Nieuwe chat! Zie dit topic.

Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Danielle »

Irene_de_Vreede schreef: 03 jun 2021, 21:51 Mijn reden om ze gefrustreerd te noemen is gebaseerd op dat kwartiertje uitzending, dat is karig, dat geef ik toe, maar zo kwamen ze op mij over (dat is dus mijn interpretatie). Ze verkondigden hier en daar dingen die aantoonbaar niet kloppen, zoals een wachttijd van drie jaar bijvoorbeeld, nou is de wachttijd schandalig lang, maar zover ik weet is die nooit drie jaar geweest. Dat maakt hun verhaal niet sterker. Dat de VU in het verleden alleen eenheidsworst verkocht was in het verlden zo, al heb ik dat alleen van horen zeggen. Tegenwoordig is dat echt niet meer zo. Keuzes maken is aan de patient en daar word je eerder in aangemoedigd dan tegengewerkt is mijn ervaring. Er wordt wel degelijk maatwerk geleverd al zal dat in het verleden ongetwijfeld anders zijn geweest. Ze hangen het systeem van informed consent aan en dat hanteren wij hier in Nederland niet, dat kun je de VU moeilijk verwijten. Ik ben daar overigens niet op tegen hoor, maar dat is niet de situatie. Wellicht dat het voor non-binairen net allemaal iets anders loopt, daar kon ik niet over oordelen.
Dan was jij duidelijk bij een ander VU dan ik. Ik heb mijn proces wel een beetje kunnen sturen, maar dat was alleen maar binnen de zeer minimale bandbreedte die ze mij toestonden. Noem ik geen maatwerk. En dat werkte ook alleen omdat ik mij in hun uiterste conservatieve binaire man-vrouw beeld kon voegen. Ik heb ze ook gewoon zien opschrijven: 'kleedt zich niet vrouwelijk genoeg'. (Ja, ik lees doktershandschrift ondersteboven.)

Ik ben bijna dankbaar dat ik in mijn jeugd zoveel gepest ben. Dat bleken nuttige skills om door de 'diagnose' heen te komen: gevoel uitschakelen en doen alsof het mooi weer was.

Die drie jaar, ik heb even terug gerekend: het heeft mij ook 3 jaar geduurd tot er eindelijk eens een zinvolle behandeling begon. Dat is 3 jaar van mijn leven aan het lijntje gehouden.

En als ik de verhalen zo lees op dat Instagram account is er sinds rond 2010 toen ik er begon geen zak veranderd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Irene_de_Vreede »

Natuurlijk zijn het mijn persoonlijke ervaringen. Ik ken die verhalen ook, maar uit mijn ervaring herken ik die verhalen niet (meer). Ik heb wel de indruk dat er de laatste jaren veel is veranderd.
Irene
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Alice »

Helaas herken ik veel van wat er besproken is ook de verhalen komen mij bekend voor. Alleen al door mij eigen ervaring bij de VU.
Goed dat het gegeven VU, weer, eens onder de publieke aandacht komt. En ja, niet ieder is gegeven om achter de microfoon te zitten, met een camera op je gericht, een vlotte presentatie te doen.

Een juiste omschrijven zoal ik het ook zie;
Danielle schreef: 04 jun 2021, 07:15
Dan was jij duidelijk bij een ander VU dan ik. Ik heb mijn proces wel een beetje kunnen sturen, maar dat was alleen maar binnen de zeer minimale bandbreedte die ze mij toestonden. Noem ik geen maatwerk. En dat werkte ook alleen omdat ik mij in hun uiterste conservatieve binaire man-vrouw beeld kon voegen.

Ik ben bijna dankbaar dat ik in mijn jeugd zoveel gepest ben. Dat bleken nuttige skills om door de 'diagnose' heen te komen: gevoel uitschakelen en doen alsof het mooi weer was.

En als ik de verhalen zo lees op dat Instagram account is er sinds rond 2010 toen ik er begon geen zak veranderd.
Ook ik neb de indruk dat er nog niets is veranderd.

Eigen ervaring met psycholoog “als jij niet dit of dat doet dan…….”. De rapen werden pas goed gaar toe ik ze meegedeelde dat ik mijn srs in het buitenland wilde laten doen. Ik was ineens geen transgender meer. Met de hulp van, o wonder, Jos en een paar gesprekken met de verzekeraar (CZ) kreeg ik toestemming voor mijn srs in Duitsland.
Jos, was de vroegere coördinator die als je hem belde altijd wel iets voor je kon regelen (als hij je mocht).
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik werd onlangs door mijn VU-psych gewezen op de mogelijkheid mijn srs in het buitenland of bij Kanhai te laten doen, zonder dat ik daar zelf om had gevraagd.
Irene
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Alice »

Dat kan inderdaad een verandering zijn Er zijn ook transgenders die heel tevreden zijn over de wijze van behandeling bij de VU.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door MichelleB »

Is er al geïnventariseerd WELKE artsen en psychologen het zijn? Ik heb alleen maar fijne ervaringen bij ze. En meerdere met mij. Ik zou graag bij hen doorgaan met mijn zorg (voor zover nog relevant bij mij).
Maar als persoon A bij arts P komt en het verschrikkelijk vindt (en dat komt door arts P), en persoon B komt bij arts R en is tevreden.. Dan is er toch enige logica om arts P te ontslaan en eens te kijken wat arts R dan goed doet?

Als de arts die jou slecht heeft behandeld inmiddels daar niet meer werkt, wat is dan de wens? Is er al wel iets veranderd? Misschien wel. Misschien ook niet.
Het lijkt mij slim om alles vanaf de grond goed te bekijken en wat er verbeterd kan worden.

Het is niet mijn bedoeling om het lijden te bagatelliseren, en mijn excuses als het zo overkomt.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Esther78 »

Met het VU heb ik geen ervaring. Ik loop nu iets meer dan een jaar bij het UMCG.

Over het UMCG heb ik geen enkel klagen. (tijd)Afspraken worden keurig nageleefd. De zorgverleners en hun administratieve krachten zijn altijd vriendelijk. Er wordt helder gecommuniceerd en als ik vragen stel via hun digitale systeem, heb ik zeer snel antwoord.

Op mijn pad zie ik geen transgender misstanden en ervaar ik zeker geen tegenwerking.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door Lise »

MichelleB schreef: 04 jun 2021, 12:13 Maar als persoon A bij arts P komt en het verschrikkelijk vindt (en dat komt door arts P), en persoon B komt bij arts R en is tevreden.. Dan is er toch enige logica om arts P te ontslaan en eens te kijken wat arts R dan goed doet?
Daarbij, misschien is persoon A bij arts B ook ontevreden, en persoon B bij arts P juist heel erg tevreden. Toen ik ooit naar een psycholoog zocht, werd mij bij de intake herhaaldelijk verteld: als je je niet goed voelt bij dit gesprek, geef dat aan, en we zoeken iemand anders. Was uiteindelijk niet nodig, maar het kon. Ik heb geen idee hoe dat bij de VU gaat, maar als ik na drie jaar wachten eindelijk eindelijk iemand te spreken krijg denk ik niet dat ik snel zou zeggen: goh, hebben jullie niet iemand anders?
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door MichelleB »

En dat zou je dus juist wel moeten doen.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Was op NPO Radio 1: Misstanden in de transgenderzorg

Bericht door KeepzD »

Naast dat je het inderdaad zou moeten doen.. Ze hebben daar een behoorlijk grote poule aan psychologen lopen, dus er zal ongetwijfeld ergens anders ook een plekje zijn en intern geschoven kunnen worden.
Als niemand het aangeeft, komt er ook geen beweging.
Forever myself