Gender-neutrale voornaamwoorden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Gender-neutrale voornaamwoorden

Bericht door Zef »

Jessy schreef:
Zef schreef:Afgrijselijk. Zonde van de Nederlandse taal.
Kom eens met een alternatief dan?
Heb ik niet. :D
Je kunt eigenlijk geen gender-neutraal voornaamwoord toevoegen omdat je van tevoren niet weet of iemand zich androgyn voelt. Dus zo'n woord zal dan amper gebruikt worden.
Je kunt ook alle bestaande voornaamwoorden niet gaan vervangen door een gender-neutraal voornaamwoord omdat het zonde is van de taal, alle boeken en kranten worden dan heel lelijk. Daarnaast zijn er waarschijnlijk een heleboel mensen die heel blij zijn met hun gender en zo'n gender-neutraal voornaamwoord juist helemaal niet leuk vinden.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Gender-neutrale voornaamwoorden

Bericht door Jessy »

Ik denk dat het de bedoeling was dit woord toe te voegen aan onze woordenschat voor de mensen die zich buiten de 2 hokjes wensen te bevinden, en niet zozeer om de bestaande woorden te vervangen. Zij blijft gewoon zij, hij blijft gewoon hij, en voor wie zich onder geen van beide noemers wil plaatsen wordt ... (nieuw voornaamwoord).
Gewoon een derde vorm erbij dus. Androgyne mensen noemen zich ook vaker het derde geslacht.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Gender-neutrale voornaamwoorden

Bericht door Arike »

Het zou mij niks verbazen als zou blijken dat voor de "buitenwereld" heel lastig is om te bepalen wie als androgyn aangesproken wil worden en wie als hij of zij....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Re: Gender-neutrale voornaamwoorden

Bericht door Zef »

Jessy schreef:Ik denk dat het de bedoeling was dit woord toe te voegen aan onze woordenschat voor de mensen die zich buiten de 2 hokjes wensen te bevinden, en niet zozeer om de bestaande woorden te vervangen.
Ja, dat zei ik ook, ik gaf mijn bezwaar op beide opties.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Gender-neutrale voornaamwoorden

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik deel dat bezwaar, het wordt hoe dan ook gekunsteld.
Irene
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Gender-neutrale voornaamwoorden

Bericht door TheGirl »

Zef schreef:
Jessy schreef:
Zef schreef:Afgrijselijk. Zonde van de Nederlandse taal.
Kom eens met een alternatief dan?
Heb ik niet. :D
Je kunt eigenlijk geen gender-neutraal voornaamwoord toevoegen omdat je van tevoren niet weet of iemand zich androgyn voelt. Dus zo'n woord zal dan amper gebruikt worden.
Je kunt ook alle bestaande voornaamwoorden niet gaan vervangen door een gender-neutraal voornaamwoord omdat het zonde is van de taal, alle boeken en kranten worden dan heel lelijk. Daarnaast zijn er waarschijnlijk een heleboel mensen die heel blij zijn met hun gender en zo'n gender-neutraal voornaamwoord juist helemaal niet leuk vinden.
Ben je een van de weinige die waarde hecht aan onze taal. Taal die veel op Engels georiënteerd is, laatst was ook al op het niet nieuws dat Nederland erg op USA gefocust is.

Voor alle anderen kijk uit met het woord"het" in Limburg is dit vrouwelijk.

Anders zoek een woord uit het Latijn en verbaster het naar Nederlands, nieuw woord creeeren dus.