Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

Bericht door Merle »

Ik vind de hele ophef rond de inkomensafhankelijke zorgpremie trouwens wel hartstikke karakteristiek voor het Nederlandse zorgdebat: we zijn steeds maar bezig met de vraag hoe we het allemaal wel niet gaan betalen. Niemand lijkt zich (meer) af te vragen of en hoe de zorgkosten gedrukt kunnen worden. Nee, met dit aanstaande kabinet lijken we er ons zelfs al heel fatalistisch bij neergelegd te hebben dat de zorg alleen nog maar nog duurder kan worden (2% per jaar; zie: pagina 20 van het regeerakkoord). Dat terwijl er zoveel ontwikkelde landen zijn waar de zorgkosten lager zijn ondanks dat er meer gebruik wordt gemaakt van de zorg (Duitsland, Frankrijk) en zelfs ondanks sterkere vergrijzing (Japan). En dat vind ik echt zó jammer om te zien.

Maar goed, laat ik het daar maar bij laten, want volgens mij heb ik vandaag al genoeg over de grenzen van het toelaatbare op T-Nederland gelopen. ;P
TheGirl schreef:Als je ook in lounge kjkt ken je bijv mijn muzikalevoorkeur al en wat voor games ik graag doe.
Klopt, dat heb ik weleens gezien! :D Alleen doelde ik stiekem eigenlijk vooral op je genderidentiteit. Ik kan me namelijk niet zo goed jouw verhaal daarover herinneren (of terugvinden). En het lijkt me dat je die hebt, want je komt natuurlijk niet zomaar op "Hét forum voor transgenders". ;)

Verder is het al goed hoor, TheGirl. :D
Met veel liefs,
Merle
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

Bericht door TheGirl »

Merle schreef:Ik vind de hele ophef rond de inkomensafhankelijke zorgpremie trouwens wel hartstikke karakteristiek voor het Nederlandse zorgdebat: we zijn steeds maar bezig met de vraag hoe we het allemaal wel niet gaan betalen. Niemand lijkt zich (meer) af te vragen of en hoe de zorgkosten gedrukt kunnen worden. Nee, met dit aanstaande kabinet lijken we er ons zelfs al heel fatalistisch bij neergelegd te hebben dat de zorg alleen nog maar nog duurder kan worden (2% per jaar; zie: pagina 20 van het regeerakkoord). Dat terwijl er zoveel ontwikkelde landen zijn waar de zorgkosten lager zijn ondanks dat er meer gebruik wordt gemaakt van de zorg (Duitsland, Frankrijk) en zelfs ondanks sterkere vergrijzing (Japan). En dat vind ik echt zó jammer om te zien.

Maar goed, laat ik het daar maar bij laten, want volgens mij heb ik vandaag al genoeg over de grenzen van het toelaatbare op T-Nederland gelopen. ;P
TheGirl schreef:Als je ook in lounge kjkt ken je bijv mijn muzikalevoorkeur al en wat voor games ik graag doe.
Klopt, dat heb ik weleens gezien! :D Alleen doelde ik stiekem eigenlijk vooral op je genderidentiteit. Ik kan me namelijk niet zo goed jouw verhaal daarover herinneren (of terugvinden). En het lijkt me dat je die hebt, want je komt natuurlijk niet zomaar op "Hét forum voor transgenders". ;)

Verder is het al goed hoor, TheGirl. :D
Dat stond in het oude forum wel, had geen zin om dat weer opnieuw allemaal te typen. Excuses voor het ongemak.

Over de zorgkost nogmaals.
Ik ben voor marktwerking ook al is dit duurder, gezien we in Nederland nooit weten wat we aan een regering hebben indien die iets regelt.
A. Bij zorg in de marktwerking weet je wat je hebt voor bodem bedrag X
B. je kan aanvullende pakketten nemen voor A B en C
C. Vaak kan je zelf kiezen waar je voor zorg naar toe gaat(let op vaak dus niet altijd) MUV VU dus.
D. Bij zorg naar draagkracht bemoeit de staat zich ermee, liever niet dus.
E. Bij het nieuw zorgstelsel vallen sommige Nederlanders tussen de wal en het schip
F. De regering moet zich afzijdig houden met prijzen to zorgverzekeringkosten alleen paal en perk stellen aan de maximumprijzen.
G. Zorg naar draagkragt alleen invoeren indien ziektekostenverzekering in de huidige opzet met marktwerking blijft bestaan, het individu dien zelf aan de staat aan te geven of deze wenst deel te nemen aan zorg via de staat of zelf een verzekering afsluit.
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

Bericht door finesse »

de hele ophef over de inkomensafhankelijke premie in de zorg heeft niets met de zorg zelf te maken. De echte verkiezingsuitslag is nu bekend en die is met glans gewonnen door Wouter Bos aan de onderhandeltafel (cum laude economie). En voor de transgender gemeenschap betekent dit hooguit een duw in de verkeerde richting. De verzekeraars gaan hier echt hun handen niet aan branden meer en die vergoedingen komen nog op de schop te staan heb ik het donkerbruine vermoeden.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

Bericht door Anon20180501 »

Moest er even over nadenken. Wat is er tegen het licht nivellerend effect door het invoeren van een inkomensafhankelijke zorgpremie als we daardoor kunnen voorkomen dat we na(ast) de grijze golf niet worden overvallen door een vloedgolf van mensen met zware en minder zware psychische en somatische handicaps die nu al een dreigende vorm aanneemt omdat mensen hun premie niet meer kunnen opbrengen en/of niet-urgente zorg dan niet vergoed word dan wel vermeden.
De extreme effecten van het 'voorstel' moeten wel nog gedetecteerd en geelimineerd. o.a. extreme koopkracht-dalingseffecten moeten voorkomen worden en het inkomensplafond moet komen te vervallen om een rechtvaardiger verdeling over de hele linie te verwezelijken.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

Bericht door TheGirl »

Het huidige systeem werkt juist goed, willen ze het weer veranderen. Ideale systeem bestaat niet
De regering moet zich niet steeds bedenken. Hoe creëer je chaos in de zorg zo dus is.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Zorgkosten Actueel, Politiek niet eens met elkaar.

Bericht door Jessy »

Alles moet altijd veranderen... en werkt het eindelijk goed, dan moet het weer vernieuwd worden. Maarja, 'goed' is een relatief begrip. Ieders situatie is immers verschillend, het kan nooit voor iedereen goed zijn, dat is gewoon onmogelijk.

We zien wel waar het naartoe gaat. Ik maak me er hier in België alleszins niet te druk meer om voor mezelf, maar nog wel voor mijn vriendin die in NL woont. Voorheen heb ik zelf wel veel slechte ervaringen meegemaakt met het NL zorgstelsel, en mijn familie ook. Dan heb ik het over zaken toen ik nog grensarbeider was. Wel moeten betalen, maar geen recht op zorg. Jaja, 1 Europa...
En dan heb ik het nog niet over de kosten! Wat iemand met een laag inkomen in NL per maand betaalt ben ik hier in BE een half jaar voor verzekerd inclusief hospitalisatie en de hele mikmak. Hier hebben we dan wel altijd een eigen bijdrage (remgeld) maar die kosten vallen best mee.

Overigens wordt er ook een hoop geld weggegooid. 10 jaar geleden kon ik voor mijn diabetes ineens terecht in de kleinere ziekenhuizen, de artsen zouden op de weekdagen naar verschillende ziekenhuizen gaan, zodat de bereikbaarheid zou verbeteren. Ja, dat was wel vooruitgang! Nu moet ineens alles weer gecentraliseerd worden. Alle kleine ziekenhuizen gaan gewoon dicht, en de grootste van de provincie blijven ze maar bijbouwen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.