Progesteron studie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progesteron studie

Bericht door Danielle »

Vandaag de 6 maanden check gedaan voor de studie. Altijd weer typisch om een arts te zien ontspannen als je aangeeft wat te snappen van hoe wetenschap werkt.

Dok vroeg of ik me had aangemeld in de hoop op progesteron te krijgen. Waarop ik heb uitgelegd dat ik vooral duidelijkheid wil of progesteron nu wel of niet zinvol is. Ik hoop van wel natuurlijk. Maar als er uit de studie komt dat progesteron geen significant verschil maakt dan is dat ook voor mij ook prima. Want dan ben ik van dat "Als ik nou medicijn x voorgeschreven zou krijgen dan ..." gevoel af. Scheelt weer een brok onzekerheid. Ik heb ik het verleden wel verschil gezien bij mezelf in gebruik van cyproteron, maar dat heb ik nooit echt goed gemeten. Dat was meer in de spiegel kijken en denken te zien dat mijn borsten groter/kleiner zijn dan een paar maanden terug.

Ik zag gewoon zijn schouders naar beneden gaan. Ik weet dat we allemaal onze mening hebben over hoe het eraan toegaat bij het Vumc, en dat de bejegening van patiënten niet altijd de schoonheidsprijs verdient. Maar zullen we die mensen gewoon een beetje manouvreerruimte geven, dat ze niet zo op eieren hoeven lopen?
Mijn transitieblog: Fading Gender
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Progesteron studie

Bericht door 427lyn »

@Danielle , weet jij wanneer ze de resultaten gaan publiceren?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progesteron studie

Bericht door Danielle »

De studie loopt nog een half jaar, dat zal wel even duren. Wellicht dat er tussentijds wat voorlopige resultaten worden gepubliceerd, dat heb ik niet gevraagd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Lokien »

@Danielle hij stelde bij mij dezelfde vraag. Hij vertelde mij dat bij de een progesteron wel een verschil lijkt te maken, en bij anderen weer niet. Voor mij is progesteron (als het mogelijk werkt) het enige dat ik nog wil proberen, dus ik heb hem verteld dat ik zeker na de studie nog progesteron zal gaan proberen. Het liefste doe ik dat via de VU.
Als dat ook niet gaat lukken, dan zal ik proberen verder tevreden te zijn met mijn cupje A.
Overigens is ook mij wel duidelijk dat extra estradiol geen enkele invloed heeft verder. Ook niet qua bijwerkingen.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progesteron studie

Bericht door Danielle »

Tegen mij liet hij ook wel doorschemeren dat een van de onderzoeksvragen is uitzoeken hoeveel nadelen de progesteron heeft, ook als de voordelen niet al te groot zijn of wisselend per persoon. Ik heb dus wel het idee dat signalen wijzen richting een positieve uitkomst.

Als ik kijk naar hoe mijn lichaam reageerde op de cyproteron heb ik daar ook wel goede hoop op. Dat waren geen wereldschokkende resultaten, mijn borsten waren niet echt grotee maar wel zichtbaar voller en ronder. Dat zou ik wel fijn vinden om weer terug te krijgen. Zeker nu ik flink ben afgevallen en ook die plek vet ben kwijtgeraakt.

Ik heb lang en hard nagedacht over een borstvergroting. De nadelen daarvan vind ik niet opwegen tegen de voordelen voor mijn persoonlijke geval. Ik ben niet tevreden, maar niet ontevreden genoeg dat ik de moeite en gedoe van een chirurgische ingreep het waard vind. Zeker nu ik in mijn sportbubbel meer voorbeelden zie van vrouwen met (relatief) kleine borsten en daar mijn zelfbeeld een beetje mee kan bijstellen. Zeker nu ik ook partners heb die juist weer de kleine boobs een plus vinden. Mijn vrouwelijkheid hangt niet af van een Dolly Partonesque voorgevel.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Lokien »

@Danielle Ik zou echt elk woord van wat je hierboven zegt gezegd kunnen hebben, haha.
The wisest men follow their own direction
muis
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2020, 21:15
Gender: Anders

Re: Progesteron studie

Bericht door muis »

Heeft iemand hier invloed gemerkt van Progesteron op stemming, evt. angstklachten en slaap? Het zou mij niets verbazen als progesteron voor vrouwen net zo belangrijk is als testosteron bij mannen voor deze parameters. Progesteron is een neurosteroïde en heeft invloed op allerlei processen in het brein, waaronder op de GABA neurotransmissie. Bovendien lijkt progesteron bij cis-vrouwen bescherming te bieden tegen ouderdomsziekten. Het is erg interessant om te weten hoe dit zich verhoudt bij trans-vrouwen. Waarschijnlijk zal dat niet per se uit dit onderzoek kunnen worden gehaald, maar het is een begin.
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Amber Vlinder »

Hey lieve meiden,

Al een eeuwigheid niet mijn neus in jullie zaken gestoken, dus heb wel het een en ander in te halen, haha!

Maar even een update van mij wat de studie betreft, nu naar 8 maanden dubbele dosis oestrogel nog geen merkbaar verschil. De endo zei bij mijn 6 maanden controle wel dat er inderdaad bij de deelnemers met progesteron wel wat positieve resultaten te zien waren; maar dus ook weer niet bij iedereen. Hij kon me toen nog niet vertellen of dat verschil gelinkt kon worden aan leeftijd. Ook vielen de bijwerkingen tot dan toe mee. Hij vond het wel jammer dat er best wel veel mensen voortijdig gestopt waren vanwege het uitblijven van resultaat. En dat vind ik dan zo jammer, voor mij zijn dat mensen die alleen maar aan zichzelf denken.

Maar hij dacht wel dat het er straks op zou neerkomen dat iedereen die progesteron wil, het ook kan krijgen. En als dat het resultaat is van deze studie, dan ben ik blij dat ik er aan heb kunnen bijdragen.

Lieve groet,
Amber
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Progesteron studie

Bericht door MichelleB »

Ik zal ook even snel een update geven tussen alle feestdagen door.

Ik begon op 1 april 2021 (geen grap) en toen was mijn dosering 2x per dag 2mg estradiol. Die dosis werd verdubbeld en daar kwam 200mg progesteron bij.
Inmiddels ben ik van een 75A naar een kleine 75B gegaan. Dat klinkt als erg weinig, maar ik vind dit toch vrij rap in 9 maanden tijd. Mijn borsten zijn ook voller en ronder, niet meer alsof ik 13 ben.
Wat ik vooral ook merk is dat mijn huid nog zachter is geworden en mijn vetverdeling erg is vervrouwelijkt. Dat gaat niet alleen over borstgroei, maar ook over een taille, over heupen en over billen.
Al met al ben ik erg tevreden. Ik overweeg soms een borstvergroting, maar ik denk dat het verstandig is nog een tijdje te wachten wat deze medicatie verder doet.
Ook heb ik al aangegeven dat ik hier in ieder geval mee door wil gaan. In april heb ik weer een controle en dan ga ik dat ook meteen aanvragen.

Als er vragen zijn, stel ze gerust :)

<3
Michelle
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Selm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:06
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/hen
Locatie: Amsterdam

Re: Progesteron studie

Bericht door Selm »

Ik ben begin januari begonnen met 200 mg Utrogestan. Ik merkte algauw veranderingen: gezicht zachter, borsten bolden, heupen en billen dijden uit en ik had een betere slaap en gemoed. Na een maand onafgebroken de progesteron te hebben genomen, merkte ik ook andere effecten: ik verloor heel snel heel veel gewicht, dus ook de nieuwe vetverdeling, voelde tintelingen in handen en voeten en sliep slechter. Ik ben dan gestopt en heb me een bloedonderzoek laten uitvoeren. Daaruit bleek dat ik spiermassa verloor.

Ik begin morgen weer, maar organiseer het voortaan als een cyclus. Heeft hier iemand ervaring mee? En begrijp ik goed dat het experiment van het VUMC de progesteron onafgebroken laat doornemen?
Not all who wander are lost