewoon genoegen genomen met het ziekenhuis waar Stepwork me naar wilde verwijzen, wist ook niet echt wat ik anders kon. Had toen wel even gevraagd hoe dat zit met mijn vrije zorgkeuze (ook restitutie), maar ja dan moet je een endocrinoloog vinden die dit wil doen en dat willen er blijkbaar maar weinig. Maar nu lees ik van Sander dat er in het rapport van de kwartiermaker een aantal endocrinologen op een rijtje staan. Dat is wel goed om te weten. Dan kan je ook zelf het heft wat meer in handen nemen.

Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 28 mei 2019, 16:19
door Mingus
Heb precies hetzelfde hier. Twee maanden geleden doorverwezen naar het HAGA door Stepwork. Belde vandaag naar het HAGA, en ze kunnen mij of de brief nergens vinden en zeggen dat ik contact moet opnemen met stepwork. Wacht nu dus weer het antwoord af van Alwin Man (die mij heeft doorgestuurd.)


Verstuurd vanaf mijn FP2 met Tapatalk


Re: Problemen communicatie ziekenhuis

Geplaatst: 28 mei 2019, 17:27
door Ender
In mijn ervaring werkt het het beste als je vriendelijk blijft en blijft stressen dat dit heel belangrijk voor je is, en dat je duidelijkheid wilt. Vooral niet boos worden. Ik snap je ongeduld, maar een boze aanpak werkt (meestal) averechts. De ziekenhuizen hebben ook hun eigen protocol, de receptionist kan er ook niks aan doen dat de verwijzing niet goed is aangekomen, etc. Wat voor mij het meest hielp is om de betreffende poli vriendelijk te mailen, dan kunnen ze terugmailen wanneer ze tijd hebben en heb jij de tijd om het bericht goed te verwoorden.

Wat betreft dat ziekenhuizen een bepaalde postcode radius hebben is denk ik grotendeels niet waar. Weet niet precies hoe dat zit bij het genderteam in het UMCG, maar ik sta gewoon op de wachtlijst bij Van Loenen in MC Bloemendaal en ik woon in regio Groningen. Ik weet ook van meerdere transmensen in het noorden die bij het VU komen voor behandeling. Dat zullen wel allemaal aparte regeltjes zijn per dingetje (screening/surgery/ondersteuning/etc) per ziekenhuis.