Wel SRS, geen hormonen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Anon20230219 »

Emma schreef: 22 dec 2019, 20:25 Ik ken mensen waar de borstgroei blijvend was. Ik ken meer mensen die na het stoppen van vooral cypro bijna alles weer kwijtraakten. Precies zoals in de bijsluiter van de cypro vermeld staat, overigens.
Ja helaas ervaring mee, progesteron in de plaats genomen maar het effect van Cypro is meer ingrijpend.
anne1
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13:01
Gender: Vrouw

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door anne1 »

Wat toevallig. Dit is nu precies wat ik wou weten. Ik heb afgelopen jaar hormoonpleisters geplakt, maar raakte er volledig mijn levenslust door kwijt. Van alles geprobeerd, beetje eraf beetje erbij, niets hielp. Ik heb hierover met mijn endo gesproken en vroeg of ik mijn transitie ook met een testosteron spiegel mocht voortzetten. Zij heeft dit aan het genderteam voorgelegd en deze gaven aan geen ja en geen nee te zeggen. De endo gaf wel aan dat als er vervolgstappen in mijn transitie gezet worden, dat dit dan wel (samen met mij) en het gehele team besproken moet worden. Deze laatste toevoeging vond ik wel wat vreemd, want ik neem aan dat een vervolgstap (srs) altijd samen met de patiënt en het team wordt besloten lijkt mij. Terug komend op het onderwerp is het antwoord dus ja.
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Sophie89 »

Ik weet niet helemaal hoe ik je vraag moet interpreteren. Na een SRS veranderd de hormoonhuishouding wel, aangezien je endocriene klieren verwijderd die zich in de teelballen of eierstokken bevinden. Bijbehorende hormonen zullen afnemen, maar nooit 0 worden. Als je vraag gericht is op SRS zonder het gebruik van HRT, ook dat kan. In feite ga je dan in de overgang. Hierbij horen risico's, waaronder het eerder genoemde risico op het ontwikkelen van osteopenie met mogelijke doorontwikkeling tot osteoporose. En daarnaast de "gebruikelijke" overgangsklachten.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Tijgertje »

Ik denk dat de vraag moet zijn wel SRS geen hormoon wisseling. Dus testosteron blijven toedienen.
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Sophie89 »

Tijgertje schreef: 13 sep 2021, 13:38 Ik denk dat de vraag moet zijn wel SRS geen hormoon wisseling. Dus testosteron blijven toedienen.
In principe zou dat kunnen. Dat is bijna hetzelfde als dat iemand gecastreerd is en dat diegene het testosteron blijft aanvullen wat het lichaam zelf niet meer in die hoeveelheid aan kan maken.
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Wel SRS, geen hormonen

Bericht door Tijgertje »

Zo ongeveer ja. Ik heb hypogondisme en vul mijn testosteron 1x per 2 weken aan. Ik heb 6 maanden HRT geprobeerd, maar werd er neerslachtig, moe, emotioneel en depressief van. Ik voel me ook absoluut niet méér vrouw, zonder testosteron suppletie, dus erg veel toegevoegde waarde heeft oestrogeen voor mij niet. Los van dit alles zou ik wel heel graag mijn SRS willen ondergaan en "normale" borsten willen, vraag is alleen of ik het VU met me mee krijg, maar hoop daar eind september meer duidelijkheid over te krijgen.