debat op 2

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: debat op 2

Bericht door Raisa »

Aster schreef:Ik heb het in mijn postje nergens over een passabel uiterlijk; ik heb het over uitstraling en gedrag...de MTF waarbij de vrouwelijkheid van binnenuit komt zijn heel erg zeldzaam. De MTF bij wie de mannelijkheid van binnenuitkomt zijn allesbehalve zeldzaam, het is zelfs de norm in de MTF wereld.
Ik denk niet dat je zo'n harde 2deling kunt maken, ik ken zowel zeer mannelijke jonge mtf's als heel vrouwelijke 'late onset' mtf's. Ik denk dat de mannelijke oudere mtf's nadrukkelijker aanwezig zijn omdat de vrouwelijke oudere mtf's weten in te blenden. Ook lijkt het me dat een niet zo passabele oudere mtf met een basstem en mannelijke bouw meer opvalt dan een passabele jonge tomboy mtf. Helaas heeft passabiliteit goeddeels met de leeftijd te maken waarop de hormoonkuur wordt begonnen.
Aster schreef: Daarbij viel met me weer op dat zowel het publiek, als de geinterviewden enz allemaal blank waren. Beetje vreemd in onze huidige 'multi culti' samenleving.
Alsof er geen gekleurde transen bestaan....ook dat komt niet van pas in de media; alloch MTF transen zijn vrijwel altijd geloofwaardig 'naadloos' vrouwelijk, autoch transen bijna nooit en uitgerekend dat zorgt voor een kijkcijferkanon.
Van de 4 allochtoonse mtf's die ik ken zijn er 2 heel vrouwelijk en 2 heel mannelijk. Ik denk dat je de genetische achtergrond hierbij niet kunt onderschatten. Aziatische mannen bijvoorbeeld hebben van nature een vrouwelijkere uitstraling dan Kaukasische mannen.
Gebruikersavatar
mevrouwgriezel
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:08
Gender: Trans MtF

Re: debat op 2

Bericht door mevrouwgriezel »

Raisa schreef: Van de 4 allochtoonse mtf's die ik ken zijn er 2 heel vrouwelijk en 2 heel mannelijk. Ik denk dat je de genetische achtergrond hierbij niet kunt onderschatten. Aziatische mannen bijvoorbeeld hebben van nature een vrouwelijkere uitstraling dan Kaukasische mannen.
Ik ben het helemaal met je eens. Voor ELKE trans is het zo dat uiterlijke schoonheid met verschillende factoren te maken heeft:

1) Genen ... (dat geldt voor ieder mens uiteraard)
2) Hoe vroeg je in transitie gaat
3) Of je een aangeboren vrouwelijkheid over je uiterlijk hebt vanaf je geboorte. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat meer transseksuele meisjes die een heteroseksuele geaardheid hebben net wat vrouwelijker kunnen zijn (maar lang niet altijd!!!) dan transjes die een lesbische geaardheid hebben.
Kijk ook maar eens goed naar homoseksuele mannen... veel ervan hebben iets vrouwelijks in hun uiterlijk (maar ook niet allemaal).
Even goed heeft een lesbische transseksueel soms erg geluk met haar uiterlijk.

Dus wat zegt het uiterlijk van een TS eigenlijk?

-Niets

Het zegt helemaal niets over de persoon die je van binnen bent.
En daar ontstaat wel een probleem.

Ik denk dat dat niet zo heel erg moeilijk is om te begrijpen.
Als jij als TS je hele jeugd en pubertijd ernstige problemen hebt gehad vanwege je genderidentiteit is het nogal pijnlijk vergeleken te worden met transen die vrijwel flierefluitend een mannen bestaan hebben kunnen leiden en opbouwen. Het is toch niet zo heel erg moeilijk dat dat pijnlijk is en dat dat ervoor zorgt dat je als transseksuele vrouw met een dergelijk verleden in de maatschappij NIET kunt emanciperen als de transseksuele vrouw die JIJ bent tov de grote meerderheid. Je kunt alleen je leven leiden als jezelf en geduldig de vooroordelen en misverstanden doorstaan die door de groep zelf in het leven zijn geroepen.

Juist omdat het overgrote deel van de TSen een aangeboren mannelijkheid hadden (Van binnenuit!!!) waar ze zich heel goed mee wisten te redden.
Natuurlijk ook niet ideaal allemaal en natuurlijk kent iedereen zijn of haar problemen maar ik ben er diep van overtuigd dat de verschillen vaak schokkend en levensgroot zijn, en!!! onbegrijpelijk.

Hier is meer aan de hand.
Hersenonderzoek heeft ook al aangetoond dat transen die op vrouwen vallen in bepaalde opzichten geen vrouwelijke hersenstructuur hebben, dat is erg belangrijke informatie en ik ben ervan overtuigd dat het laatste woord hier nog niet over is gezegd in de wetenschap.

Ooit zullen deze verschillen naarvoren komen en benoemd worden... en dat is niet meer dan terecht vind ik.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: debat op 2

Bericht door Fay »

mevrouwgriezel schreef:
joyy schreef: Niks doen, omdat hetgeen je voor de boeg hebt te belachelijk voor woorden is, en wat dan?

Wat brengt het uiteindelijk, dat je van je GD af bent, meer niet, en als je daarbij door kan gaan voor een redelijk respectabele passabele vrouw is dat meegenomen maar het blijft knip en plakwerk, de inzet zou ook niet moeten zijn,ik wil mezelf kunnen zijn en door kunnen gaan voor een passabele vrouw, de inzet IS, je wilt van je GD af en dat betekent dan toevallig een vrouwenlichaam of iets wat daar op lijkt, punt, einde, en dat is het dan
Hoi Joyy!

Ik heb me aangemeld om op je stukje te reageren. Het is wel herkenbaar. Zo als je begint... Ik heb destijds doorgezet en ben uiteindelijk heel blij dat ik dat heb gedaan. Wel kwam er veel meer bij kijken dan ik aanvankelijk dacht. Met name voor wat betreft zelfacceptatie en de acceptatie van je anders-zijn en het anders -blijven-.

Ik denk dat juist de inzet zou moeten zijn, dat je jezelf kunt zijn. Niet direct het doorgaan voor een passabele vrouw en ook niet het willen verhelpen van de genderdysforie. Want kom je echt wel met een transitie van genderdysforie af? Ik ervaar genoeg dingen aan mijzelf die ik nog steeds zou willen verbeteren maar niet kan verbeteren, en op een gegeven moment beland je op een punt waarop je beseft dat er hierna niets verder is... althans... voorlopig niet. Je moet dus in het reine komen dat je genderprobleem maar deels is opgelost... dat je er vanwege je -transseksueel zijn- er andere problemen hebt bijgekregen en dat het leven als transseksueel nogal wat onverwachte reactie's en sociale moeilijkheden met zich mee kan brengen...

Het gaat er namelijk niet alleen om of jij jezelf helemaal accepteert maar of je ook accepteren kunt dat anderen je soms niet accepteren, als vrouw dus. En dat je bovendien door je achtergrond en je anders-zijn altijd zal verschillen en anders zal zijn dan de meute en dat je je dus niet zonder meer kunt aansluiten bij de kudde. Anders zijn, anders blijven.

Ik had het toen ik als jongen leefde moeilijker dan nu. Sterker nog...als ik had geweten wat ik nu allemaal heb mee mogen maken sinds mijn transitie...dan had ik lang niet zolang getwijfeld... ik had het misschien zelfs in een sneltreinvaart gedaan maar dat is achteraf praten.
Ik had de lange tijd nodig om innerlijk het een en ander uit te zoeken en een sterke overtuiging te krijgen over mijzelf. Dat heeft mij uiteindelijk weerbaarder gemaakt.

Maar een oplossing voor de genderdysforie...dat vind ik een transitie slechts ten dele. Je bent wel veel meer jezelf en dat is het belangrijkste in het leven...dat jij jezelf kunt zijn en als jezelf kunt deelnamen aan het sociale maatschappelijke verkeer en werkelijk en diep!! contact kunt maken met vrienden of een lief.

Als je aarzelt, probeer dan gewoon jezelf te zijn bij vrienden eerst. Probeer eens een jongen of een meisje te zoeken die jou wel leuk vind... zoals je bent en hoe je bent. Je hoeft niet altijd direct voor het hele pakket te gaan... maar ondertussen hoef je ook niet stil te staan en mag je best naar hartelust experimenten. Als je daarbij je verstand een beetje gebruikt is dat best onschuldig en ongevaarlijk en daarin zou je de bevestiging kunnen vinden waar je naar zoekt.

Aldoende leert men.
Om erachter te komen wie je werkelijk bent moet je dingen proberen en doen. Dat hoeft niet direct heel snel of definitief te zijn. Glij er langzaam in... groei er langzaam in. Zo kun je ook in een transitie gaan.

Het leven is bovendien ook nu al... en niet "dan pas".

Veel sterkte met je zoektocht
Liefs
Mevrouw Griezel
Hallo, allereest goed een reactie te lezen van iemand die eea al achter de rug heeft

Enkele zaken in mijn situatie/traject, vallen me op

Dat ik vrij makelijk om schakel naar de persoon die ik al die jaren ben geweest of dacht te zijn, verstand op nul, gevoel zoveel mogelijk uit, en doorgaan op de oude weg, met het knagen weer voluit aanwezig

Dat 'mechanisme' zit er in gebakken, zoals ik aangaf een overlevingstrategie, niet voelen,

Daarmee gepaard komt ook weer die hele berg onrust en angstgevoelens naar boven, ik ga weer rennen, zoals ik mijn hele leven heb gerend

De afgelopen dagen van berusting waren niet prettig, maar ik voelde en doorleefde wel mijn situatie, en dat is imo toch beter dan rennen en niet voelen

Daarmee gepaard realistische gedachten, cynisch ook, ook niet prettig maar wel goed om onder ogen te zien om je weer wakker te maken

Ik weet ook dat als gevolg daarvan ik toch verder blijf ploeteren en zoeken

Soms heb je het gewoon nodig om even de zinken om daarnee in alle hevigheid weer te merken dat je even je padje kwijt was en weer op te krabbelen

Een kernprobleem wat ik mijn hele leven al heb is dat ik erg moeilijk bij mijn gevoelens kan komen, ik moet daar mijn best voor doen, echter, volg ik dat gevoel, zie ik mezelf weer als degen wie ik ben, in wat voor verpakking dan ook, komt die rust weer boven, inwendig, en weet je weer, ohja, zo voelde dat,dit ben ik, puur, en dat is goed, en dat andere, nee bedankt (btw vond ik androcur een in dat opzicht prettig, ik kwam acuut bij mijn gevoelens, waterval in den beginne)

Ik belandde off track omdat ik niet goed voor mezelf zorgde, niet luisterde naar wat ik voel, leerproces, en ook daarin groei je elke keer weer en dat sterkt

Experimenteren, prima, heel goed zelfs, is er bij in geschoten laatste weken, tussen wal en schip
Kreeg van derden advies niet te veel te schipperen tussen man en vrouw, ik ben het daarmee eens, het is doodvermoeiend en verwarrend als je die omschakeling steeds moet maken, en toch, het is blijkbaar nog steeds , hetzij steeds minder, ergens voor nodig, en soms helpt het ook, het zij zo

Back on track, mijn huis afmaken, het is een bouwput geweest afgelopen weken, ik moet er nog even doorheen, er zijn nog zaken die gedaan moeten worden, voor mij een fundering naar volgende stap

Ik heb er mijn hele leven geen moer om gegeven, net zoals ik eigenlijk mijn hele leven geen moer om mezelf heb gegeven, wat had mijn leven voor zin, het was halfslachtig,alleen de belofte aan mezelf die ik als kind heb gedaan, dat ik er nooit een eind aan zou maken, heeft me al die tijd overeind gehouden

Nu begrijp ik dat ik elke dag heb geleefd met het einde van mijn leven in mijn hoofd, was het maar zover, mag ik aub eindelijk gaan?

Dan, staat je hele leven op zijn kop vanwege datgeen wat is, en komt het besef naar boven dat het toch nog voor je gaat gebeuren, je toch nog aan je leven kan beginnen, heavy stuff

Nu, ik vergeef mijzelf, ik vergeef het off track belanden, ik vergeef oude mechanismes, ik vergeef in diepe putten belanden, ik gun mezelf de tijd, waarbij voor mij het belanden in putten direct een signaal is dat ik even teveel hooi op de vork heb, te snel ga, mezelf voorbij loop, een leermoment

Wat volgt is vinden van rustmoment, dat komt er, daar werk ik naar toe, iig in de vorm van een opgeruimde sfeervolle woning waarin ik me op mijn gemak voel, een haven (nooit gehad, daarom zo belangrijk voor mij nu,ik ben opgegroeid met een aan alcolhol verslaafde moederer, vader was niet thuis, forse verwaarlozing, sociaal, emotioneel, lichamelijk

Daarop terugkijkend kan ik trots zijn op mezelf dat ik heb bereikt wat ik heb bereikt, heb mensen gekend die voor minder er aan onderdoor zijn gegaan

Ok, iets ander verhaal geworden dan ik van plan was te schrijven, maar ik laat het staan, het vliegt mijn vingers uit zonder na te denken en dat doet me goed

Eindconclusie is: pas op plaats, stap terug, rustig verder met fundering leggen en de volgende stappen bieden zich aan, nog even volhouden, het komt goed, er komt ruimte en pakken we weer op waar we waren gebleven mbt GD, ja het is meer dan alleen af zien te komen daarvan, dat besef ik ook, het is jezelf worden, kunnen zijn, in alle facetten, zo goed en kwaad als het kan , jezelf zijn, het hoogste goed in een mensenleven

Bedankt voor je reactie

Joyy
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: debat op 2

Bericht door Anon20180501 »

mevrouwgriezel schrijft;
Hersenonderzoek heeft ook al aangetoond dat transen die op vrouwen vallen in bepaalde opzichten geen vrouwelijke hersenstructuur hebben, dat is erg belangrijke informatie en ik ben ervan overtuigd dat het laatste woord hier nog niet over is gezegd in de wetenschap.
Dus homoseksuele mannen hebben in bepaalde opzichten geen mannelijke hersenstructuur? Met andere woorden, de hypofyse van transgenders wijkt af van hun geslachtsgenoten maar daarnaast wijkt hun hersenstructuur onderling ook weer af door hun seksuele geaardheid? Ik zal niet zeggen dat het niet klopt maar ik ben er wel benieuwd naar of dat inderdaad zo is. Niet dat deze wetenschap ooit enige invloed zal hebben op mijn keuzes, die laat ik van mijn gevoelens afhangen.

Liefs, Daniela
Gebruikersavatar
mevrouwgriezel
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:08
Gender: Trans MtF

Re: debat op 2

Bericht door mevrouwgriezel »

Hoi Joyy!!!

Je bent heel goed bezig vind ik. Mag ook wel gezegd worden. Zo goed om jezelf te vergeven en ook je verleden in perspectief te zien.
Herkenbaar ook...Je te realiseren dat je ontzettend sterk bent eigenlijk ipv zwak. Maar dat je gewoon meer problemen hebt gehad
en gekend dan een ander. Jezelf gaan waarderen... en heel belangrijk... aan een plekje werken waar je je thuis kunt voelen... je nieuwe huisje.
Het klinkt allemaal heel goed.
Bedenk wel dat je het allemaal niet in een keer moet weten en dat bovendien jezelf worden jaaaaren in beslag neemt en dat je dingen
aan jezelf gaat ontdekken waar je nu niet eens het bestaan van kent.

Het is dus niet alleen een identiteit die je aantrekt omdat hij beter past het is ook een identiteit die zich gaat ontwikkelen en langzaam
naar boven komen drijven vanuit de diepte van je ziel of geest (hoe je het wilt noemen).
De overlevingsmechanismen waren ooit erg handig maar mag je soms loslaten omdat ze niet altijd meer nodig zijn maar het is
helemaal niet erg om erop terug te vallen. Wees voorzichtig met jezelf. Terugschieten in de manier waarop je het al jongen of man deed
is volgens mij ook heel normaal. Dat is immers bekend... een andere manier van met jezelf omgaan moet je eerst ontdekken en je moet ervan overtuigd raken dat de nieuwe manier beter werkt dan de oude.
Vandaar blijven experimenten. Daarmee overtuig je jezelf.

Er zijn geen regels waar je je aan moet houden. Je mag best man en vrouw tegelijk zijn..Je mag ze afwisselend zijn... en waar ik
ben achterkomen na mijn transitie is dat ik vanuit mijn ziel helemaal vrouw ben... maar dat ik in de praktijk ook te maken blijf
houden met het "man-zijn" al is dat alleen maar omdat ik transseksueel geworden ben en dus geen biologische vrouw geworden ben.

Wij transseksuelen zijn complexe wezens met een complexe psyche waarin het eea nog in evenwicht moet komen. Bedenk je ook
dat ieder mens zijn mannelijke en vrouwelijke kanten heeft en sta ze dus ook bij jezelf toe. En wees vooral geduldig met jezelf.
Het is misschien teleurstellend om te horen maar een transitie is niet echt een fase waar je voorbij komt.
Hoe verder je gaat...hoe meer lagen je tegenkomt... diepere lagen... nieuwe ervaringen... die veranderen je weer.
Het leven is een proces van verandering wat nooit stopt.

Het is daarom niet verstandig toe te werken naar een ideaal of einddoel. Want de buitenkant is slechts het plaatje. Wat er allemaal
binnen in jou gebeurt...dat is het belangrijkste. Daar gebeurt het. En zo te horen ben je veel beter op weg dan je zelf misschien denkt.
Het uiterlijk is uiteindelijk secundair. In het reine met jezelf kunnen komen en met jezelf kunnen leven is het allerbelangrijkste!!!

Heel veel geluk!!
Mevrouw Griezel
Laatst gewijzigd door mevrouwgriezel op 27 nov 2012, 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mevrouwgriezel
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:08
Gender: Trans MtF

Re: debat op 2

Bericht door mevrouwgriezel »

Daniela schreef: Dus homoseksuele mannen hebben in bepaalde opzichten geen mannelijke hersenstructuur?
Ik ken veel vrouwelijke homoseksuelen die zich echt wel helemaal man voelen maar wel erkennen dat ze in bepaalde opzichten vrouwelijk zijn en dat ook van zichzelf hebben geaccepteerd. Het is helemaal niet zo'n gekke gedachte te denken dat mannelijkheid en vrouwelijkheid aangeboren eigenschappen zijn toch? Het is wat ouderwets te denken dat deze slechts maatschappelijk bepaald zijn. Het klopt bovendien niet met wat je om je heen ziet. Veel homoseksuele mannen ontwikkelen zich vanaf de kindertijd al in vrouwelijke richting... zelfs dusdanig dat zij soms denken een meisje te zijn en dan tegen de pubertijd erachter komen dat ze toch gewoon mannen zijn.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: debat op 2

Bericht door Fay »

mevrouwgriezel schreef:Hoi Joyy!!!

Je bent heel goed bezig vind ik. Mag ook wel gezegd worden. Zo goed om jezelf te vergeven en ook je verleden in perspectief te zien.
Herkenbaar ook...Je te realiseren dat je ontzettend sterk bent eigenlijk ipv zwak. Maar dat je gewoon meer problemen hebt gehad
en gekend dan een ander. Jezelf gaan waarderen... en heel belangrijk... aan een plekje werken waar je je thuis kunt voelen... je nieuwe huisje.
Het klinkt allemaal heel goed.
Bedenk wel dat je het allemaal niet in een keer moet weten en dat bovendien jezelf worden jaaaaren in beslag neemt en dat je dingen
aan jezelf gaat ontdekken waar je nu niet eens het bestaan van kent.

Het is dus niet alleen een identiteit die je aantrekt omdat hij beter past het is ook een identiteit die zich gaat ontwikkelen en langzaam
naar boven komen drijven vanuit de diepte van je ziel of geest (hoe je het wilt noemen).
De overlevingsmechanismen waren ooit erg handig maar mag je soms loslaten omdat ze niet altijd meer nodig zijn maar het is
helemaal niet erg om erop terug te vallen. Wees voorzichtig met jezelf. Terugschieten in de manier waarop je het al jongen of man deed
is volgens mij ook heel normaal. Dat is immers bekend... een andere manier van met jezelf omgaan moet je eerst ontdekken en je moet ervan overtuigd raken dat de nieuwe manier beter werkt dan de oude.
Vandaar blijven experimenten. Daarmee overtuig je jezelf.

Er zijn geen regels waar je je aan moet houden. Je mag best man en vrouw tegelijk zijn..Je mag ze afwisselend zijn... en waar ik
ben achterkomen na mijn transitie is dat ik vanuit mijn ziel helemaal vrouw ben... maar dat ik in de praktijk ook te maken blijf
houden met het "man-zijn" al is dat alleen maar omdat ik transseksueel geworden ben en dus geen biologische vrouw geworden ben.

Wij transseksuelen zijn complexe wezens met een complexe psyche waarin het eea nog in evenwicht moet komen. Bedenk je ook
dat ieder mens zijn mannelijke en vrouwelijke kanten heeft en sta ze dus ook bij jezelf toe. En wees vooral geduldig met jezelf.
Het is misschien teleurstellend om te horen maar een transitie is niet echt een fase waar je voorbij komt.
Hoe verder je gaat...hoe meer lagen je tegenkomt... diepere lagen... nieuwe ervaringen... die veranderen je weer.
Het leven is een proces van verandering wat nooit stopt.

Het is daarom niet verstandig toe te werken naar een ideaal of einddoel. Want de buitenkant is slechts het plaatje. Wat er allemaal
binnen in jou gebeurt...dat is het belangrijkste. Daar gebeurt het. En zo te horen ben je veel beter op weg dan je zelf misschien denkt.
Het uiterlijk is uiteindelijk secundair. In het reine met jezelf kunnen komen en met jezelf kunnen leven is het allerbelangrijkste!!!

Heel veel geluk!!
Mevrouw Griezel
Dankje

Ik besef altegoed dat je de tijd moet nemen die je nodig hebt en niet moet gaan rennen, ook al is het nog zo verleidelijk

Wat ik wil en probeer is zo bewust mogelijk omgaan met mezelf in dit traject, dat al in gang is gezet, je hebt er niets aan het allemaal snel achter de rug willen hebben - ijkpunt is voor velen vaak 'de' operatie - maar ik begrijp altegoed dat het een levenslang proces is , ook na de operatie

In dit proces lopen verleden heden en toekomst door elkaar, het is wijs om dat te signaleren, uit te zoeken wat oud gevoel is, wat nieuw , wat werkelijke gevoelens en gedachten zijn of wat is aangeleerd of wat je heeft gevormd door bijv je omgeving en de druk daarvan, steeds alert zijn op waar je staat in het traject lijkt mij heel gezond, zoals ik het zie ben ik mezelf opnieuw aan het ontdekkken, of misschienw el voro het eerst,en dat kost nu eenmaal tijd, veel tijd, die mag, nee moet je imo nemen

Je hebt er niets aan in sneltrein vaart alles 'achter de rug' te hebben en dan achteraf nog een hele hoop te moeten gaan opruimen omdat je daar overheen gestapt bent

(ik zag Fran Bambust vertellen dat ze er 8 jaar over had gedaan tot aan de operatie en dacht, 8 jaar, lang, maar als ik daar nu eens vanuit ga, dan ben ik goed bezig)

Je insteek dat alles mag en kan in dit traject heb ik ook in mijn achterhoofd, het geeft je ruimte om nog breder te ontdekken wie je werkelijk bent en wat je wilt, een open benadering naar jezelf, ipv je problematiek op te hangen aan 1 kapstok

Een ideaal beeld hebben/hadden we denk ik allemaal, vaak niet realistisch, toch vindt ik dat je best energie mag steken in het benaderen van dat ideaal beeld, maar houd in het achterhoofd dat je dat ideaalbeeld waarschijnlijk niet gaat halen en regelmatig bij moet stellen

Wat rest is hopelijk tevredenheid met wie je bent, van binnen, van buiten, zelfacceptatie een hele hoog goed zo lees ik regelmatig terug

Wat ik overigens los van dit verhaal her en der ook lees, en wat ik ook heb gemerkt in reacties in mijn omgeving, ik heb hen gattendeerd op de vele programmas op tv de laatste tijd, is de regelmatig terugkerende opmerking mbt MTF: zij is toch goed gelukt

Goed gelukt betekend in al zijn banaliteit dan dat betreffende trans er vrouwelijk genoeg en knap uitziet om die conclusie te trekken en dan ook als mens serieus wordt genomen

Banaal, nogal, het komt , en dat geld vook voor biovrouwen, nog steeds neer op een knap snoetje en dito lijf en overkomen, waarbij de suggestie wordt gewekt dat de minder knappe minder goed 'gelukt' zou zijn

Nogal een arrogantie om zo te reageren want wie bepaalt nu eigenlijk wie wel of niet 'gelukt ; is, ik stoor me iig aan dergelijke reacties, ook uit de transenhoek

Verder, blijf schrijven want ik vind je een aanwinst
:)

Joyy
Gebruikersavatar
mevrouwgriezel
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:08
Gender: Trans MtF

Re: debat op 2

Bericht door mevrouwgriezel »

joyy schreef: Wat ik overigens los van dit verhaal her en der ook lees, en wat ik ook heb gemerkt in reacties in mijn omgeving, ik heb hen gattendeerd op de vele programmas op tv de laatste tijd, is de regelmatig terugkerende opmerking mbt MTF: zij is toch goed gelukt

Goed gelukt betekend in al zijn banaliteit dan dat betreffende trans er vrouwelijk genoeg en knap uitziet om die conclusie te trekken en dan ook als mens serieus wordt genomen

Banaal, nogal, het komt , en dat geld vook voor biovrouwen, nog steeds neer op een knap snoetje en dito lijf en overkomen, waarbij de suggestie wordt gewekt dat de minder knappe minder goed 'gelukt' zou zijn

Nogal een arrogantie om zo te reageren want wie bepaalt nu eigenlijk wie wel of niet 'gelukt ; is, ik stoor me iig aan dergelijke reacties, ook uit de transenhoek

Verder, blijf schrijven want ik vind je een aanwinst
:)

Joyy
Wat goed dit allemaal van jou te horen. Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind de term "goed gelukt" ook zo misplaatst. Of je goed gelukt bent..dat kan iemand pas zien en merken wanneer ze langer met je omgaan..hoe en wie jij van binnen bent. En dat jij een fijn mens bent...ondanks alles. Dan ben je pas goed gelukt!
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: debat op 2

Bericht door Gwendolyn »

Joyy,

"Je hebt er niets aan in sneltrein vaart alles 'achter de rug' te hebben en dan achteraf nog een hele hoop te moeten gaan opruimen omdat je daar overheen gestapt bent".

Snel gaat het toch niet, vanaf de intake, er gaat toch enige tijd weer overheen eer je aan de operatie toe bent.

Wat ik zelf van mening ben toebedeeld, is dat in alle fasen van het langzaam naar een volledige 24/7 leven in het gewenste geslacht, is dat je bij elke stap je weer die stand in jou transitie een plek geeft, je camp weer opslaat als het ware, waarmee je alleen nog meer geschiedenis op bouwt om later te verwerken / achter je te laten. Ik denk dan dat hoe eerder je gaat leven 24/7 in het door jou gewenste geslacht, hoe eerder je DAAR aan werkt, DAT opbouwt, zonder nog langer aan je verleden te werken. Dat je niet meteen je ideaal hebt bereikt bij aanvang 24/7 hindert niets. Maar zolang je daar niet voltijds aan werkt zal dat alleen een ver van mijn bed show blijven. Besteed zo min mogelijk tijd en energie aan iets wat je toch zo weer zal afbreken, achter je laten.

Maar ieder is vrij te doen wat die zelf dankt voor haar // hem het meest haalbare is.

gwendolyn
Gebruikersavatar
mevrouwgriezel
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:08
Gender: Trans MtF

Re: debat op 2

Bericht door mevrouwgriezel »

Gwendolyn schreef:Joyy,

"Je hebt er niets aan in sneltrein vaart alles 'achter de rug' te hebben en dan achteraf nog een hele hoop te moeten gaan opruimen omdat je daar overheen gestapt bent".

Snel gaat het toch niet, vanaf de intake, er gaat toch enige tijd weer overheen eer je aan de operatie toe bent.

Wat ik zelf van mening ben toebedeeld, is dat in alle fasen van het langzaam naar een volledige 24/7 leven in het gewenste geslacht, is dat je bij elke stap je weer die stand in jou transitie een plek geeft, je camp weer opslaat als het ware, waarmee je alleen nog meer geschiedenis op bouwt om later te verwerken / achter je te laten. Ik denk dan dat hoe eerder je gaat leven 24/7 in het door jou gewenste geslacht, hoe eerder je DAAR aan werkt, DAT opbouwt, zonder nog langer aan je verleden te werken. Dat je niet meteen je ideaal hebt bereikt bij aanvang 24/7 hindert niets. Maar zolang je daar niet voltijds aan werkt zal dat alleen een ver van mijn bed show blijven. Besteed zo min mogelijk tijd en energie aan iets wat je toch zo weer zal afbreken, achter je laten.

Maar ieder is vrij te doen wat die zelf dankt voor haar // hem het meest haalbare is.

gwendolyn

Ik heb zelf gemerkt dat de transitie een verwerking was van mijn verleden. Ik bleef er niet inhangen maar al mijn nieuwe ervaringen werden continue vergeleken met mijn oude ervaringen. Op een zeker moment heb ik mijzelf af en toe moeten dwingen mijn nieuwe situatie te vergelijken met mijn verleden... juist omdat dat mij gelukkig maakte..en dat ik daardoor weer overtuigd werd van mijn leven zoals het nu is. Wat een vooruitgang heb ik geboekt, wat heb ik allemaal overwonnen...enz.
Ik kan me geen transitie voorstellen waarbij het verleden geen rol speelt... maar iedereen is anders.
Ik heb wel gezien bij andere transseksuelen dat het heel slecht kan aflopen als je juist het verleden zo graag achter je wil laten... en zo snel mogelijk wil transformeren, het verleden kan je genadeloos inhalen... met vreselijke gevolgen.