verslag Transgender gedenkdag groningen 24 nov

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
chantall
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:34
Gender: Vrouw
Locatie: Groningen

verslag Transgender gedenkdag groningen 24 nov

Bericht door chantall »

Hoi iedereen,

Gisteravond dus naar de Groninger binnenstad getogen om daar de bijeenkomst bij te wonen van de Transgender gedenkdag. Zou eerst met iemand meegaan, maar helaas was ze er nog niet klaar voor. Het zij zo. Maar de avond zelf was verders goed georganiseerd en de locatie was ook erg passend namelijk Der A-kerk in de Groninger binnenstad. Het programma van smiddags weet ik dus niet, ben er alleen vanaf 20.00 uur geweest. Er waren sprekers die monologen vertelden met ondersteuning van beeld en geluid. Er was ook een deelnemer die uit Turkije kwam en met behulp van een tolk ons toesprak. Volgens mij was hij/zij van de Turkse afdeling LGTB die op uitnodiging hier in Groningen kwam vertellen over de situatie in zijn land. Bijzonder verhaal en aandachtig geluisterd. Ook iemand van de het gemeente bestuur was aanwezig met een voordracht, erg goed van de gemeente en het kwam erop neer dat iedereen in de stad Groningen welkom is ongeacht ras, geloof , gender, politiek enz. Na afloop van de sprekers gingen we naar buiten in de stromende regen met fakkels en ballonnen om op de Vismarkt de namen van 256 transgenders op te noemen die zijn vermoord in de wereld. Moet wel zeggen erg koud om daar zo te staan, wind en regen, maar goed , dat staat in schril contrast wat deze 256 genders hebben meegemaakt. Ballonnen opgelaten en snel weer naar binnen in de kerk, bibber bibber, niet alleen vanwege het weer, maar ook van emotie. Daarna gelegenheid om een drankje te nuttigen en te praten met andere genders. Het was goed en strak georganiseerd dus hulde voor de organisatoren. Na afloop gauw naar huis, naar de warme douche en heerlijk nog ff napraten met echtgenote.

Erg spijtig dat deze dagen er zijn om deze mensen te herdenken, maar helaas bittere noodzaak om dit gegeven ook onder de aandacht te brengen.

groetjes chantall
Gebruikersavatar
petra666
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 okt 2012, 01:09
Gender: Transgender
Locatie: Dichtbij Zwolle

Re: verslag Transgender gedenkdag groningen 24 nov

Bericht door petra666 »

Hallo Chantell,
Ook ik was aanwezig op de gedenkdag. De opkomst viel me een beetje tegen maar dit was ook de eerste keer dat ik bij een dergelijke bijeenkomst ben geweest. Ik had i.i.g gehoopt dat er meer mensen aanwezig zouden zijn.

Het was erg indrukwekkend. Ook de monologen klonken me heel bekend in de oren.
Ik heb verschillende maken een traantje moeten wegpinken.
Voor de rest heb je het prachtig verwoord.

Petra
Pas op......Idealen in uitvoering !!
Gebruikersavatar
chantall
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:34
Gender: Vrouw
Locatie: Groningen

Re: verslag Transgender gedenkdag groningen 24 nov

Bericht door chantall »

petra666 schreef:Hallo Chantell,
Ook ik was aanwezig op de gedenkdag. De opkomst viel me een beetje tegen maar dit was ook de eerste keer dat ik bij een dergelijke bijeenkomst ben geweest. Ik had i.i.g gehoopt dat er meer mensen aanwezig zouden zijn.

Het was erg indrukwekkend. Ook de monologen klonken me heel bekend in de oren.
Ik heb verschillende maken een traantje moeten wegpinken.
Voor de rest heb je het prachtig verwoord.

Petra
Dankje Petra voor je berichtje, hebben elkaar dan blijkbaar gemist. Volgende keer dan maar, kunnen we ook ff samen kletsen. groetjes chantall