Zorgverzekering

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekering

Bericht door Anon20230219 »

Dank Iedereen voor de reacties.
Voor de FFS heb ik ooit een machtiging gekregen en dat het medisch noodzaak is maar goed bij de nieuwe verzekering zal een nieuwe aanvraag moeten gaan gebeuren.
Als ik een beetje de operatie wacht tijden bekijk zal het niet zo zijn dat ik dit jaar aan de beurt zal zijn.
Neem nooit een zogenaamde budget polis maar een basis verzekering welke meer dekking heeft.
Maar wat mij opvalt aan extra verzekeringen is dat de vergoedingen steeds minder worden en je wel er voor betaald.
Mijn echtgenote heeft een aanvullende polis en zou geen rekeningen krijgen voor haar nieuwe gebit prothese maar ze mocht wel nog 143 euro af tikken.
Als je dan uitrekent dat zo'n extra polis je 320 euro per jaar kost dan krab je jezelf wel even achter de oren.
In verhouding was ik inclusief implantaat goedkoper uit dan zij was.
Ben er nog niet over uit overigens maar zat vandaag een beetje te vergelijken.
Sowieso moeten we beide beetje gaan schuiven en aangezien de tegenvaller van dit jaar zetten we de extra polis waarschijnlijk uit.
Dat geld zou dan gebruikt kunnen worden om iets beter verzekerd te zijn.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Zorgverzekering

Bericht door Frederieke »

Josh schreef: 17 nov 2021, 14:01 Restitutiepolissen zijn naar mijn idee zeer beperkt momenteel. Ik kwam zelf bij FBTO restitutiepolis uit omdat:
- VGZ & United Consumers (ook van VGZ) trans-onvriendelijk zijn
- Menzis, IZA, CZ, Univé hebben geen aparte pagina / duidelijk overzicht van de voorwaarden over transgenderzorg
- Zilveren Kruis meldt iets over dat een medisch adviseur advies wordt gevraagd bij operaties, het is niet duidelijk of deze medische adviseur door de zorgverzekeraar nog eens apart wordt aangesteld of dat ze hiermee het genderteam bedoelen. En als ze het genderteam bedoelen, vind ik het vaag om dit als medisch adviseur te vermelden, dus heb ik geen vertrouwen in.

(... rest weggelaten ...)
Ik vraag me toch wel eens af waar deze aversie tegen VGZ nu eigenlijk vandaan komt. Ik heb zelf een restitutiepolis bij VGZ en ze hebben het afgelopen jaar in elk geval steeds vergoed waar ik om vroeg. Psychiater, hormonen, geen enkel probleem. Ik heb ook 'gewoon' goedkeuring gekregen voor vergoeding van gezichtsontharing uit de basisverzekering. Dus eigenlijk geen klachten...

In mijn beperkte beleving is er geen enkele verzekeraar echt makkelijk zodra het op vergoeden aankomt, maar een beetje historie van de aversie tegen VGZ zou voor mij behulpzaam zijn. Er zijn ongetwijfeld dingen gebeurd, maar ik kan ze, op een specifiek geval waarbij ze achteraf FFS moesten vergoeden, niet terugvinden.
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekering

Bericht door Josh »

Frederieke schreef: 18 nov 2021, 12:07
Josh schreef: 17 nov 2021, 14:01 Restitutiepolissen zijn naar mijn idee zeer beperkt momenteel. Ik kwam zelf bij FBTO restitutiepolis uit omdat:
- VGZ & United Consumers (ook van VGZ) trans-onvriendelijk zijn
- Menzis, IZA, CZ, Univé hebben geen aparte pagina / duidelijk overzicht van de voorwaarden over transgenderzorg
- Zilveren Kruis meldt iets over dat een medisch adviseur advies wordt gevraagd bij operaties, het is niet duidelijk of deze medische adviseur door de zorgverzekeraar nog eens apart wordt aangesteld of dat ze hiermee het genderteam bedoelen. En als ze het genderteam bedoelen, vind ik het vaag om dit als medisch adviseur te vermelden, dus heb ik geen vertrouwen in.

(... rest weggelaten ...)
Ik vraag me toch wel eens af waar deze aversie tegen VGZ nu eigenlijk vandaan komt. Ik heb zelf een restitutiepolis bij VGZ en ze hebben het afgelopen jaar in elk geval steeds vergoed waar ik om vroeg. Psychiater, hormonen, geen enkel probleem. Ik heb ook 'gewoon' goedkeuring gekregen voor vergoeding van gezichtsontharing uit de basisverzekering. Dus eigenlijk geen klachten...

In mijn beperkte beleving is er geen enkele verzekeraar echt makkelijk zodra het op vergoeden aankomt, maar een beetje historie van de aversie tegen VGZ zou voor mij behulpzaam zijn. Er zijn ongetwijfeld dingen gebeurd, maar ik kan ze, op een specifiek geval waarbij ze achteraf FFS moesten vergoeden, niet terugvinden.
Ik heb geen specifieke ervaring met VGZ, maar voor mij begint de aversie al bij de website van VGZ (exact dezelfde tekst staat ook op de site van United Consumers):
https://www.vgz.nl/vergoedingen/vergoed ... w-naar-man

U heeft recht op vergoeding van de borstverwijdering als aan 2 dingen is voldaan:
  • Als genderdysforie is vastgesteld.
  • Als de real life experience (RLE) is gedaan.
De RLE is een periode van 2 jaar. In die tijd wordt naar 2 dingen gekeken. Of de wens blijft om van geslacht te veranderen. En of het mogelijk is de nieuwe genderrol in te nemen.

Een operatie voor borstverwijdering kunt u laten doen bij de gecontracteerde zorgaanbieders UMC Amsterdam, UMC Groningen en Sandstep.

U krijgt de vergoeding van deze zorg uit de basisverzekering.

Er klopt niks van deze RLE als eis voor de borstverwijdering operatie, dat is zeer ouderwets en mag helemaal niet meer gevraagd worden door de zorgverzekeraar. Dit druist in tegen de zorgstandaard.

Bij het VU is het 6 maanden na de start van hormonen dat je borstverwijdering operatie mag doen om aan de tegenwoordig zogeheten "sociale fase" te voldoen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Zorgverzekering

Bericht door AydenS »

Die info is verouderd, werd gewoon vergoed. Binnen 2 jaar RLE en gewoon bij van Loenen. Volledig vergoed evenals ingreep om dogears te verwijderen.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Zorgverzekering

Bericht door Brownie »

Hou er ook rekening mee dat er een verschil is tussen de zuivere restitutievariant en de variant met deels gecontracteerde zorg.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zorgverzekering

Bericht door Emma »

Frederieke schreef: 18 nov 2021, 12:07 Ik vraag me toch wel eens af waar deze aversie tegen VGZ nu eigenlijk vandaan komt. Ik heb zelf een restitutiepolis bij VGZ en ze hebben het afgelopen jaar in elk geval steeds vergoed waar ik om vroeg. Psychiater, hormonen, geen enkel probleem. Ik heb ook 'gewoon' goedkeuring gekregen voor vergoeding van gezichtsontharing uit de basisverzekering. Dus eigenlijk geen klachten...

In mijn beperkte beleving is er geen enkele verzekeraar echt makkelijk zodra het op vergoeden aankomt, maar een beetje historie van de aversie tegen VGZ zou voor mij behulpzaam zijn. Er zijn ongetwijfeld dingen gebeurd, maar ik kan ze, op een specifiek geval waarbij ze achteraf FFS moesten vergoeden, niet terugvinden.
Ik was samen met Eva bij de presentatie van het eerste rapport van de Kwartiermaker, nu inmiddels twee jaar geleden. Ook de verzekeraars waren aanwezig. Na afloop was er een vragenrondje. Voor alle verzekeraars was wel duidelijk dat er wat veranderen moest, en dat het langdurige psychologische traject onnodig veel capaciteit en vertraging kostte. Behalve voor VGZ, die wilde weten hoe ze dan zeker konden weten dat een vergoeding wel terecht was. In de wandelgangen was te horen dat VGZ al het halve traject dwars had gelegen.

En dit soort berichten helpen dan niet: viewtopic.php?p=174211#p174211
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zorgverzekering

Bericht door Emma »

Oh ja, ten overvloede:

Wat je ook doet, neem nooit een verzekering bij ProLife. Die heeft voor mensen met een zekere geloofsovertuiging niet alleen abortus, euthanasie en ivf uitgesloten, maar ook het gendertraject. ProLife is hiermee een uitzondering.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Zorgverzekering

Bericht door San(ne) »

Aangezien er veel topics zijn mbt verzekeringen plak ik mijn vraag gewoon hieronder:

Momenteel heb ik een basis naturapolis bij FBTO. Zij hebben gender clinic gecontracteerd voor chirurgie. Van Loenen (mc Bloemendaal) en kanhai niet. Ik zou bij deze klinieken maar 65% van het marktconforme bedrag vergoed krijgen van een operatie.

Stel: ik word dit jaar doorverwezen naar Van Loenen en heb een intake, maar de operatiedatum is pas volgend jaar. Dan geeft FBTO aan dat het jaar waarin de DBC code van de betreffende behandeling is aangemaakt bepalend is. Dat zou betekenen dat intake en operatie losgekoppeld moeten zijn qua code.

Het is een vrij specifieke vraag, maar heeft iemand zoiets wel eens aan de hand gehad? Kan dit, of is het beter dan helemaal te wachten tot volgend jaar?

Het is nog hypothetisch, omdat ik ook nog steeds de optie heb naar het wel gecontracteerde gender clinic doorverwezen te worden (Bouman, Smit of middelberg/schäfer). Ik twijfel alleen qua resultaten van deze kliniek.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Zorgverzekering

Bericht door Gauloise »

San(ne) schreef: 13 mei 2022, 11:52 Aangezien er veel topics zijn mbt verzekeringen plak ik mijn vraag gewoon hieronder:

Momenteel heb ik een basis naturapolis bij FBTO. Zij hebben gender clinic gecontracteerd voor chirurgie. Van Loenen (mc Bloemendaal) en kanhai niet. Ik zou bij deze klinieken maar 65% van het marktconforme bedrag vergoed krijgen van een operatie.

Stel: ik word dit jaar doorverwezen naar Van Loenen en heb een intake, maar de operatiedatum is pas volgend jaar. Dan geeft FBTO aan dat het jaar waarin de DBC code van de betreffende behandeling is aangemaakt bepalend is. Dat zou betekenen dat intake en operatie losgekoppeld moeten zijn qua code.

Het is een vrij specifieke vraag, maar heeft iemand zoiets wel eens aan de hand gehad? Kan dit, of is het beter dan helemaal te wachten tot volgend jaar?

Het is nog hypothetisch, omdat ik ook nog steeds de optie heb naar het wel gecontracteerde gender clinic doorverwezen te worden (Bouman, Smit of middelberg/schäfer). Ik twijfel alleen qua resultaten van deze kliniek.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt San(ne) maar ik zit denk ik enigszins in eenzelfde soort situatie.

(In het kort: wil door Kanhai de SRS, ben zelfs al overgestapt maar ook deze verzekering is niet gecontracteerd dus hoogstwaarschijnlijk volgend jaar poging 2).

De kliniek in Velsen is me tot nu toe erg goed bevallen en ze denken actief met me mee. Ze vinden dit ook erg vervelend voor mij en er is vooral 1 medewerkster die mij regelmatig belt m.b.t. updates en ook al aangaf dat als er iets nodig is, bv nieuwe declaratie van intake opstellen voor een nieuwe verzekering, ik alleen maar hoef te vragen. Mijn intake bij Kanhai heb ik destijds nooit een rekening van gezien dus het is nu puur een geval van een switch naar een verzekeraar die de daadwerkelijke operatie wél wil betalen. Wellicht dat bij MC Bloemendaal iets soortgelijks te regelen is?
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Zorgverzekering

Bericht door San(ne) »

Gauloise schreef: 24 jun 2022, 20:36
San(ne) schreef: 13 mei 2022, 11:52 Aangezien er veel topics zijn mbt verzekeringen plak ik mijn vraag gewoon hieronder:

Momenteel heb ik een basis naturapolis bij FBTO. Zij hebben gender clinic gecontracteerd voor chirurgie. Van Loenen (mc Bloemendaal) en kanhai niet. Ik zou bij deze klinieken maar 65% van het marktconforme bedrag vergoed krijgen van een operatie.

Stel: ik word dit jaar doorverwezen naar Van Loenen en heb een intake, maar de operatiedatum is pas volgend jaar. Dan geeft FBTO aan dat het jaar waarin de DBC code van de betreffende behandeling is aangemaakt bepalend is. Dat zou betekenen dat intake en operatie losgekoppeld moeten zijn qua code.

Het is een vrij specifieke vraag, maar heeft iemand zoiets wel eens aan de hand gehad? Kan dit, of is het beter dan helemaal te wachten tot volgend jaar?

Het is nog hypothetisch, omdat ik ook nog steeds de optie heb naar het wel gecontracteerde gender clinic doorverwezen te worden (Bouman, Smit of middelberg/schäfer). Ik twijfel alleen qua resultaten van deze kliniek.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt San(ne) maar ik zit denk ik enigszins in eenzelfde soort situatie.

(In het kort: wil door Kanhai de SRS, ben zelfs al overgestapt maar ook deze verzekering is niet gecontracteerd dus hoogstwaarschijnlijk volgend jaar poging 2).

De kliniek in Velsen is me tot nu toe erg goed bevallen en ze denken actief met me mee. Ze vinden dit ook erg vervelend voor mij en er is vooral 1 medewerkster die mij regelmatig belt m.b.t. updates en ook al aangaf dat als er iets nodig is, bv nieuwe declaratie van intake opstellen voor een nieuwe verzekering, ik alleen maar hoef te vragen. Mijn intake bij Kanhai heb ik destijds nooit een rekening van gezien dus het is nu puur een geval van een switch naar een verzekeraar die de daadwerkelijke operatie wél wil betalen. Wellicht dat bij MC Bloemendaal iets soortgelijks te regelen is?
Hoi, dank voor je reactie.
Ik heb inmiddels zowel mijn verzekeraar (FBTO) en mc Bloemendaal gesproken. Ik heb de intake al komende september en de operatie wordt dan begin 2023 gepland. Mc Bloemendaal factureert namelijk obv de operatiedatum. Dus de intake daar wordt niet los voor gefactureerd.

In geval van mc Bloemendaal kun je dus alvast aanmelden, als de operatiedatum maar op het moment is dat je al een restitutiepolis hebt.
Plaats reactie