Tips eerste gesprek met de huisarts.

Pas ik nou in een hokje of niet?
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Matijs »

Ik was ook behoorlijk zenuwachtig, maar heb niet meer verteld dan nodig was. Ik heb alleen verteld dat ik al jarenlang worstelde met andere gendergevoelens en gezegd dat ik daar graag met een deskundige over wilde praten (een verwijzing wilde hebben).

Meer hoef je in principe ook niet te zeggen. Je levensverhaal bespreken ga je met je genderpsycholoog doen. Het is inderdaad wel een tip om zelf van tevoren uit te zoeken waar je naartoe wil (voor wie de verwijzing is). Dat scheelt tijd en misschien hoef je dan geen tweede gesprek te voeren. Mijn huisarts was er nog niet bekend mee, dus ze heeft geluisterd naar mijn wens.
###
Carlijn88
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2019, 08:05
Gender: Onzeker
Locatie: Arnhem

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Carlijn88 »

Bedankt allemaal,

Afgelopen maandag bij de huisarts geweest. Het was geen groot succes verhaal helaas. Zal wel komen omdat het een mannelijke huisarts is met andere geloofsovertuiging. Hij begreep me verder gelukkig wel, maar vond mij geen type die deze wens had. Dit zal komen door de verdrukking van 25 jaar en om maar zo “mannelijk” mogelijk te zijn. Ik heb Gelukkig Wel een verwijzing gekregen naar vumc maar dat duurt nog wel 720 dagen 🤨. Wat is jullie ervaring hiermee?
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Sander »

Jeetje. Het is niet aan een ander om te beoordelen wie je bent, wat voor type etc. Jammer dat een huisarts zo is.
Wilde je zelf ook naar het VU of sta je ook open voor andere teams. Had je dat misschien zelfs liever gewild?

720 dagen is echt idioot lang
Carlijn88
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2019, 08:05
Gender: Onzeker
Locatie: Arnhem

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Carlijn88 »

Het VU was voorgeschreven door de huisarts. Bijna twee jaar is erg lang al zou ik dat wel accepteren.

Zoals ik zag is het overal minimaal bijna anderhalf jaar. Dit geeft me mooi de mogelijkheid om te starten met ontharing en overige psychologische zaken. Al zou wat hulp eerder wel welkom zijn af en toe.
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Sander »

Respect hoor. Geduld is niet mijn ding 🙈
Ik geloof dat de Vaart en T-Cendent momenteel de kortste wachttijden kennen. T-Cendent is inmiddels een half jaar geloof ik
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Marica »

Carlijn88 schreef: 18 aug 2020, 22:07 Bedankt allemaal,

Afgelopen maandag bij de huisarts geweest. Het was geen groot succes verhaal helaas. Zal wel komen omdat het een mannelijke huisarts is met andere geloofsovertuiging. Hij begreep me verder gelukkig wel, maar vond mij geen type die deze wens had. Dit zal komen door de verdrukking van 25 jaar en om maar zo “mannelijk” mogelijk te zijn. Ik heb Gelukkig Wel een verwijzing gekregen naar vumc maar dat duurt nog wel 720 dagen 🤨. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ga shoppen bij andere ggz instellingen die gender specialiteiten behandelen. het Aumc is niet alleenheerser in NL hoor.
De wachttijd zou ik zo weer doen zoals ik gedaan hebt. Ik ben alvast in de genderrol gaan leven zonder hormonen. Ik leefde al als vrouw toen ik mijn intake bij Stepwork had. De gesprekken daarna waren een formalitieit.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door zuidwest »

Marica schreef: 19 aug 2020, 16:21
Carlijn88 schreef: 18 aug 2020, 22:07 Bedankt allemaal,

Afgelopen maandag bij de huisarts geweest. Het was geen groot succes verhaal helaas. Zal wel komen omdat het een mannelijke huisarts is met andere geloofsovertuiging. Hij begreep me verder gelukkig wel, maar vond mij geen type die deze wens had. Dit zal komen door de verdrukking van 25 jaar en om maar zo “mannelijk” mogelijk te zijn. Ik heb Gelukkig Wel een verwijzing gekregen naar vumc maar dat duurt nog wel 720 dagen 🤨. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ga shoppen bij andere ggz instellingen die gender specialiteiten behandelen. het Aumc is niet alleenheerser in NL hoor.
De wachttijd zou ik zo weer doen zoals ik gedaan hebt. Ik ben alvast in de genderrol gaan leven zonder hormonen. Ik leefde al als vrouw toen ik mijn intake bij Stepwork had. De gesprekken daarna waren een formalitieit.
Ik heb ook een brief voor het VUmc (met 720 dagen), maar doe het diagnostische traject al bij De Vaart. Ik adviseer je net als Marica om toch ook ergens anders te gaan kijken voor het psychologische traject. Bedenk dat 720 dagen het maximale is wat op een verwijsbrief geschreven kan worden. De verwijsbrieven-computer kan namelijk niet hoger gaan dan 720 dagen.
Daarentegen heb ik geen idee wat de effectieve wachttijd is bij het VUmc, maar dat die meer bedraagt dan 365 dagen heb ik zelf al ervaren. Ik ben dus blij dat ik al gestart ben bij De Vaart.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Brownie »

Bedenk je ook dat 720 dagen je nu misschien wel ok lijkt maar je daar over een jaar wel eens heel anders over zou kunnen denken.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Marica »

Sterker nog, op de dag dat ik telefoon voor een intakeafspraak kreeg van MK Velsen voor mijn SRS viel de brief van Aumc (VU) in de bus. Of ik een afspraak wilde maken voor een intake. 32 maanden na de verwijzing door mijn huisarts !

Ik heb vriendelijk bedankt voor de eer.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Tips eerste gesprek met de huisarts.

Bericht door Brownie »

Ja dat had ik elders hier gelezen maar dat lijkt toch wel echt een fout, op basis van het feit dat verwijzingen van dec 2018 nu worden ingepland.
Plaats reactie