I am a woman now

Nieuwsberichten
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

I am a woman now

Bericht door Aster »

'I am a woman now'

Dat is de meer dan overduidelijke titel die de strekking van de documentaire van Michiel van Erp meer dan overduidelijk omschrijft.

Deze documentaire is gisteravond laat op Canvas uitgezonden; helaas heb ik die gemist omdat ik de aankondiging pas vandaag in de televisie sectie van het Parool las....terwijl ik luid kuchend met mijn ogen knipperde over zoveel botte domheid en respectloosheid.

Integraal overgenomen uit het Parool van donderdag 11 oktober 2012:
I am a woman now

Canvas 23.15
Michiel van Erp portretteert de eerste generatie van transseksuele mannen.
Vanaf 1956 konden zij voor een geslachtsveranderende operatie terecht bij gynaecoloog Georges Burou in Casablanca - zonder psychologische onderzoeken vooraf.
Deze mannen zijn inmiddels bejaard en blikken terug op hun seksewisseling
Behalve bot, dom en respectloos doet het dus ook de titel van de documentaire teniet.

Verbijsterd sloeg ik ook even de Varagids er op na...en ja hoor...
De uil van Athena
I am a woman now
Canvas 23.15

Documentaire van Michiel van Erp over mannen die in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw als een van de eersten een geslachtsverandering ondergingen.
Ze zijn nu bejaard en hebben het allen verschillend ervaren.
Ook is een man die als vrouw een grote ster werd in Parijs teleurgesteld over de eenzaamheid van nu
WTF??

Deze dappere vrouwen die de oneindige moed en het doorzettingsvermogen hadden om uitgerekend in die tijden van benepen en bekrompenheid in transitie te gaan EN een toen tamelijk gevaarlijke SRS te ondergaan (alsnog) mannen noemen??

Ik mag hopen dat de schrijvers/schrijfsters van deze aankondigingen deze docu NIET gezien hebben omdat de geportretteerden op 1 na volkomen vrouwelijke, passabele vrouwen zijn(!!)

Ik kan helaas de link van uitzendinggemist/tvblik over deze docu niet vinden...anyone?
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: I am a woman now

Bericht door Venka »

Is deze ook al niet op de NL tv uitgezonden geweest afgelopen jaar,het verhaal klinkt bekend namelijk.Daar ging het ook over de pioniers van een transitie en dat die vrouwen met een zak geld naar Casablanca gingen voor een SRS. 1 van die bejaarde dames was bevriend met een andere bio-bejaarde dame die nooit heeft geweten dat die andere vrouw als man was geboren en het nu pas heeft opgebiecht aan haar.Was voor haar wel even schrikken maar ik ben nu wel benieuwd of zij nog even goede vriendinnen zijn,helaas krijg je dat nou net weer niet te horen.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: I am a woman now

Bericht door Aster »

Aafke schreef:Is deze ook al niet op de NL tv uitgezonden geweest afgelopen jaar,het verhaal klinkt bekend namelijk.Daar ging het ook over de pioniers van een transitie en dat die vrouwen met een zak geld naar Casablanca gingen voor een SRS. 1 van die bejaarde dames was bevriend met een andere bio-bejaarde dame die nooit heeft geweten dat die andere vrouw als man was geboren en het nu pas heeft opgebiecht aan haar.Was voor haar wel even schrikken maar ik ben nu wel benieuwd of zij nog even goede vriendinnen zijn,helaas krijg je dat nou net weer niet te horen.
Nee, dat waren trailers uit de docu van de vooraankondigingen van het IDFA docu festival. Deze docu is (nog) niet uitgezonden op de NL tv.
Gebruikersavatar
jessica
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 aug 2012, 19:38
Gender: Trans MtF

Re: I am a woman now

Bericht door jessica »

Misschien kun je het terugkijken op ooitgemist.be
Soms ben ik in travestie, dan kleed ik me als man.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: I am a woman now

Bericht door Jannet V »

Volgens mij zit het Parool een beetje fout. Weekje mis of zo?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: I am a woman now

Bericht door Harro »

Heb ik toch de goeie gids (VPRO):
.....De documentaire, die vorig jaar op het IDFA in premiere ging en in het voorjaar in in de bioscopen draaide, gaat over vijf Europese dames op leeftijd die geboren werden als man.......Daarmee veranderden ze van diep ongelukkige jongens in de elegante dames van nu...

Overigens staat er ook bij vermeld dat de film opp 18-11 op de ned tv wordt uitgezonden.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: I am a woman now

Bericht door Jannet V »

18 November dus! Dames en Heren, letten jullie allemaal even op. Pak je agenda, smartphone of een ander handig geheugensteuntje, onze pioniers komen op TV. Achttien november 2012.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: I am a woman now

Bericht door finesse »

mooie film

gezien in de bioscoop ..
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: I am a woman now

Bericht door Harro »

Heb hem gisteren gezien, vond hem heel mooi, ontroerend...
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: I am a woman now

Bericht door Gwendolyn »

Ik heb de docu ook gezien op Ned 2. Zondag j.l. Ik vond het een hele warme, respectvolle docu / film.

Gwendolyn