Wisselen in identiteit voor transitie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Brownie »

anne-j schreef: 15 mar 2021, 20:20 De logopedist staat hoog op de verlanglijst, maar ik had gehoord dat ik daar beter pas mee kan beginnen als ik zeker weet wat ik wil (dus na psycholoog).
Waarom zou je daarmee wachten. Het is juist hartstikke leuk en goed om daar lekker mee aan de slag te gaan. Je kan namelijk altijd weer stoppen en dan gewoon weer je oude stem gebruiken hoor.
Sydney1990
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 apr 2021, 00:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Sydney1990 »

anne-j schreef: 15 mar 2021, 20:20
De logopedist staat hoog op de verlanglijst, maar ik had gehoord dat ik daar beter pas mee kan beginnen als ik zeker weet wat ik wil (dus na psycholoog).
Logopedist kun je op elk moment mee beginnen! Als je dysforie ervaart over je stem en je zou graag willen dat die vrouwelijker klinkt, is dat genoeg reden om aan logopedie te beginnen. Daarvoor hoef je je niet als vrouw te identificeren.

Ik ben heel vroeg in m'n transitie aan logopedie begonnen. Heb toen wel meegemaakt dat mijn logopedist wat 'pushy' werd en zich met andere delen van mijn transitie ging bemoeien (ze vond dat ik een nieuwe naam moest kiezen, me als 'mevrouw' moest laten aanspreken, etc., terwijl ik dat helemaal niet wilde), maar ik heb toen aan haar uitgelegd dat transitie niet bij iedereen een linear proces is, en dat het belangrijk is om de tijd te nemen. Dat begreep ze uiteindelijk, gelukkig, en sindsdien werken we heel goed samen.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2950
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Marica »

Voor logopedie en zien waar je waar zit op het stemspectrum is er VoicePitchAnalyzer in de appstore. Mijn logopediste gebruikt hem ook, ( wij van WC eend :) )

Druk op het microfoontje, en er verschijnt een engelse tekst. Stoor je daar niet aan, je kan elk stukje tekst pakken uit een boek of tijdschrift. Lees de tekst hardop en de app analiseerd in welk frequentiebereik je stem zit. De mannelijke range: 85Hz tot 165Hz, Androgeen : 165 tot 180, en vrouwelijk : 180 tot 255.
Met een beetje aandacht voor mijn stem is het makkelijk voor mij om tussen de 175 en de 220 te gaan zitten. Mijn logopediste vond dat voor mij de ideale range, met lichte uitschieters naar beide kanten moest ik dicht bij mijn oude stem blijven om authentiek te klinken. Blijf zo dicht mogelijk bij je normale stem, dan kost het ook niet zoveel moeite, dat heb ik wel van haar geleerd.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door tartangirl »

Hoi anne , ik heb destijds bewust mn tijd genomen om bepaalde stappen te nemen.
ik wilde voor mezelf en daarmee ook de buitenwacht niet de aanleiding geven om er wat van te vinden.
En hoe je het ook wend of keert sommige dingen hebben nu eenmaal tijd nodig....logopedie volgen en dan aan je stem werken werkt zoiezo beter als nu maar een beetje aanmodderen.
Ik kan niet in je hoofd kijken en dus kan ik alleen maar zeggen dat sommige zaken tijd kosten...en dat ff wachten soms wel loont.
Nu massa's aan make up kopen en misschien eerst wachten tot het ontharen tja....ieder zijn eigen keuze.
een transitie neemt nu eenmaal een bepaalde tijd in beslag en gelukkig ook niet voor niets..

met de meest vriendelijke groeten
Pascalle