debat op 2

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: debat op 2

Bericht door Aster »

Maar toch....waar ik om moest gniffelen was een klein voorbeeldje dat Arie B. gaf bij het introduceren van een MTF vanuit 'het normale' perspectief: 'nu ga ik iets heel vreemds zeggen.....huppeldepup was vroeger brandweerman'

Arie B alsmede de rest van NL heeft er géén idee van dat het (vrijwillig!) kiezen van dat soort übermannelijke beroepen heel gangbaar was/is onder ex hetero MTF die aldus pre transitie nou niet bepaald een vrouwelijke inslag hadden of een vrouwelijk getint bestaan leidden.

In de MTF wereld is dat zo ongeveer de norm, evenals op vrouwen vallen en bio vader van zelfverwekte kinderen zijn maar als ik dat aan 'buitenstaanders' probeer uit te leggen dan word ik aangekeken met zo'n onbegrijpende, glazige blik van 'huh...hoe kan dat dan? Die is gek zeg'...

Aldus strookt mijn vrouwelijkheid in mijn dagelijks leven wel in combi met mijn vrouwelijke beroep maar maar amper in de TS wereld.

Verder is het in de TS wereld natuurlijk helemaal bon ton om Joost a Crampo flink af te fakkelen en tot incompetent etc te verklaren....maar toen ik hem over 136 cases in zijn praktijk door de jaren heen hoorde moest ik wel metéén denken aan div MTF zelfmoordenaressen die ik gekend heb, een spijtoptant die post op weer als man is gaan leven en ettelijke (milde) spijtoptanten.

Joost a Crampo heeft namelijk niet per definitie helemaal ongelijk.
Er zijn wel degelijk spijtoptanten die in meerdere of mindere mate spijt hebben of post op hun bedenkingen hebben over dat het ook anders aangepakt had kunnen worden ivm onderliggende, niet nader benoemde of onontdekte problematiek ten tijde van hun transitie.
Om nog maar te zwijgen hoe MTF zichzelf in de maling kunnen nemen dan wel een rad voor ogen kunnen draaien.

En die weten donders goed dat ze in de TS wereld niet aan hoeven komen omdat ze dan emmers vol stront over zich heen krijgen. Zoiets raakt de gemiddelde (verse) MTF diep in de kern namelijk, want te confronterend.

Bij de voormalige behandelaars willen of kunnen ze ook niet terecht dus zoeken ze iemand als Joost a Crampo op die 'bekendheid' heeft op het vlak van (soms terechte!) kritiek op TS behandelingen.

Jammer dat de man niet wat uitgebreider aan het woord gelaten werd want ik vind het interessant om hem als 'dissident' eea te horen bespreken.

Verder de 'werkgever' waarvan ik totaal verrast was dat ie GEEN FTM bleek te zijn, ik raakte er zelfs een beetje van in de war...zo van...'huh? Is dat geen FTM maar een bio man'?

Nog afgezien van wat klanten van zijn bedrijf wel es over HEM zouden kunnen denken heeft ook hij niet helemaal ongelijk en werd ie ook te snel afgeserveerd met 'DISCRIMINATIE!!' toen bleek dat hij liever geen MTF aanneemt.

Want: de gemiddelde MTF is bepaald niet vrouwelijk/geloofwaardig als vrouw, kan behoorlijk drammen bij verkeerde aanspreekvormen EN kan emotioneel incontinent zijn in de zin van 'ik moet toch zo huilen door de hormonen'.

Verder kunnen collega's en klanten overstelpt worden met een overdosis exhibitionisme: MTF praten maar al te graag en tamelijk ongeremd over hormoongebruik, BVG en uiteraard de SRS tot in detail.

Kortom: de meest persoonlijke MTF zaken worden 'vrijelijk' besproken met deze of gene collega/klant/contact en idd: daar zit de gemiddelde werknemer niet op te wachten.
Vrouwelijke collega's zullen 'belangstellend' luisteren en (zeer) (persoonlijke) vragen stellen; (hetero) mannelijke collega's zullen met (innerlijke, maar ingehouden) afschuw reageren omdat dat soort verhalen hun met hun neus op de feiten druk dat hun mannelijkheid wel es niet voor de eeuwigheid gegeven kan zijn maar er zó afgeschroefd kan worden.

De gemiddelde NL (hetero/bi) man is nou eenmaal diep van binnen onzeker over zijn mannelijkheid en kan heftig reageren op de verhalen van een MTF collega.

Kortom: onrust op de werkvloer, daar is geen enkele werkgever van gediend.

Komt bij dat de gemiddelde (ex hetero) MTF totaal, maar dan ook werkelijk totaal op zichzelf gericht is (en soms blijft) en geen acht slaat op of géén rekening houdt met de anderen om haar heen.

Vwb mentaal/emotioneel stabiele (geloofwaardige) MTF: het balletje rolt vanzelf wel als je als MTF en ooglijk bent, je geloofwaardig vrouwelijk gedraagt en er geloofwaardig vrouwelijk uitziet en vooral NIET (defensief) dramt.

Dat balletje gaat vanzelf dan wel rollen en daar hoef je niet eens 100% passabel voor te zijn....en aldus kom je vanzelf wel aan het (gewenste) werk.
Laatst gewijzigd door Aster op 23 nov 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chrysaor
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 sep 2012, 15:57
Gender: Trans FtM

Re: debat op 2

Bericht door Chrysaor »

Ik was prettig verrast om Peggy Cohen, mijn behandelaar op het VUmc, op het scherm te zien verschijnen, ze gaf een helder beeld.
Gisteren heb ik het debat met mijn vriend zitten kijken, wel prettig als je zelf nog wel eens moeite hebt met de nodige gesprekken. M'n ma heb ik ook getipt dus hopelijk komt ze zichzelf een beetje tegen als ze deze uitzending ziet. Zonde dat moeders van zich vaak zo persoonlijk aangevallen voelen als hun kinderen ongelukkig zijn in hun vrouwelijk lichaam. (Sorry voor de dubbelpost maar hier leek deze opmerking me wat meer thuis.)
Our survival demands that we stake our lives on this fight, and to survive is to be victorious!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: debat op 2

Bericht door Eva »

Aster schreef:Maar toch...
Ik kan op je bijdrage weinig afdingen, Aster. Komt voor sommigen van ons misschien wat hard over. Met meneer Campo ben ik niet heel blij, maar je geeft daar ook wel een gefundeerde mening over.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: debat op 2

Bericht door Aster »

Levendula schreef: een naarling die zijn hetronomatieve en genderbinaire denkbeelden met psychofarcologish geweld de wereld op wil leggen.


http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... dden.dhtml" target="_blank


Onvoorstelbaar dat zo iemand aan het woord gelaten word

.
Nou, dan had je Petra Klene de schrijfster van dat link-artikel mee moeten maken als 'hulpverleenster'bij de Virgin indertijd.

Zag je er naar de persoonlijke smaak van Mw/dictator Klene te goed/geslaagd uit?
Dan werd je door mw Klene TOTAAL doodgezwegen en genegeerd.

Ettelijke keren meegemaakt dat goeduitziende transen er voor de eerste keer kwamen en na verloop van tijd weer weg gingen met de mededeling: 'als het hier zo gaat dan hoeft het voor mij niet'.

Of nog erger in de ogen van dictator Klene: er te goed uitzien en naar haar smaak te sexy gekleed en ze zette de TS in kwestie botweg de deur uit met de mededeling: 'het is hier T&T niet!'

Zelf ging ze altijd gekleed in enkellange bloemetjesjurken/rokken.

De allerergste, meest verschrikkelijke rampgevallen konden zich (natuurlijk) in haar warme aandacht verheugen, hoewel ook niet altijd.
Zo heb ik es meegemaakt dat er een oudere/bejaarde bezoekster vanwege haar kilo's make up binnen haar gehoorsafstand 'het schilderij' genoemd werd.

Ik heb zelf in alle tijd dat ik er kwam nooit een woord met het mens gewisseld. Ze groette me niet eens, nooit niet.

In de media was ze oh zo 'betrokken' maar 'onderling'....een verschrikkelijke dictator/heks.
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: debat op 2

Bericht door Barbarella »

Aster ik heb twee uur zitten typen op een reply en toen raakte ik mijn tekst kwijt.

Ik laat het erbij.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: debat op 2

Bericht door Raisa »

Aster schreef:Vwb mentaal/emotioneel stabiele (geloofwaardige) MTF: het balletje rolt vanzelf wel als je als MTF en ooglijk bent, je geloofwaardig vrouwelijk gedraagt en er geloofwaardig vrouwelijk uitziet en vooral NIET (defensief) dramt.
Ik vind dat je gelijk hebt, maar het is jammer dat je dingen als passabiliteit als trans niet zelf in de hand hebt. Daar kun je personen niet op afrekenen.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: debat op 2

Bericht door jacqueline »

er passabel (ooglijk) uitzien hebben we zelf niet in de hand. Ik heb er zelfs bewegings-en spraaklessen voor over om zo vrouwelijk mogelijk over te komen. En nog is het niet zeker of ik wel zo passabel ben straks. Wat is dan geloofwaardig MTF zijn?
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: debat op 2

Bericht door Fay »

jacqueline schreef:er passabel (ooglijk) uitzien hebben we zelf niet in de hand. Ik heb er zelfs bewegings-en spraaklessen voor over om zo vrouwelijk mogelijk over te komen. En nog is het niet zeker of ik wel zo passabel ben straks. Wat is dan geloofwaardig MTF zijn?
Biologisch vrouw zouden alle MTF willen zijn, is nie haalbaar, rest een traject waar met kunstmatige ingrepen iets wordt gedaan waardoor je gaat lijken op iets dat voor een vrouw moet doorgaan, en dat allemaal omdat je dat zo voelt, ga er maar aan staan

Sorry, ben in een gitzwarte realistische mood en vraag me nu een paar dagen af wat het allemaal voor zin heeft iets te worden, wat hetgeen je zou moeten zijn voor pakkumbeet nog niet de helft benaderd, met alle risicos en ellende van dien

(het alternatief, iets zijn wat je totaal niet bent)


Mij heeft het iig op non actief gezet momenteel, ik doe eigenlijk niks,ik onderneem op GD vlak niks, ik zit maar wat, me vanalles af te vragen en te overdenken, en ergens bevalt me dat wel, maar toch, gezond is het niet want ik ken mezelf, ik kan dat passieve erg lang rekken, en schiet daar in zoverre wat mee op dat ik zaken even voor me uit heb geschoven, onvermijdelijke zaken, uitstel executie, ohnee, het heeft toch geen zin, behalve dan dat ik weinig energie verspeel

Niks doen, omdat hetgeen je voor de boeg hebt te belachelijk voor woorden is, en wat dan?

Wat brengt het uiteindelijk, dat je van je GD af bent, meer niet, en als je daarbij door kan gaan voor een redelijk respectabele passabele vrouw is dat meegenomen maar het blijft knip en plakwerk, de inzet zou ook niet moeten zijn,ik wil mezelf kunnen zijn en door kunnen gaan voor een passabele vrouw, de inzet IS, je wilt van je GD af en dat betekent dan toevallig een vrouwenlichaam of iets wat daar op lijkt, punt, einde, en dat is het dan

Nee, daar heb ik echt heel veel zin in

(ach, ik heb momenteel geen enkele energie meer, maar als het goed is is er hoop, en klim ik wel weer een keer uit dat dal)

Edit, ik ben gewoon veel beter in zelfdestructie dan in doen wat goed voor me zou zijn)
Joyy
Laatst gewijzigd door Fay op 26 nov 2012, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: debat op 2

Bericht door Gwendolyn »

Joyy, je bent heel open in je beleving, dat is al een HEEEEEEEL goed begin. Voor mij zelf was het de weg volgen en doorzetten die ik ingeslagen was, die weg was en is ( voor mij ) een éénrichting weg, een andere weg / mogelijkheid was en is er voor mij niet. Vooruit kijken, en niet berusten op een leven waar je alleen ongelukkig in bent / van wordt. Kijk niet om. Zet je verleden aan de kant, en werk aan je toekomst. Eigenlijk laat je ook niets achter, maar je bouwt een nieuwe leven op, één waar je je zelf kunt zijn. Verbind geen eisen er aan, zoals uiterlijk, want dan ga je snel je vergelijken met de voor jou ideale beeld, en zo is niemand, ieder is gewoon zichzelf. Wees ook JOUW zelf. Gemakkelijk behoeft het allemaal niet te zijn, maar je leven gaat door. Het leven zelf, bio man / vrouw, trans man / vrouw, moet geleefd worden, je zandloper staat niet stil. Ik ben er in het verleden wel geweest, maar die verleden bestaat niet meer voor mij. Begin er nu met je leven, dan heb je er ook nog wat aan.

Zo denk ik erover.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: debat op 2

Bericht door Anon20180501 »

Rustig afwachten dan, Joyy. Als je de transitie in gaat hoef je niet meteen knopen door te hakken maar enige drang ernaar moet wel in je zitten. In jouw geval een ernstige drang want je zal niets aan de genderteams hebben wat aanmoedigingen en betreft.
Zolang je in een negatieve spiraal zit en er de voorkeur aan geeft jezelf terug te trekken in gepeins over de voor en tegens of gewoon nergens aan zitten denken, het utopisch beeld van leefbare perfectie als voorwaarde voor jezelf ziet om de stap te wagen maar daar naar eigen idee niet aan voldoet en de bijwerkingen van een behandeling bagatelliseert heeft een transitie weinig slagingskans.

Ik hoop voor je dat een zekere overtuiging zich ooit zal manifesteren, waarvan dat dat dan ook moge zijn.

Liefs, Daniela