Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Update;

Vanochtend de echo gehad. Er waren ongeveer 9 eicellen te zien op de echo van gemiddeld 11mm t/m 14mm groot. Ik moet nu weer 2 dagen prikken en dan zondag aanstaande weer een echo. Op zijn vroegst zal dan dinsdag de punctie zijn. De eicellen dienen rond de 17mm groot te zijn voor de punctie.

Ik weet niet of de echo een goede representatie geeft van wat ik kan verwachten van het totaal bij de punctie, maar als dat wel zo is dan zou dit kunnen betekenen dat ik eind deze maand een 2e ronde moet gaan doen en dan weer opnieuw een punctie.
Ik las online dat voor een betere slagingskans gemiddeld 20 eicellen benodigd zijn.

Daar was ik niet op voorbereid dat een 2e behandeling eventueel nodig zou zijn. Ik wilde namelijk eind deze maand juist gaan starten met Sustanon. Het gevolg zou zijn dat ik een maand later zou starten met Sustanon pas eind november, wat betekent dat ik 3 vervolgafspraken moet gaan laten verschuiven met een maand.

Dit voelt voor mij wel als een tegenslag, maar ik heb pas volgende week zekerheid als de punctie gedaan is.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Vanochtend de punctie gehad.
Ik mocht 2 uur van tevoren 2x paracetamol innemen en eventueel nog naproxen maar dat heb ik niet genomen.
Verder heb ik ontbeten, omdat dit aangeraden was in combinatie met de morfine.

Ik moest een badjas en slippers meenemen, maar werd eigenlijk alleen gebruikt om het korte stukje naar de behandelkamer en terug te kunnen lopen.
Er werd een infuus aangelegd in mijn arm waar later de morfine in werd gebracht met een naald. De morfine is erg kortwerkend.
Voor de punctie kreeg ik een uitleg hoe de behandeling zou verlopen en wat ik kon verwachten, werd het van binnen schoongemaakt, kreeg ik een bloeddruk meter om mijn arm en een zuurstofmeter aan de vinger.
Dit werd genoteerd en toen kon de punctie beginnen.

Ik kreeg 1 shot morfine en dat werkte vrijwel direct. Ik merkte dat ik warm voelde en een beetje draaierig. Tijdens de punctie heb ik verder helemaal geen pijn gehad. Voelde alleen een klein beetje druk.
Zodra de punctie klaar was namen ze de buisjes mee naar het lab om te kijken naar het resultaat. Ik kreeg een zeer mooie onderbroek van gaas en een maandverband erin voor eventueel bloedverlies van de punctie.
Daarna moest ik een uurtje nog blijven in een bed om zeker te maken dat alles goed ging en dan mocht ik naar huis.

Al met al vond ik het een redelijk makkelijk proces, het prikken ging goed, ik heb nagenoeg geen last van bijwerkingen gehad, geen pijn gehad tijdens de punctie en vond het allemaal erg soepel verlopen.

Het was voor mij persoonlijk dus een fluitje van een cent eerlijk gezegd, maar snap dat anderen het misschien anders ervaren.
Maar ik was zelf ook voorbereid op eigenlijk veel meer, wat uiteindelijk reuze mee is gevallen.

Nu de komende 2 dagen rustig aan doen.
Wat ik nu merk is een beetje kramp in de buik, wat normaal is en goed te doorstaan met paracetamol.
Ik moet het in de gaten houden en bij ernstige buikpijn of koorts dien ik contact op te nemen, maar ik verwacht niet dat dit nodig zal zijn.

Het resultaat is 8 eicellen die ingevroren konden worden, wat een goed resultaat was volgens de arts. En daar laat ik het dan ook bij en heb al besloten van tevoren ongeacht het resultaat dat ik geen 2e ronde zou doen. Ik ga gewoon lekker eind deze maand starten met de testosteron.

Morgen word ik nog gebeld om na te gaan hoe het gaat, en vervolgens op 24 oktober nog een online consult om de kansen te bespreken met de huidige 8 eicellen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Hal »

Hoop dat het je mee blijft vallen. Ik vind het in elk geval een goed onderwerp om over mee te lezen.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Eicellen in laten vriezen. Iemand ervaring mee?

Bericht door Josh »

Dezelfde dag na de punctie heb ik nog wat meer last gehad van kramp, het was een beetje pijnlijk af en toe vooral tijdens lopen of plassen maar over het algemeen was het goed te doorstaan, ook met paracetamol erbij. Die nacht vroeg naar bed gegaan en ook heerlijk geslapen. De volgende dag was de pijn al bijna helemaal weg. En maar heel licht bloedverlies gehad.

Ondanks dat ik er eigenlijk nog weinig van voelde in de dagen erna was het advies om nog 1-2 weken rustig aan te doen, niet te sporten en/of buikspieren aanspannen en indien ik eventueel teveel gedaan zou hebben dan zou ik dat de volgende dag wel merken en dan moest ik een stapje terug doen.

Ook werd er voorspeld dat ik binnen 7-10 dagen weer menstruatie zou krijgen vanwege de punctie, precies op de 10e dag begon het ook.

Zojuist het online consult gehad.
Met 8 eicellen, en leeftijd van <35 wanneer deze zijn ingevroren, is de kans ongeveer 63% dat hier een kind uit geboren kan worden.
Ik vind dat een redelijk genoeg percentage en zoals eerder gemeld zal ik niet nog een 2e ronde gaan doen, ongeacht het resultaat.
In de toekomst zou mijn partner eventueel deze (donor)eicellen gaan gebruiken, zodat het toch mijn DNA heeft. Mocht het niet lukken, dan is dat jammer maar geen ramp. Ik heb het dan in ieder geval geprobeerd en dat vind ik voldoende.

Verder mag ik ook weer sporten en alles doen.

Voor degenen die deze behandeling ook ondergaan en meer zekerheid voor succes willen, zouden dus meer eicellen vereist zijn om een hogere slagingskans percentage te krijgen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)