Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

zuidwest schreef: 30 sep 2019, 22:21
Blue schreef: 30 sep 2019, 22:00 Ik werk in de ICT dus inderdaad technisch beroep, er werken wel vrouwen bij ons maar niet in mijn team.
Laatst hadden we een gast die een presentatie kwam houden voor een groep van 10 mensen (waaronder ik) , die sprak de groep aan met dame en heren terwijl die andere 9 toch overduidelijk mannen waren. De rest reageerde alsof ze het in keulen hoorde donderen terwijl voor mij wel duidelijk was dat ze mij als die ene dame aan had gezien.

Maar wat je zegt kan wel kloppen, veranderingen zijn zeer geleidelijk gegaan maar als ik foto van mezelf zie van toen ik daar begon (pre hrt) , lijk ik er niet eens meer op. Ik ben me natuurlijk ook anders gaan kleden, mijn haar anders dragen (was altijd al lang) en bescheiden make-up gaan gebruiken. Maar ook dat heb ik geleidelijk opgevoerd
Ik werk op het snijvlak van Engineering en ICT, dus het kan best zijn zoals ik schreef dat ze het echt niet gezien hebben of ze niet durven te vragen hoe het bij zit. En dat ze niet durven vragen kan ook ermee te maken hebben dat je collega's niet weten wat ze moeten vragen of bang zijn horkerig over te komen en daarom maar zwijgen. Ik ben dus wel enigszins benieuwd wat ik ga ervaren in een dergelijke omgeving zou ik aan een transitie beginnen.

Maar stoort het je dat je collega's niets vragen of zeggen? Wat zou je het liefst hebben? Wil je je collega's dingen uitleggen hoe het zit?

Mijn gevoelens wat dit betreft zijn dat ik te zijner tijd een soepele transitie wens te hebben en dan zijn zo'n collega's misschien fijn maar anderzijds kan ik mij ook voorstellen dat het fijn is om enigszins gehoord en gezien te worden, want niets zeggen kan onverschillig en ongeinteresseerd overkomen. Ik kan me voorstellen dat het feit dat je collega van HR je een compliment maakte voor je nagels heel fijn gevoeld moet hebben.
Ik zou het wel prettig vinden als ze iets zouden vragen omdat dit mij een opening zou kunnen geven iets over mezelf te vertellen en een verklaring te geven waarom ik er zo uitzie als ik eruit zie. Ik zou er vrede mee kunnen hebben dat ze niets zeggen als ze me niet met hij/hem aan zouden spreken want daar erger ik me groen en geel aan. En daaruit blijkt naar mijn mening dat ze echt niets door hebben. Als ik zelf namelijk over iemands gender zou twijfelen maar er niet over durf te beginnen dan vermijd ik gender specifieke voornaamwoorden.

Dat ze niets in de gaten hebben blijkt ook uit het feit dat ze zo verdwaasd reageerden toen die gast spreekster de groep met dame en heren aansprak.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Anon20200101 »

Zeker vanwege je opmerking over die presentatie, denk ik toch echt dat ze vanwege die policy niets kunnen/durven/mogen te zeggen of vragen. En in dat geval zal het dus echt van jou uit moeten gaan, waarin je zelf die eerste stap moet zetten.

Maar ik snap echt dat het fijner is om te mogen reageren op een vriendelijk breken van het ijs (en dan maar hopen dat het een vriendelijke variant is ;) ) <3
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door JustMe »

Hoi Blue,
Je collega's hebben heus wel wat gemerkt hoor. Men durft vaak niets te vragen. Bij mij kwamen de vragen ook bij mijn manager terecht in plaats van bij mij zelf (mijn manager is al lang op de hoogte).

Waarschijnlijk is er ook wel een aangewezen vertrouwenspersoon in een bedrijf, soms is dat de bedrijfsarts. Wellicht is het een idee om eerst met deze persoon te spreken. Deze kan eventueel ook weer jou en je manager uitnodigen voor een gesprek waarbij je manager op de hoogte wordt gesteld.

Misschien heeft je bedrijf zelfs wel iemand die specifiek lhbt-ers helpt met dit soort zaken, dat bleek in mijn geval ook zo te zijn. Daar kwam ik twee weken geleden achter :? . Hopelijk zal de vertrouwenspersoon of HR dat wel vertellen als zo een persoon er is. Maar zoek ook eens op het intranet van het bedrijf.
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

JustMe schreef: 01 okt 2019, 07:27 Hoi Blue,
Je collega's hebben heus wel wat gemerkt hoor. Men durft vaak niets te vragen. Bij mij kwamen de vragen ook bij mijn manager terecht in plaats van bij mij zelf (mijn manager is al lang op de hoogte).

Waarschijnlijk is er ook wel een aangewezen vertrouwenspersoon in een bedrijf, soms is dat de bedrijfsarts. Wellicht is het een idee om eerst met deze persoon te spreken. Deze kan eventueel ook weer jou en je manager uitnodigen voor een gesprek waarbij je manager op de hoogte wordt gesteld.

Misschien heeft je bedrijf zelfs wel iemand die specifiek lhbt-ers helpt met dit soort zaken, dat bleek in mijn geval ook zo te zijn. Daar kwam ik twee weken geleden achter :? . Hopelijk zal de vertrouwenspersoon of HR dat wel vertellen als zo een persoon er is. Maar zoek ook eens op het intranet van het bedrijf.
We hebben inderdaad een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf. Ik heb al op intranet gekeken maar kan er niets over vinden, behalve dan de bedrijfs policy. En ik kwam een document van HR tegen hoe om te gaan met mensen die geen specifieke gender hebben maar dat kon ik niet openen. :D

Als alleen HR en mijn manager het weten zou ik het al prima vinden en als mijn naam en geslacht goed in het systeem staan. De rest komt vanzelf dan wel. Eén van de redenen waarom dit voor mij belangrijk is, is dat ik mijn geslacht in geboorteregister en bij gemeente pas kan laten aanpassen als ook mijn werkgever het weet.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Tijgertje »

Al eens een jurk geprobeerd?
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

Tijgertje schreef: 01 okt 2019, 14:09 Al eens een jurk geprobeerd?
:D :D
Nee maar ik draag niet zo vaak jurken, alleen soms zomerjurkje als de temperaturen rond de 30 graden zijn (in mijn vrije tijd dan)
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door zuidwest »

Blue schreef: 30 sep 2019, 23:40
Ik zou het wel prettig vinden als ze iets zouden vragen omdat dit mij een opening zou kunnen geven iets over mezelf te vertellen en een verklaring te geven waarom ik er zo uitzie als ik eruit zie. Ik zou er vrede mee kunnen hebben dat ze niets zeggen als ze me niet met hij/hem aan zouden spreken want daar erger ik me groen en geel aan. En daaruit blijkt naar mijn mening dat ze echt niets door hebben. Als ik zelf namelijk over iemands gender zou twijfelen maar er niet over durf te beginnen dan vermijd ik gender specifieke voornaamwoorden.

Dat ze niets in de gaten hebben blijkt ook uit het feit dat ze zo verdwaasd reageerden toen die gast spreekster de groep met dame en heren aansprak.
Dat is wel heel vervelend dat je met mannelijke voornaamwoorden wordt aangesproken. Bij mij op het werk is een paar jaar geleden een collega in transitie gegaan en daar is het bedrijf toen heel goed mee omgegaan naar mijn idee. Zo kreeg iedere medewerker een e-mail van de betrokkene (afkomstig van een e-mailadres met de nieuwe voornaam) waarin ze iedereen inlichtte over haar transitie. Volgens mij was naast HR ook de bedrijfsarts betrokken bij haar transitie. Is HR en bedrijfsarts van jouw bedrijf betrokken geweest bij je transitie?

Naar mijn weten we is ze daarna door iedereen met haar nieuwe voornaam aangesproken en niet opzettelijk misgenderd en is haar transitie in haar afdeling heel goed geaccepteerd.

Wel hoorde ik wel eens wat onbegrip en afkeuring aan de eettafel van mijn afdeling en dan voornamelijk door mensen van de buitendienst die vaak wat conservatiever denken. Dat was natuurlijk ook niet zo leuk voor mij want ik had destijds al de dezelfde gevoelens als die collega en zodoende weet ik dus al hoe sommige mensen over mij zullen denken te zijner tijd. Natuurlijk durfden die mensen daarna haar niet aan te spreken en werd ze door een hele grote minderheid sindsdien genegeerd. Alles behalve fijn voor haar.

Maar voel je je nog op je plek bij dat bedrijf/afdeling? Zijn er eventueel mogelijkheden om naar een andere afdeling te gaan?
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

zuidwest schreef: 01 okt 2019, 19:54
Blue schreef: 30 sep 2019, 23:40
Ik zou het wel prettig vinden als ze iets zouden vragen omdat dit mij een opening zou kunnen geven iets over mezelf te vertellen en een verklaring te geven waarom ik er zo uitzie als ik eruit zie. Ik zou er vrede mee kunnen hebben dat ze niets zeggen als ze me niet met hij/hem aan zouden spreken want daar erger ik me groen en geel aan. En daaruit blijkt naar mijn mening dat ze echt niets door hebben. Als ik zelf namelijk over iemands gender zou twijfelen maar er niet over durf te beginnen dan vermijd ik gender specifieke voornaamwoorden.

Dat ze niets in de gaten hebben blijkt ook uit het feit dat ze zo verdwaasd reageerden toen die gast spreekster de groep met dame en heren aansprak.
Dat is wel heel vervelend dat je met mannelijke voornaamwoorden wordt aangesproken. Bij mij op het werk is een paar jaar geleden een collega in transitie gegaan en daar is het bedrijf toen heel goed mee omgegaan naar mijn idee. Zo kreeg iedere medewerker een e-mail van de betrokkene (afkomstig van een e-mailadres met de nieuwe voornaam) waarin ze iedereen inlichtte over haar transitie. Volgens mij was naast HR ook de bedrijfsarts betrokken bij haar transitie. Is HR en bedrijfsarts van jouw bedrijf betrokken geweest bij je transitie?

Naar mijn weten we is ze daarna door iedereen met haar nieuwe voornaam aangesproken en niet opzettelijk misgenderd en is haar transitie in haar afdeling heel goed geaccepteerd.

Wel hoorde ik wel eens wat onbegrip en afkeuring aan de eettafel van mijn afdeling en dan voornamelijk door mensen van de buitendienst die vaak wat conservatiever denken. Dat was natuurlijk ook niet zo leuk voor mij want ik had destijds al de dezelfde gevoelens als die collega en zodoende weet ik dus al hoe sommige mensen over mij zullen denken te zijner tijd. Natuurlijk durfden die mensen daarna haar niet aan te spreken en werd ze door een hele grote minderheid sindsdien genegeerd. Alles behalve fijn voor haar.

Maar voel je je nog op je plek bij dat bedrijf/afdeling? Zijn er eventueel mogelijkheden om naar een andere afdeling te gaan?
Ik word niet opzettelijk misgenderd, ze hebben het gewoon niet door ondanks mijn uiterlijk. Ik heb helemaal niemand ingelicht over mijn transitie ook geen HR of bedrijfsarts. Voor mijn collega's en manager ben ik blijkbaar iemand die er apart uitziet maar meer ook niet. Ik zie mensen waar ik niet dagelijks mee werk (waaronder vrouwelijke collega's) wel eens naar me kijken alsof ze iets aan me zien en het niet kunnen plaatsen maar misschien ook wel.
Omdat ik vooral tijdens diag fase vaak naar vumc moest en moest verzuimen voor mijn laserbehandelingen kreeg ik wel eens vragen of het wel goed met me ging omdat ik zo vaak naar de dokter of ziekenhuis moest, maar nooit reden opgegeven waarom dat was. Lang haar had ik altijd al ook toen ik nog een jongetje was.

Op zich is het wel een fijn bedrijf om te werken, er wordt voor zover ik weet nooit geroddeld over anderen. vwb thuisvoelen: nee dat niet maar dat komt omdat ik niet helemaal mezelf kan zijn. Los daarvan is de sfeer wel prettig.
Ik kan eventueel naar een andere afdeling dmv promotie als daar een plek vrijkomt maar daarvoor zal ik toch eerst met de billen bloot moeten, om de simpele reden dat de kleding die ik nu draag in die nieuwe functie eigenlijk niet meer kan vanwege representativiteit (skinny jeans en een t-shirt kan nu eenmaal niet in functie als technisch consultant). Nu heb ik er geen problemen mee om me netter te gaan kleden maar dan zal het wel meer uitgesproken dameskleding moeten worden.

Ik heb me voorgenomen om het morgen te gaan vertellen (zucht) langer wachten lost nu toch niets meer op.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door zuidwest »

Ik heb mijn transgevoelens vorige week met mijn ouders gedeeld en dat vond ik veel moeilijker dan dat ik het over een tijdje wellicht op het werk moet vertellen, want mijn ouders zouden bijvoorbeeld de relatie kunnen verbreken, maar werk is slechts werk en ze kunnen niet zomaar van je af en al helemaal niet omdat je transgender bent.

En misschien is het wel zo dat nadat je het verteld hebt er duidelijkheid ontstaat voor je werkgever hoe het zit en kun je op termijn misschien promotie maken. In ieder geval heel veel succes morgen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Anon20200101 »

Blue schreef: 01 okt 2019, 21:52 Ik heb me voorgenomen om het morgen te gaan vertellen (zucht) langer wachten lost nu toch niets meer op.
Heel veel sterkte en succes morgen!!!!
Vanaf de zijlijn wens ik je heel veel kracht en rust.
Jij kan dit!!! 😁 ❤️
Plaats reactie