Zorgkosten in NL en USA het hoogst

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door TheGirl »

TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door TheGirl »

Wie woont niet in Nederand? Waar dus verzekeringen goedkoper/duurder zijn of zelfs niet bestaan maar zorg via de overheid gaat?
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door Heleen »

In de UK heb je de NHS, the National Health Service, die volgens mij premievrij is voor inwoners van de UK. Maar, iemand betaalt het uiteindelijk. Is het niet via zorgpremie, is het wel via belastingen.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door Jessy »

In België zijn er ziekenfondsen en die liggen doorgaans wel een stuk lager geprijsd dan in Nederland. Keerzijde van de medaille is dat we hier medische kosten vaak zelf moeten voorschieten, en dat er remgeld is. Voor wie er niet mee bekend is, remgeld is een soort "eigen risico", oftewel een stukje van de medische zorg dat je uit eigen zak betaalt en niet terug vergoed krijgt.
Voor medicatie hangt het van het medicijn af. Sommige zijn volledig vergoed, sommige gedeeltelijk, en andere helemaal niet.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door Merle »

Ik woon er misschien niet, maar ik ben wel een klein beetje bekend met de Japanse gezondsheidszorg. Enkele opvallende feitjes:

Goedkopere zorg
Ten opzichte van Nederland betaald de Japanse overheid, ondanks een vele malen sterker zorgverbruikende en vergrijzde samenleving, 2.5% van het BBP (ongeveer €2.000,- per persoon uitgaande van het PPP) minder aan zorg.

Steng gereguleerd
Iedere twee jaar gaat het Ministerie van Volksgezondheid om de tafel zitten met medici om de prijzen van alle medische procedures en behandelingen (inclusief medicatie) voor de daaropvolgende twee jaar te bepalen en vast te stellen. Daarbij kan de overheid ook eventuele fluctuaties in kosten uit de voorgaande jaren corrigeren. Zo heeft de overheid in 2002, toen bleek dat er ineens heel veel MRI-scans meer werden verricht, de prijzen van die scans met 35% verlaagd (en inmiddels liggen die prijzen soms zelfs 15x lager dan in het Westen :mrgreen: ).

Non-profit
Per wet bepaald mogen zorginstellingen alleen als non-profit organisaties bestuurd worden, en ook nog eens door uitsluitend medisch personeel.

Keuzevrijheid
De patiënt heeft vrije keuze in de zorginstelling waar hij of zij behandeld wilt worden, waarmee de zorginstellingen ondanks hun non-profit karakter en de prijsafspraken gedwongen worden tot een vorm van concurrentie op basis van kwaliteit en service.

Eigen bijdrage / Co-pay
Afhankelijk van het gezinsinkomen en de leeftijd betaalt de verzekerde 10%, 20% of 30% van de kosten totdat een bepaalde maandelijkse drempelwaarde bereikt wordt, waarna de overheid vervolgens alles betaalt.

Correctie: Na het bereiken van de drempelwaarde wordt de eigen bijdrage niet kwijtgescholden, maar verlaagd tot 1%.

Niet zonder problemen
Hoewel de Japanse gezondheidszorg vaak als een voorbeeld van een goedwerkend zorgstelsel wordt aangehaald, is het zeker niet zonder problemen. Zo liggen de lonen van medici vaak zo laag (onder het mom van het dokter-zijn als eervol beroep) dat zij moeten overwerken en in enkele gevallen zelfs overbehandelen, omdat zij anders niet kunnen voorzien in hun basisbehoeften. Daarnaast komt door het ontbreken van wachttijden voor niet-dringende zorg de acute zorg in gevaar, waardoor er al weleens mensen in de wachtkamer zijn overleden. En zo zijn er eigenlijk nog wel meer problemen.
Laatst gewijzigd door Merle op 04 okt 2012, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Met veel liefs,
Merle
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door NaomiClareNL »

Dit artikel uit alweer 2010 is ook wel / nog steeds interessant:
Niet zorg maar zorgsysteem is te duur

Wat denken jullie, zou er een relatie zijn met het DBC?
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door Eva »

Stel je nu eens voor (helemaal hypothetisch natuurlijk) dat er voor 'het traject' een DBC-bedrag van rond de 9.000 euro's beschikbaar is. Stel je verder voor dat dit financieel niet uit kan.
Ik ga nog verder in mijn fantasie. Zou er misschien - heel misschien - een farmaceutisch bedrijf kunnen zijn dat bepaalde middelen graag aan de praktijk getoetst zou willen zien en daar (totale fantasie natuurlijk) wel wat fondsen tegenover wil stellen. Dan zou die 9.000 euro plotseling niet zo'n probleem meer zijn.
Er is natuurlijk wel wat creatief boekhouden nodig, maar dat kan.
Het zou ook betekenen dat je organisaties als de PIG zoveel mogelijk de ruimte moet beperken, want dat zou marktverstoring veroorzaken.
Initiatieven vanuit andere medische centra maakt het ook allemaal wat onoverzichtelijk, dus je maakt luidkeels wereldkundig dat er slechts twee erkende kenniskluizen (ander woord voor kenniscentra) op dit gebied zijn en dat anderen daar met hun vingertjes van af dienen te blijven.

Maar jah... allemaal fantasie.
Toch?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door NaomiClareNL »

Ik heb niet veel fantasie nodig om in dat geheel hypothetische geval te zeggen: proef mislukt, mag ik dan nu het echte, werkende medicijn?
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Nadine84
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:13
Gender: Trans MtF
Locatie: kerkrade , zuid limburg

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door Nadine84 »

Ik had afgelopen donderdag na een week eindelijk telefoon terug van cz ,
deze dame was ongelofenlijk aardig en begripvol , zo goed als alles zal dus vergoed worden door cz , inclusief alle logopedie lessen etc die er gaan volgen in de toekomst , als ik naderhad de hormonen heb , en dus mogenlijk nog andere plastishe chirurgie ga nodig hebben zoals bijvoorbeeld mijn gezicht nog net dat ene tikkeltje vrouwenlijker te doen , wordt dat getoetst door een cz arts of het wel of niet vergoed zal worden.
Tevens zei deze dame mij ook meteen dat zodra ik als Mevrouw wil worden aangesproken in dit traject ik maar hoefde te bellen of op kantoor langs te komen en het werdt geregeld. Weer iets wat ik dus niet had verwacht ! en dat notabene van cz .
Wees niet bang om jezelf te zijn, als je dit niet bent zorg dat je jezelf kunt worden.

verstop je niet voor anderen maar al helemaal niet voor jezelf.
X Nadine.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Zorgkosten in NL en USA het hoogst

Bericht door TheGirl »

De regering wil de topinkomens van de zorgverzekeraars beperken was op RTL vandaag.