Nieuwe chat! Zie dit topic.

Progesteron studie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Selm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:06
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/hen
Locatie: Amsterdam

Re: Progesteron studie

Bericht door Selm »

Update: ik bleek bloedarmoede te hebben, met een tekort aan ijzer en B12. Sinds ik supplementen neem, gaat het beter. Vrouwen hebben meer ijzer en B12 nodig, kwam ik achter. Ik realiseer me dat er zo weinig gekeken wordt naar voeding en leefpatroon. Of hebben jullie andere ervaringen?
Not all who wander are lost
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Progesteron studie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er is mij wel gevraagd door de endo wat mijn eetpatroon was en er werd me geadviseerd meer zuivelprodukten te nuttigen en vitamine D te slikken.
Irene
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Progesteron studie

Bericht door Ylse »

Ik heb een halfjaar progesteron 200mg geslikt. Persoonlijk heb ik niet een lichamelijke verandering ervaren.

Ook mijn bloedwaarden zijn niet significant gewijzigd dus ik heb met de endocrinoloog afgesproken dat we voorlopig weer stoppen met de medicatie. Mocht ik wel veranderingen op gaan merken dan mocht ik zo weer een nieuw receptje ophalen voor nieuwe. Ik heb nog een doosje liggen dus die maak ik nog even op en dan gaan we het aanzien.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Selm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:06
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/hen
Locatie: Amsterdam

Re: Progesteron studie

Bericht door Selm »

Ylse schreef: 23 mar 2022, 19:26 Ik heb een halfjaar progesteron 200mg geslikt. Persoonlijk heb ik niet een lichamelijke verandering ervaren.
Welke dosis oestradiol neem je daarbij?
Not all who wander are lost
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progesteron studie

Bericht door Danielle »

Bij mij kwamen ze er bij toeval achter dat ik een Vitamine D tekort had, dat werd duidelijk bij de eerste dexascan. Dr Van T was verbluft en heeft me wel drie keer gevraagd of ik écht nog nooit een bot had gebroken. Verder is er in een later moment nog wel eens geprikt voor de usual vitamines toen ik last had van lusteloosheid. Maar daar bleek verder niets opvallends in de waarden te zitten.

Over twee maanden heb ik weer een afspraak in het VU voor afronding van de studie, dan is het een jaar sinds ik begon met niets doen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Progesteron studie

Bericht door Ylse »

Selm schreef: 24 mar 2022, 15:10
Ylse schreef: 23 mar 2022, 19:26 Ik heb een halfjaar progesteron 200mg geslikt. Persoonlijk heb ik niet een lichamelijke verandering ervaren.
Welke dosis oestradiol neem je daarbij?
ik heb de 100 microgram / 24 uur pleisters.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Progesteron studie

Bericht door Ylse »

Danielle schreef: 24 mar 2022, 17:18 Bij mij kwamen ze er bij toeval achter dat ik een Vitamine D tekort had, dat werd duidelijk bij de eerste dexascan. Dr Van T was verbluft en heeft me wel drie keer gevraagd of ik écht nog nooit een bot had gebroken. Verder is er in een later moment nog wel eens geprikt voor de usual vitamines toen ik last had van lusteloosheid. Maar daar bleek verder niets opvallends in de waarden te zitten.

Over twee maanden heb ik weer een afspraak in het VU voor afronding van de studie, dan is het een jaar sinds ik begon met niets doen.
Mijn huisarts vond het destijds wel zinvol om bij de jaarlijkse controle van de bloedwaarden ook even de vitamine d3 te laten controleren en het bleek dat die inderdaad ook te laag waren. Vervolgens ben ik gaan slikken en sindsdien is het wel weer op niveau. Daarnaast vond de huisarts het ook zinvol om een controle te doen op prostaatkanker. Dat was wel even lachen bij het lab want ze snapten er niks van :lol: :lol:
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: Progesteron studie

Bericht door Jillian »

Ylse schreef: 24 mar 2022, 18:17
Selm schreef: 24 mar 2022, 15:10
Ylse schreef: 23 mar 2022, 19:26 Ik heb een halfjaar progesteron 200mg geslikt. Persoonlijk heb ik niet een lichamelijke verandering ervaren.
Welke dosis oestradiol neem je daarbij?
ik heb de 100 microgram / 24 uur pleisters.
Heeft het ook niets gedaan met je testo waarde?
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Progesteron studie

Bericht door Ylse »

Jillian schreef: 29 mar 2022, 12:56
Ylse schreef: 24 mar 2022, 18:17
Selm schreef: 24 mar 2022, 15:10

Welke dosis oestradiol neem je daarbij?
ik heb de 100 microgram / 24 uur pleisters.
Heeft het ook niets gedaan met je testo waarde?
amper, de endocrinoloog vond dit niet een noemenswaardig verschil. het zat nog steeds onder de 0,5. en dan bedoel ik meer richting de 0,1
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Progesteron studie

Bericht door Elise »

Selm schreef: 25 feb 2022, 13:40 Ik ben begin januari begonnen met 200 mg Utrogestan. Ik merkte algauw veranderingen: gezicht zachter, borsten bolden, heupen en billen dijden uit en ik had een betere slaap en gemoed. Na een maand onafgebroken de progesteron te hebben genomen, merkte ik ook andere effecten: ik verloor heel snel heel veel gewicht, dus ook de nieuwe vetverdeling, voelde tintelingen in handen en voeten en sliep slechter. Ik ben dan gestopt en heb me een bloedonderzoek laten uitvoeren. Daaruit bleek dat ik spiermassa verloor.

Ik begin morgen weer, maar organiseer het voortaan als een cyclus. Heeft hier iemand ervaring mee? En begrijp ik goed dat het experiment van het VUMC de progesteron onafgebroken laat doornemen?
De klachten die je noemt zijn voor mij heel herkenbaar. Ik heb deze een tijdje gehad toen ik van 50 naar 100 oestro pleisters ging. Ik was daarbij ook vaak duizelig en had spierpijn. Achteraf denk ik dat de dosisverhoging voor mijn lijf te veel was. Ik zit nu bijna op dezelfde dosis maar heb dit heel langzaam moeten opbouwen.