Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Daan_3 »

Heel herkenbaar dit allemaal. Ik ben non-binair maar noem mezelf ook transmannelijk. Ik voel me namelijk het prettigst als mensen me niet "mevrouw" noemen, en als ik een platte borst heb. Ik mis geen penis (behalve met festivals), maar heb ook niks met mijn vagina.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik mijn niet-vrouwelijkheid wilde compenseren. Rokjes, lang haar, allemaal leuk, maar echt niet mijn ding. Mannenkleren maken me een stuk blijer, alleen al omdat de pasvorm een stuk beter werkt voor mij. Het meest bevrijdende vind ik nog wel dat ik me tegenwoordig niet meer druk maak om wat gezien wordt als "mannelijk" en "vrouwelijk". Als ik iets leuk vind dan ga ik er voor. Zo ben ik pas begonnen met breien, heerlijk meditatief is dat.

Ik heb heel lang getwijfeld of ik wel hormonen wilde, maar uiteindelijk heb ik daar toch wel behoefte aan. Ik baal er van dat mensen me nog steeds als vrouw zien. Als ik dan in een binaire wereld moet leven, dan maar liever dat ze me als man zien. Ik kan voor mezelf en mijn directe omgeving gelukkig wel gewoon mezelf zijn. Dit heeft mij ook veel tijd gekost hoor. Ik ben in 2016 in mijn vriendengroep neutrale pronouns gaan gebruiken, en een aantal jaar daarna ben ik een andere naam gaan zoeken. Mijn omgeving weet pas sinds 2021 dat ik nu Daan ben, en dat is pas officieel sinds afgelopen zomer. Wel "gewoon" met een M in mijn paspoort, de X was me echt teveel moeite. Misschien dat ik dat ooit nog wel wil, maar voorlopig is het goed zo.
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 493
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Dawn »

Diegene die hier hun gedachten, ervaringen en gedachten hebben opgeschreven wil ik hartelijk danken!😘
Tot nu toe heb ik niet zoveel gelezen over non-binair en toen ik gisteren een mail aan iemand schreef waarin aangaf nb nog niet zo te snappen alhoewel ik er zeker ruimte voor zal geven wanneer dit op mijn pad komt was dat een reden om meer over nb te lezen.
Dankzij jullie heb ik dat ik kunnen doen en al lezend snapte ik veel meer. Ook moest ik terugdenken aan mijn jeugd. Waar ik opgroeide speelde eigenlijk de hele buurt samen qua gender en leeftijd. Dat had tot gevolg dat we bv in de zomervakantie in de ochtend voetbalden en in de middag gingen touwtje springen of elastieken. Zonder dat je verplicht werd met alles mee te doen. Niemand die hier moeilijk over deed. Wat ik las past hier in mijn gevoel heel erg mooi bij, dan het een en dan het ander of er gewoon tussenin als het ware. Mocht ik het verkeerd begrepen/verwoord hebben dan graag een bericht hier of als pb.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Verkaasd »

zwaar kut. (letterlijk ook) wil 100% geen genitaliën. gewoon 100% Agender. Geen hond in nederland die die operatie uitvoert. laat staan als je afab bent. Wil ook nog naar japan verhuizen en daar bestaat geen x op je ID dus heb ik maar een M genomen.
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Vijfke
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2023, 12:52
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Vijfke »

Voor mij voelt het dat ik me geen man of vrouw voel. Dat heb ik altijd zo gevoeld. Ik heb geen hekel aan mijn lijf en wil geen operaties, vind het wel fijn om er niet te mannelijk of vrouwelijk uit te zien. Ik vind het voor mezelf absoluut niet lastig of verwarrend, maar vind het wel vervelend dat de wereld er totaal niet op gemaakt is en je steeds "mevrouw" hoort en dat daarbij ook de nodige verwachtingen zijn van wat je weet, leuk vind, hoe je je gedragen moet enz.
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Saskia-Vince »

Het voelt voor mij heel fijn om onafhankelijk van de binaire genders te zijn.
Dit geeft mij een gevoel van vrijheid en ervaar minder stress, ik hoef niet na te denken wat gender gerelateerd is en wat niet kan doen en laten wat ik wil op alle gebieden zonder er bij na te hoeven denken en dat is een hele opluchting!
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Serena »

Wat ik hier alleen maar lees is dat men heel erg twee hokjes willen ontsnappen en zichzelf daarmee in een nieuw/ander/derde hokje proppen.

Dit zorgt er voor dat ik non-binair als niets anders kan zien dan persoonlijkheid. Waarom kun je niet gewoon een mannelijke vrouw of een vrouwelijke man zijn?
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Saskia-Vince »

Serena schreef: 21 mei 2023, 03:40 Wat ik hier alleen maar lees is dat men heel erg twee hokjes willen ontsnappen en zichzelf daarmee in een nieuw/ander/derde hokje proppen.

Dit zorgt er voor dat ik non-binair als niets anders kan zien dan persoonlijkheid. Waarom kun je niet gewoon een mannelijke vrouw of een vrouwelijke man zijn?
Non-binair is een paraplu term, je hebt daar in nog vene onder verdelingen.

En wat ik zelf verneem in mijn omgeving is dat mensen die zich non-binair noemen vaak maar een gedeelte van het transitie proscess naar het andere geslacht doen, puur om dat ze zich wel confortabel voelen met delen van het geboren geslacht, maar met andere delen weer niet.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door San(ne) »

Serena schreef: 21 mei 2023, 03:40 Wat ik hier alleen maar lees is dat men heel erg twee hokjes willen ontsnappen en zichzelf daarmee in een nieuw/ander/derde hokje proppen.

Dit zorgt er voor dat ik non-binair als niets anders kan zien dan persoonlijkheid. Waarom kun je niet gewoon een mannelijke vrouw of een vrouwelijke man zijn?
Inmiddels is dit al de tweede maal dat je je negatief uitlaat op dit forum over non-binaire mensen. Ik verwacht dit soort vragen van onwetende cis mensen buiten de trans community, maar niet op dit forum.

Misschien moet je je afvragen of je deze vragen wel wilt stellen op dit forum aan mensen die hier een relatieve safe space vinden waarin ze op zoek kunnen naar zichzelf.

Probeer eerst jezelf een beetje in te lezen over non-binaire (trans) mensen en belast niet de mensen op dit forum met deze toch erg naar veroordeling riekende retorische vragen. Blijf weg uit de non-binaire onderwerpen als je alleen maar negativiteit hierover wilt verspreiden.
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Daan_3 »

Serena schreef: 21 mei 2023, 03:40 Wat ik hier alleen maar lees is dat men heel erg twee hokjes willen ontsnappen en zichzelf daarmee in een nieuw/ander/derde hokje proppen.

Dit zorgt er voor dat ik non-binair als niets anders kan zien dan persoonlijkheid. Waarom kun je niet gewoon een mannelijke vrouw of een vrouwelijke man zijn?
Dit komt heel erg over alsof je vindt dat wij niet bestaan, alleen omdat wij ons niet (alleen) in het hokje mannelijk of vrouwelijk voelen passen. Dat is stap 1 in een algemene ontkenning wat betreft trans mensen. Stap twee zie je nu in de VS, en op steeds meer andere plaatsen in de wereld. Onszelf laten verdelen door dat soort retoriek helpt niet natuurlijk, laten we nu maar gewoon iedereen in hun waarde laten, en iemand geloven als die aangeeft zich op een bepaalde manier te identificeren.
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door ThornTundra »

Mijn eigen ervaring fluctueert wat, maar mijn hele leven heb ik al een gek gevoel gehad over vrouw zijn. Mijn opa zei heel accuraat "die probeerde altijd hard om vrouw te zijn, maar die was er totaal niet goed in", en dat beschreef mij en mijn kindertijd perfect. Wat natuurlijk gek is want er is geen specifieke manier van vrouw zijn. Toch was ik het gewoon niet, ondanks mijn geslacht. Als ik vrouwelijk deed, zag dat er heel nep uit op een bepaalde manier, en een tomboy zijn zat dan ook gewoon nog steeds niet snor. Maar het is nooit in mij opgekomen dat ik non-binair ben, omdat ik lange tijd dacht dat men alleen van vrouw naar man kon transitioneren en andersom, en een man was ik toch ook echt niet. Het is voor mij in ieder geval inderdaad de afwezigheid van gevoel van man of vrouw zijn, en toch aantrekking hebben tot verschillende factoren van beide partijen. Toen ik de label "vrouw" van mij af kon schudden, opende er een wereld voor mij waarin ik helemaal zelf kon bepalen op wat voor manier ik mij wilde presenteren.
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding