lichaamsbeharing

Make-up, kleding, en zo voort
Plaats reactie
Senna
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 apr 2022, 09:44
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Brabant

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Senna »

Irene_de_Vreede schreef: 22 apr 2022, 11:41 Je kan je beenharen prima zelf epileren met een daarvoor bestemd apparaat (voor een paar tientjes te koop in elke elektronica winkel). Met haarwerk heb ik geen ervaring, maar volgens mij moet je wel een indicatie hebben om voor vergoeding in aanmerking te komen. Ik geloof dat je zelfs van te voren goedkeuring moet aanvragen.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens rond kijken voor een epileermachine. Ook zal ik eens kijken of dat met vergoedingen zit.

Een andere vraag is; ik heb de haar op mijn armen nog niet geschoren. Niet dat ik veel donker haar daar heb, maar het voelt niet fijn. Ik ben een beetje huiverig om dat te scheren omdat ik niet weet hoe dat terugkomt. Hebben jullie ervaring met het gewoon eraf scheren met een elektrisch scheerapparaat? Komt dat haar dan gewoon terug of groeien ze in? Of krijg je dikke stoppels? Weet begot niet hoe ik dit moet doen.
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Marije »

Als je niet aan de HRT kunt wil niet zeggen dat je geen diagnosestelling kunt krijgen. Met een diagnose kun je inderdaad een aantal dingen van de verzekering krijgen die je anders niet kunt krijgen. Misschien kun je toch ergens op een wachtlijst gaan staan voor het geval, je weet maar nooit zeg maar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Senna
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 apr 2022, 09:44
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Brabant

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Senna »

Marije schreef: 22 apr 2022, 11:48 Als je niet aan de HRT kunt wil niet zeggen dat je geen diagnosestelling kunt krijgen. Met een diagnose kun je inderdaad een aantal dingen van de verzekering krijgen die je anders niet kunt krijgen. Misschien kun je toch ergens op een wachtlijst gaan staan voor het geval, je weet maar nooit zeg maar.
Dat is een idee inderdaad. Zal daar eens over nadenken. Kan dat enkel bij de VU in Amsterdam? Daar kennen ze mi op andere afdelingen al vanaf mijn geboorte :(
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Irene_de_Vreede »

Senna schreef: 22 apr 2022, 11:46
Irene_de_Vreede schreef: 22 apr 2022, 11:41 Je kan je beenharen prima zelf epileren met een daarvoor bestemd apparaat (voor een paar tientjes te koop in elke elektronica winkel). Met haarwerk heb ik geen ervaring, maar volgens mij moet je wel een indicatie hebben om voor vergoeding in aanmerking te komen. Ik geloof dat je zelfs van te voren goedkeuring moet aanvragen.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens rond kijken voor een epileermachine. Ook zal ik eens kijken of dat met vergoedingen zit.

Een andere vraag is; ik heb de haar op mijn armen nog niet geschoren. Niet dat ik veel donker haar daar heb, maar het voelt niet fijn. Ik ben een beetje huiverig om dat te scheren omdat ik niet weet hoe dat terugkomt. Hebben jullie ervaring met het gewoon eraf scheren met een elektrisch scheerapparaat? Komt dat haar dan gewoon terug of groeien ze in? Of krijg je dikke stoppels? Weet begot niet hoe ik dit moet doen.
Je kan je armen rustig scheren (of epileren). Bij scheren krijg je we stoppeltjes, waardoor de haren die terugkomen dikker lijken.
Irene
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Marije »

Senna schreef: 22 apr 2022, 11:56
Dat is een idee inderdaad. Zal daar eens over nadenken. Kan dat enkel bij de VU in Amsterdam? Daar kennen ze mi op andere afdelingen al vanaf mijn geboorte :(
Er zijn in Nederland een stuk of 20 mensen die dat mogen doen (misschien meer). VUMC is 1 van die plekken en misschien kun je dat als startpunt gebruiken.

Die van mij komt van PsyTrans maar die nemen volgens mij niet graag mensen die een te complex verleden hebben aan. Dat is meer een gevoel dan een fijt hoor. Ik ben super content met ze.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Senna
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 apr 2022, 09:44
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Brabant

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Senna »

Irene_de_Vreede schreef: 22 apr 2022, 11:57
Senna schreef: 22 apr 2022, 11:46
Irene_de_Vreede schreef: 22 apr 2022, 11:41 Je kan je beenharen prima zelf epileren met een daarvoor bestemd apparaat (voor een paar tientjes te koop in elke elektronica winkel). Met haarwerk heb ik geen ervaring, maar volgens mij moet je wel een indicatie hebben om voor vergoeding in aanmerking te komen. Ik geloof dat je zelfs van te voren goedkeuring moet aanvragen.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens rond kijken voor een epileermachine. Ook zal ik eens kijken of dat met vergoedingen zit.

Een andere vraag is; ik heb de haar op mijn armen nog niet geschoren. Niet dat ik veel donker haar daar heb, maar het voelt niet fijn. Ik ben een beetje huiverig om dat te scheren omdat ik niet weet hoe dat terugkomt. Hebben jullie ervaring met het gewoon eraf scheren met een elektrisch scheerapparaat? Komt dat haar dan gewoon terug of groeien ze in? Of krijg je dikke stoppels? Weet begot niet hoe ik dit moet doen.
Je kan je armen rustig scheren (of epileren). Bij scheren krijg je we stoppeltjes, waardoor de haren die terugkomen dikker lijken.
Ik zal eens een proefstukje scheren op mijn bovenarmen. Bedankt voor de uitleg.
Senna
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 apr 2022, 09:44
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Brabant

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Senna »

Marije schreef: 22 apr 2022, 12:02
Senna schreef: 22 apr 2022, 11:56
Dat is een idee inderdaad. Zal daar eens over nadenken. Kan dat enkel bij de VU in Amsterdam? Daar kennen ze mi op andere afdelingen al vanaf mijn geboorte :(
Er zijn in Nederland een stuk of 20 mensen die dat mogen doen (misschien meer). VUMC is 1 van die plekken en misschien kun je dat als startpunt gebruiken.

Die van mij komt van PsyTrans maar die nemen volgens mij niet graag mensen die een te complex verleden hebben aan. Dat is meer een gevoel dan een fijt hoor. Ik ben super content met ze.
Ik ben een zeer complex geval, maar wist niet dat er meerdere locaties waren die dit soort diensten aanbieden. Heb net er al een paar in Zuid-Nederland gevonden, zal mij eens in die organisaties verdiepen, bedankt!
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Frederieke »

Volgens mij wordt ook met diagnose genderincongruentie alleen ontharing van het gezicht vergoed. En in de operatiefase de genitale ontharing natuurlijk. Alle andere plekken waar je commercieel wilt laten ontharen (laser / IPL) zul je zelf moeten financieren.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Irene_de_Vreede »

Frederieke schreef: 22 apr 2022, 20:54 Volgens mij wordt ook met diagnose genderincongruentie alleen ontharing van het gezicht vergoed. En in de operatiefase de genitale ontharing natuurlijk. Alle andere plekken waar je commercieel wilt laten ontharen (laser / IPL) zul je zelf moeten financieren.
Dat klopt helemaal!
Irene
Januca
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2021, 15:25
Gender: Transgender
Locatie: Gasselte

Re: lichaamsbeharing

Bericht door Januca »

Voor het weghalen van de door mij ongewenste haren gebruik ik de Braun Silk-Épil 9.
Ja, de eerste keren is het wel een beetje gevoelig, maar de latere keren valt het allemaal heel erg mee.
Ik heb inmiddels heel wat minder haargroei. En de bobbeltjes na het epileren? ach, die trekken heel snel weer weg.
Het is voor mij een aanrader
Plaats reactie