wachttijd VU

Psychologen en procedures
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Tja mijn echtgenote vroeg mij vanmiddag wanneer zij door het VU zou worden opgeroepen, zat ik nog best goed met de opmerking oktober/november dit jaar.
Ingeschreven juni 2019.
Er veranderd maar weinig op het moment.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Ik heb net een telefoontje gekregen, afspraak eind Juni. Ik dacht echt dat het niet meer ging gebeuren nu de wachtlijst 4 maanden stil lijkt te liggen, maar er is blijkbaar nog vooruitgang :)
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Dus ze zijn echt al 4 maanden in april. Ik had precies 2 jaar van aanmelding tot afsrpaak (aanmelding november 2018), en ik dacht dat het niet erger kon, waar zijn ze mee bezig?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Ik vind het ook om te huilen (letterlijk en figuurlijk). Het is helemaal zinloos, deze rant, maar ik moet het toch van me afschrijven. Vorig voorjaar met corona was er een heel duidelijke reden voor de vertraging, en die vertraging viel uiteindelijk alles bij elkaar nog best mee. De voortgangsbrief van de kwartiermaker Transgenderzorg in voorjaar 2020 las als een soort goed nieuws show: wachttijden ondanks corona stabiel, extra capaciteit bij de GGZ-aanbieders dat de nieuwe vraag oversteeg, extra capaciteit in 2021. En sindsdien in 2021 is Nijmegen open, en zou de VU bezig zijn geweest de lijst op te schonen.
En wat is het netto-effect op de wachttijden bij de VU? Dat de wachtlijst het afgelopen halfjaar zo ongeveer bevroren is en er amper nog intakes lijken plaats te vinden. Elk maand weer dat vervelende kut-wachtlijstbestandje met altijd slecht nieuws. Ook zo onduidelijk waarom: in corona-tijd was er elke maand een update met wat wel en niet kon, nu alleen stilte. Ik kan er niet eens boos om worden want op wie moet je boos worden? Alleen maar intens verdrietig.
Stom stom stom, maar toen ik me bij de VU aanmeldde in 2019 ging ik veel te zeker uit van twee jaar (en hoopte ik stiekem op een stuk minder; want al die goede voornemers van alle betrokkenen... en het leek best snel te gaan). Twee jaar om mijn zaakjes op orde te krijgen leek me niet eens zo'n slecht idee. Maar twee jaar is zooo lang. En dit kan zomaar richting de drie jaar gaan; althans, who knows, want dat weet je eigenlijk helemaal niet. Je hebt geen enkel idee waarom de boel het afgelopen halfjaar zo belachelijk vast zit; dus je kan geen planning maken. In dit tempo duurt het nog 10 jaar. Het voelt zo machteloos...
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

En o ja, het bestandje voor mei staat online. Voor volwassenen gewoon weer een copy-paste van de laatste maanden.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Als je binnen bent gaat mits er geen complexe complexe problematiek speelt wel redelijk snel, totdat je weer moet wachten. Stel we nemen een hypothetische trans man die het volledige process inclusief phallo wil doorlopen. Als e dan gaan rekenen met het wachtlijst document van mei komen we op het volgende uit:
  • 2 jaar voor intake
  • half jaar voor diagnose (realistische schatting)
  • combi operatie lijkt geen optie meer, want niemand gaat 310 dagen op een mastectomie wachten, dus na een half jaar plus een beetje wachttijd een mastectomie
  • na een jaar hormonen begint wachttijd robot operatie 310 dagen
  • geen idee hoeveel herstel er en procedure er nodig is om op lijst te komen voor phallo maar gaan even uit van een half jaar
  • nu laatste lijst van 830 dagen
Totaal is dan 730+183+365+310+183+830=2601, dus dan ben je ruim 7 jaar verder, als daadwerkelijk echt alles mee zit.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Je vergeet dan nog de wachttijd tussen intake en eerste gesprek van inmiddels een half jaar.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Christus dat is lang. Ik wil gewoon vooral die mastectomie asap en de rest zien we later wel dus daar reken ik mee. 2 jaar + 2 maanden voor intake, half jaar diagnose, 154 dagen wachttijd mastectomie. Dan kom ik op 3 jaar en een beetje uit voor mastectomie. Nou maar hopen dat mn rug mn binder nog een jaar overleeft.


En over het bestand en dat er weer gewoon lekker April staat, ik ben 26 April 2019 ingeschreven en ik heb vanmorgen een telefoontje gehad, dus als ze per datum werken, dan zijn ze iig bij het einde van April. Het is slakkentempo maar het ligt denk ik toch niet volledig stil.

Weet iemand trouwens waarom het zo langzaam gaat nu? Had ik misschien vanmorgen aan de telefoon moeten vragen, maar ik had meer zoiets van 'jaag ze nou niet weg met gezeik, eerst die afspraak voor mekaar krijgen.' Ken je het gevoel dat je hebt als je eindelijk een zeldzame pokemon tegenkomt en je hoopt dat ie niet wegrent voordat je m vangt. Je wil dan vooral niks doen om m weg te jagen. Dus ja dat is mijn excuus dat ik het niet gevraagd heb.


Wacht wat? Een halfjaar tussen intake en eerste gesprek? Hoezo? Waarom? Neeee...
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Die was ik inderdaad vergeten, dus het is nog 100 dagen langer.

De mastectomie wachtlijst op dat document is nauwelijks van toepassing, dat lijkt de VU nauwelijks meer intern te doen.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Ryn schreef: 30 apr 2021, 17:18 Wacht wat? Een halfjaar tussen intake en eerste gesprek? Hoezo? Waarom? Neeee...
Staat ook in het document. Ze roepen nu interne verwijzingen van januari 2021 op voor over 2-3 maanden, dus in juli (dus dat is weer zes maanden). Na je eerste intake ben je zo'n interne verwijzing. Tot een half jaar geleden (?) was ook deze wachttijd veel minder.