wachttijd VU

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Lise schreef: 30 apr 2021, 17:34 Na je eerste intake ben je zo'n interne verwijzing. Tot een half jaar geleden (?) was ook deze wachttijd veel minder.
Klopt; dit was voor februari 2021 "maar" 30 dagen en toen ineens 3 maanden!
Ben ook benieuwd wat de reden is waarom het nu al 4 maanden stil ligt; zeker nu ook het RadboudUMC mensen van deze lijst afstrepen. Het kan zo zijn dat er in april 2019 iets speciaals was (media?) waardoor er veel inschrijvingen waren??
Al met al, ik voel met je mee Lise!
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

:( had ik over het hoofd gezien

Dit is wat ik vanuit mijn downloads folder heb kunnen verzamelen.
Dit zijn de gegevens over het inplannen van een afspraak met een psycholoog voor volwassen interne verwijzingen.

document december 2020: over 1-2 maanden, van oktober 2020 (totale tussentijd = 3-4 maanden)
document januari 2021: over 2-3 maanden, van oktober 2020 (totale tussentijd = 5-6 maanden)
document februari 2021: over 2-3 maanden, van december 2020 (totale tussentijd = 4-5 maanden)
document maart 2021: over 2-3 maanden, van december 2020 (totale tussentijd = 5-6 maanden)
document april 2021: over 2-3 maanden, van januari 2021 (totale tussentijd = 5-6 maanden)
document mei 2021: over 2-3 maanden, van januari 2021 (totale tussentijd = 6-7 maanden)

document maart 2020: over 1-2 maanden, van februari 2020 (totale tussentijd = 2-3 maanden)

Dus ja het lijkt vanaf januari 2021 echt langzamer dan eerder, maar er is ook al een verschil tussen maart 2020 en december 2020. Alles gaat gewoon langzamerhand langzamer.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Het zou ook met het vastlopen van Stepwork te maken kunnen hebben, voor mensen die zich op ongeveer dezelfde datum daar als bij de VU hebben aangemeld loopt de VU nu voor, en ik meen mij te herinneren uit het laatste document van de kwartiermaker dat op de lijst van Stepwork ook echt heel veel mensen staan.
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Oh dat klinkt wel logisch. Als mensen zich bij beiden tegelijkertijd hadden aangemeld, dan zouden ze eerder eerst door stepwork benaderd worden en daarvoor gaan, maar nu dat stepwork achterloopt (ik weet niet of dat zo is, maar ik geloof je), worden ze eerst door de VU benaderd en gaan ze daarvoor, en daarom kan de VU er dan veel minder afstrepen omdat ze al in behandeling bij stepwork zijn, dus gaat de wachtlijst langzamer.
Het klinkt iig logisch. Wel jammer dat de VU niet gewoon vertelt wat er aan de hand is.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: wachttijd VU

Bericht door Lise »

Toevallig gisteren gepubliceerd, een nieuwe voortgangsrapportage: https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... rzorg.docx. En daarbij behorende brief van de minister: https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... rzorg.docx

Ik besef me dat ik in een vrij rap tempo aan het verzuren ben, maar ik kan niet rijmen wat ik in dit document lees met wat ik zelf ervaar. Peildatum 1 januari 2021 is natuurlijk alweer een paar maanden geleden, maar bij het VUMC een wachttijd in weken van 81 weken? Dat klopt gewoon echt helemaal niet, dat deed het ook al niet in januari. Het document houdt daarnaast geen rekening met een half jaar extra wachttijd daarbovenop na intake tot je echt iemand te spreken krijgt die aan diagnostiek doet.
Ook bij de andere wachttijden heb ik vraagtekens, maar daar kan ik minder goed over oordelen. De Vaart 12 weken wachttijd maar? Is dat echt waar? En in hoeverre is de geringe wachttijd bij PsyQ (dat het gemiddelde omlaag trekt) nou relevant voor de keten als geheel als die geen diagnose stellen?

Dan de opmerking over "dubbelingen op wachtlijsten", waardoor het aantal wachtenden minder zou zijn dan het lijkt. Die mensen bestaan natuurlijk, maar als het er zoveel zijn, zouden de wachtlijsten in de praktijk op dit moment veel korter moeten zijn dan men twee jaar geleden in theorie dacht. Dat is niet zo, de wachttijd is duidelijk langer.

Anyway, weer even genoeg gezeurd hier.
Albert031
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mar 2021, 15:13
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: wachttijd VU

Bericht door Albert031 »

Over die wachttijden, ik heb ook een doorverwijzing, daar staat "toegangstijd (*) 420 dagen op", maar dat zijn werkdagen. Als je vergeet dat dat werkdagen zijn, zou je die 420 om kunnen rekenen naar 81 weken, maar ja dat is dan inderdaad niet juist.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Nee die documenten schetsen een beetje te rooskleurig beeld.
De tijden blijven alleen maar oplopen dan afnemen.
Moet het VU nog bellen want ik sta nu op de lijst voor intake en daar hoor ik niet echt thuis, zal allicht een paar maanden schelen in mijn geval.
Ga morgen weer eens een poging wagen de toko aan de lijn te krijgen om informatie te vragen waar ik de toevoeging aan mijn wachtlijst indicatie kan indienen...
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Hier: https://www.vumc.nl/zorg/expertisecentr ... kingen.htm

Staat zeer duidelijk dat je geen voorrang krijgt als je van de Vaart of Stepwork komt. Dus ik wens je succes.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

eew schreef: 03 mei 2021, 22:40 Hier: https://www.vumc.nl/zorg/expertisecentr ... kingen.htm

Staat zeer duidelijk dat je geen voorrang krijgt als je van de Vaart of Stepwork komt. Dus ik wens je succes.
Dank je, maar je vindt het vast begrijpelijk dat ik je wensen niet als positief lees?
Als ik Stepwork mag geloven dan ben ik al bijna 2 jaar bekend bij het VU.
En de verzekeraar heeft ook aangeboden om te bemiddelen dus sta er niet helemaal alleen voor.
Ben al een paar jaartjes onderweg namelijk en ze spreken dan van termijnen van dat ik die zorg al had moeten hebben.
Zit daar al ruim anderhalf jaar overheen.
Dat Stepwork er een puinzooi van heeft gemaakt in mijn dossier is niet mijn fout.
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door eew »

Ik doelde met mijn cynisme op de werkwijze van de VU, en niet op jouw. Sorry dat dat zo overkwam.

Jouw verhaal is een van de redenen dat ik iedereen aan raad vanaf het begin ook op de lijst van een UMC te gaan staan, onafhankelijk waar je onder behandeling wilt zijn. Juist om dit soort dingen te voorkomen.

Ik wens je oprecht succes.